Cph:Dox 2023
24. mar. 2023
Kinesisk favorit på Cph:Dox

Total Trust viser blandt meget andet, at kinesiske borgere risikerer, at deres negative corona-tests pludselig bliver positive, hvis de bevæger sig et sted hen, som staten ikke ønsker.

Foto | Filmtank

Kinesisk favorit på Cph:Dox

Skræmmende dokumentar om den kinesiske stats overvågning af egne borgere er favorit til festivalens hovedpris i Ekkos kritikerpanel, hvor der har været delte holdninger til filmene i hovedkonkurrencen.

Af Nicki Bruun

Snart kulminerer halvanden uges fokus på dokumentarens verden i den afsluttende prisfest på festivalen Cph:Dox.

I aften fredag den 24. marts uddeles priserne i de forskellige kategorier, deriblandt hovedprisen Dox:Award.

Vores panel af internationale kritikere har i løbet af festivalen givet stjerner til og skrevet mini-anmeldelser af hovedkonkurrencens tretten film i det såkaldte stjernebarometer.

Her har Danmark været repræsenteret med Christoffer Guldbrandsens imødesete A Storm Foretold og den kritikerroste Theatre of Violence. De har begge fået en pæn modtagelse i Ekkos panel, men det er en anden film, som ifølge panelets eksperter er favorit til at løbe med festivalens hovedpris.

Total Trust får fem stjerner af Ekkos anmelder, og Jialing Zhangs film om kineseres kamp mod statens gennemgribende overvågning og censur af sine borgere har også ramt plet i stjernebarometeret.

Med et gennemsnit på 3,8 ud af fire mulige stjerner ligger filmen klart i front. Desuden peger tre af panelets medlemmer, engelske Wendy Ide, serbiske Vladan Petkovic og vor egen Claus Christensen, på Total Trust som deres favorit til at vinde på Cph:Dox.

Den nærmeste konkurrent er norske Margreth Olins billedskønne Songs of Earth med et gennemsnit på 3,3.

Den peger engelske Nick Bradshaw og amerikanske Lauren Wissot på som en værdig vinder takket være sublime billeder fra den norske natur, hvor instruktøren rejser rundt med sine aldrende forældre og undersøger verdens konstante forandring.

Uenighed om fransk film
Cph:Dox har på årets tyvende udgave brystet sig af at have flere verdenspremierer på programmet end tidligere.

Alle tretten film i hovedkonkurrencen er således blevet vist for første gang på den danske festival. Normalt figurerer der ellers nogle dokumentarer, som allerede har begejstret på andre festivaler.

Sidste år var både den senere Oscar-vinder Navalny og den Oscar-nominerede Fire of Love i hovedkonkurrencen på Cph:Dox, selv om de forinden havde fået verdenspremiere på den amerikanske Sundance-festival.

I år har langt fra alle filmene begejstret anmelderne på det niveau, men to franske dokumentarer har vakt glæde i kritikerpanelet.

Armel Hostious The Other Profile indtager med et gennemsnit på 3,2 tredjepladsen i stjernebarometeret.

Det er en sprælsk dokumentar, hvor instruktøren tager på en spændende rejse til Congo for at fange den person, som har stjålet hans identitet på sociale medier. Undervejs bliver spørgsmålet om autenticitet sat på spidsen.

I en noget anden boldgade har On the Edge splittet kritikerne i panelet mellem stærkt begejstrede og overmåde skuffede. Nicolas Peduzzis film om en parisisk læges kamp for at hjælpe patienterne på den psykiatriske afdeling af et nedslidt hospital får både top- og bundkarakter af kritikerne.

Lauren Wissot betvivler dokumentarens etik, når den afslører de indlagtes privatliv, og giver blot én stjerne. Imens har newzealandske Carmen Gray On the Edge som sin favorit til at vinde Dox:Award, fordi den ifølge hende er en indsigtsfuld og bevægende skildring af dagligdagen på hospitalet.

Kunstners udvikling
Men vinderen af Dox:Award kan meget vel blive en helt anden film end dem, Ekkos paneldeltagere peger på.

Det er nemlig festivalens jury bestående af blandt andre den danske instruktør Lea Glob, der skal beslutte sig for vinderen.

Glob er selv aktuel på festivalen med Apolonia, Apolonia, der følger en fransk kunstners udvikling som kvinde og kunstner gennem en periode på tretten år.

Dokumentaren vandt hovedprisen på verdens største dokumentarfestival, IDFA i Amsterdam og får fem stjerner af Ekkos anmelder. Apolonia, Apolonia har efterfølgende fået regulær biografpremiere i biografer over hele landet.

Der er også stadig biografvisninger af flere af filmene på Cph:Dox i løbet af weekenden. Og efterfølgende kan man på festivalens streamingtjenester Para:Dox se et udvalg af dokumentarerne frem til 2. april.

Relevante artikler

Cph:Dox 2023
22. mar. 2023
Total Trust

Total Trust

Cph:Dox 2023
17. mar. 2023
Vintersaga

Vintersaga

Cph:Dox 2023
15. mar. 2023
Det bedste på Cph:Dox

Det bedste på Cph:Dox

Cph:Dox 2023
14. mar. 2023
After Work

After Work

Cph:Dox 2023
13. mar. 2023
Theatre of Violence

Theatre of Violence

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten