Nyhed
18. nov. 2021
Krig mellem Tarantino og filmselskab
Gangsterne Vincent (John Travolta, tv.) og Jules (Samuel L. Jackson) skyder med skarpt i Pulp Fiction, og nu er der i virkelighedens verden opstået en drabelig kamp om filmen. Foto | Miramax

Krig mellem Tarantino og filmselskab

Quentin Tarantino er blevet sagsøgt af Miramax for at sælge kryptokunst af Pulp Fiction, men instruktørens advokat har hårde ord til det skandaleramte filmselskab.

Af Nicki Bruun

Quentin Tarantino blev nærmest med et trylleslag en af filmbranchens største instruktører, da han i 1994 fik sit store gennembrud med Pulp Fiction.

Filmen vandt Guldpalmen på festivalen i Cannes og gik videre til at vinde en Oscar for bedste originale manuskript.

Nu har instruktøren besluttet at sælge syv eksklusive scener fra filmen på auktion som en såkaldt NFT, der står for Non-Fungible Token. Det er kryptokunst, som eksisterer digitalt. Indholdet af den omtalte NFT er hemmeligholdt, men ifølge Tarantino består den af det første håndskrevne manuskript og instruktørens kommentarer.

Det er dog faldet Miramax for brystet. Produktionsselskabet mener at have rettighederne til materialet, og derfor har de sagsøgt instruktøren. Det har dog ikke fået Tarantino til at ryste på hånden.

”Miramax tager ganske enkelt fejl. Quentin Tarantinos kontrakt er klokkeklar: Han har ret til at sælge NFT’er af sit håndskrevne manuskript til Pulp Fiction, og dette klodsede forsøg på at forhindre ham i det, vil fejle,” udtaler instruktørens advokat Bryan Freedman ifølge amerikanske medier og fortsætter:

”Men Miramax’ grove beslutning om at afsløre fortrolig information om deres filmskaberes kontrakter og kompensering vil gøre uoprettelig skade på filmselskabets ry længe efter denne sag.”

Juridisk slagsmål
Miramax har i forvejen fået sit ellers gode navn mere eller mindre ødelagt af stifteren Harvey Weinsteins fængselsdom for voldtægt.

Filmselskabet producerede i 90’erne og 00’erne prisvindende film som Shakespeare in Love, There Will Be Blood og Quentin Tarantinos film. Samarbejdet mellem parterne stoppede med Tarantinos seneste værk, det kritikerroste opus Once Upon a Time in Hollywood, som instruktøren lavede hos Columbia Pictures.

Da kontrakten om Pulp Fiction blev indgået for næsten 30 år siden var der næppe nogen, som havde forudset, at der en dag ville findes noget ved navn NFT. Der er dermed lagt op til et juridisk slagsmål for at finde ud af, hvem der egentlig ejer rettighederne.

”Uden opsyn kan Tarantinos opførsel lede andre til at tro, at Miramax er involveret i hans eventyr,” står der i filmselskabets søgsmål, som fortsætter:

”Det kan også få andre til at tro, at de har ret til at indgå lignende aftaler eller få den slags tilbud, når det faktisk er Miramax, som har rettighederne til at udvikle, markedsføre og sælge NFT’er ud fra selskabet store bagkatalog af film.”

Uenigheden er stor, og sidste ord er ikke sagt i sagen, som en dommer nu skal tage stilling til.

Trailer: Pulp Fiction

Relevante artikler

Nyhed
19. aug. 2019
Tarantino kan overgå Pulp Fiction

Tarantino kan overgå Pulp Fiction

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten