Nyhed
17. aug. 2023
Majestæten og Bille August klar med komedie

Sidse Babett Knudsen smiler næsten konstant drilsk i traileren til Bille Augusts periodefilm Ehrengard: Forførelsens kunst, hvor hun spiller den spøgefulde storhertuginde. 

Foto | Christian Geisnæs

Majestæten og Bille August klar med komedie

Karen Blixens roman Ehrengard vækkes til live af Bille August, og traileren sender et signal om en lummer komedie med smuk scenografi af Dronning Margrethe.

Af Frederik Hoff

De to første danske film til at vinde en Oscar var Babettes gæstebud og Pelle Erobreren i henholdsvis 1988 og 1989.

Førstnævnte er baseret på en berømt Karen Blixen-roman og sidstnævnte en romanklassiker filmatiseret af Bille August.

Om der er ny Oscar i sigte med Ehrengard: Forførelsens kunst – Bille Augusts nye filmatisering af Karen Blixens roman – må tiden vise.

I traileren til den længe ventede film suges vi ind i det fiktive land Babenhausen. Her hyrer den spøgefulde storhertuginde (Sidse Babett Knudsen) forføreren Herr Cazotte (Mikkel Boe Følsgaard) til at undervise kronprinsen i kærlighedens kunst.

”Jeg er kærlighedens legemliggørelse,” siger Cazotte selvsikkert, men allerede i traileren ser vi på Mikkel Boe Følsgaards mere og mere nervøse gestik, at Cazotte måske har taget munden for fuld.

Han forelsker sig nemlig i hofdamen Ehrengard (Alice Bier Zandén), som imidlertid kalder Cazotte for en opblæst charlatan.

”De taler meget, men siger meget lidt. Ved De godt det?” spørger Sidse Babett Knudsens storhertuginde, der har et drilsk smil på gennem det meste af traileren.

Både Sidse Babett og Mikkel Boe Følsgaard har erfaring med periodedrama. Hun spiller den berømte skuespiller Johanna L. Heiberg i serien 1864, mens han spiller Christian VII i En kongelig affære, som blev hans gennembrud.

Erfaring med arvestrid
Den kække, lumre tone tyder på, at filmen bliver en let, romantisk dramakomedie. Men kærlighedsspillet er ikke kun sjov og leg.

For hvis Cazotte ikke hjælper kronprinsen med at score prinsesse Ludmilla, så de kan lave en arving, vil tronen falde i de forkerte hænder.

Vores egen monark, Dronning Margrethe II, var selv involveret i en noget mindre eksotisk plan for at undgå, at tronen faldt i de ”forkerte” hænder.

Kort før hun fyldte seksten, blev tronfølgeloven ændret, så også kvinder kunne efterfølge kongen. På den måde undgik man, at tronen gik til Margrethes onkel Knud og hans søn Ingolf, hvilket de to selvsagt var utilfredse med.

Som scenograf og kostumedesigner på Ehrengard: Forførelsens kunst har Margrethe leveret de smukke rammer for dramaet. Ud fra traileren at dømme bliver det storslåede, men elegante slotskamre, som de kække og lumre dialogscener skal udspille sig i.

Dronningen er egentlig uddannet arkæolog, men har siden 1970 eksperimenteret med en lang række kunstneriske discipliner.

På grund af sit mangeårige arbejde som scenograf på tv og film er hun æresmedlem i Danske Scenografer, og Ehrengard bliver hendes anden spillefilm efter De vilde svaner fra 2009.

Ehrengard: Forførelsens kunst får premiere 14. september på Netflix.

Trailer: Ehrengard: Forførelsens kunst

Relevante artikler

Nyhed
16. maj 2023
Stjerner lærer forførelsens kunst

Stjerner lærer forførelsens kunst

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten