Interview
26. jan. 2021
”Jeg ville opleve sorgen fra børns perspektiv”
Seksårige Peter har mistet begge sine forældre. Dokumentaren Bag skyerne viser, hvordan han på sorgcentret Good Grief bearbejder sorgen gennem leg. Foto | Adam Philp

”Jeg ville opleve sorgen fra børns perspektiv”

Katrine Philp skildrer et amerikansk sorgcenter for børn, hvis uforfærdede tilgang til døden hjalp instruktøren, da hendes far gik bort under filmoptagelserne.

Af Lasse Torp Hansen

Det er ikke hver dag, man laver noget så inspirerende, at det ændrer den måde, samfundet tænker på. 

Det ser dog ud til, at instruktør Katrine Philp har skabt forandringer med sin dokumentar Bag skyerne, som Ekkos anmelder kalder hjerteskærende og tabunedbrydende. 

Bag skyerne vandt sidste år hovedprisen på den amerikanske festival SXSW og Unicef-prisen i Japan. Der er dansk premiere den 26. januar på DR2 og DRTV. 

Filmen handler om sorgbehandling til amerikanske børn, som har mistet en forælder. Alt fra legetøjskister til gruppesamtaler indgår i processen. 

Philp er uddannet dokumentarfilminstruktør fra Den Danske Filmskole. Hun har skabt Robert-vinderen Home Sweet Home samt internationale prisvindere som Book of Miri – der kan ses på Ekko ShortlistFalse Confessions og Dans for mig. 

Idéen til Bag skyerne opstår, da hun hører et afsnit af den amerikanske podcast This American Life. Hun begynder arbejdet på filmen om en udbredt amerikansk behandlingsmetode, der er så inspirerende, at danske sorgcentre fremover kommer til at bruge filmen i deres arbejde med børn, unge og sorg. 

Desuden udgives der et undervisningsmateriale til folkeskolen, hvor Bag skyerne indgår. Filmen er ikke skabt til undervisning, men den har fra starten haft fokus på børnene og deres oplevelser af sorg. 

”Jeg havde ikke lyst til at have eksperter til at fortælle om de forskellige stadier af sorg, eller hvordan børnene oplever deres følelser,” siger 42-årige Katrine Philp. 

”Jeg ville egentlig bare opleve det fra børnenes perspektiv.” 

Fjorten om dagen
I Danmark mister fjorten børn og unge hver dag deres mor eller far. En livskrise, som for mange er ensom og tabubelagt. 

Det forsøger det amerikanske sorgcenter Good Grief i New Jersey at gøre op med. 

Børnene får hver dag lov at lege, tale og føle på sorgen. I stedet for en rundkreds, hvor børnene taler om deres følelser, kan de udforske forskellige sorgrum. 

For eksempel en realistisk indrettet hospitalsstue. 

”Måske har børnene tidligere haft traumatiske oplevelser på hospitalsstuer, hvor de har fået at vide, at de skulle være stille og ikke røre ved noget. Her kan de nu gå ind og lege, og så opstår der naturligt samtaler, som de voksne griber,” fortæller Katrine Philp. 

I filmen møder vi også sorgramte børn, som leger i vulkanrummet, hvor de kan få lov at rase ud. Der er også en sandkasse, som er fyldt med kister og gravsten, børnene kan røre ved, begrave og tale om. 

Formålet er at bryde det tabu, som døden er. Børnene lærer at tale om sorgen og sætte ord på deres følelser. Det samme gør de voksne. Good Grief tilbyder nemlig gratis behandling til hele familien. 

Sådan er det dog endnu ikke i Danmark. 

Hele familien med
Bag skyerne viser, hvordan familier reagerer i en ekstrem situation, og under optagelserne befinder Katrine Philp sig i kriseramte hjem over for mennesker i dyb sorg. 

Men hun er ikke alene. 

I de sidste fire måneder af optagelserne flytter hun med sin mand Adam Philp, der er fotograf på filmen, og deres børn med til New Jersey. Her bor de få minutter fra Good Grief. 

Familien Philp, som også tæller to børn på fem og fjorten år, er alle sammen med i rummet, når der bliver optaget. Mellem optagelserne leger Philps børn med børnene fra Good Grief. 

Sammen udforsker familien den sorg og de tragedier, som er næsten uundgåelige i livet. 

”Vi kom der ikke som filmhold – vi kom som en familie. Det er helt fantastisk at rejse ind i filmen og blive helt opslugt af den,” siger Katrine Philp. 

”Det var nærmest en perfekt proces. Jeg har lært meget om min egen måde at være instruktør på. Jeg kunne godt finde på at gøre det igen.” 

Personlig sorg
Familien møder i løbet af optagelserne selv sorgen, da Katrine Philps far dør efter få måneders sygdom. Her mærker hun på egen krop, hvor givende terapiformen på Good Grief er. 

”Jeg stod i min egen sorg, mens jeg lavede en film om sorg. Jeg kunne bare mærke, hvor meget børnene inspirerede mig,” fortæller Katrine Philp. 

”Børnene var ikke bange for at tale om de svære følelser og heller ikke bange for at gå ind i dem. For børn er det ikke et tabu at tale om sorg, følelser og død. De vil gerne tale om det, hvis der er nogle voksne til at tale med dem.” 

I forbindelse med filmen er der blevet udarbejdet en national kampagne, som sætter fokus på sorg med et undervisningsmateriale og mulighed for foredrag. 

Det er forskellige værktøjer, som skal få os til at tale om døden. For Katrine Philp er samtalen essentiel, når man sørger. Hvis vi ikke rækker ud, står folk isoleret i sorgen. 

”Anerkend sorgen! For anerkendelsen ligger der så meget kærlighed. Bare det, at vi er der, gør en kæmpe forskel.”

Katrine Philp

Født 1978 i Randers. 

Uddannet dokumentarinstruktør på Den Danske Filmskole i 2009.

Afgangsfilmen Book of Miri kan ses på Ekko Shortlist.

Har vundet priser for Dans for mig og False Confessions.

Bag skyerne kan ses på DR2 og DRTV fra 26. januar. 

Trailer: Bag skyerne

Relevante artikler

Tv-anmeldelse
25. jan. 2021
Bag skyerne

Bag skyerne

Nyhed
25. mar. 2020
Danskere vinder på digital festival

Danskere vinder på digital festival

Cph:Dox 2018
26. mar. 2018
False Confessions

False Confessions

Cph:Dox
07. nov. 2013
De udvalgte

De udvalgte

Interview
05. nov. 2013
Hvem er de mest egnede?

Hvem er de mest egnede?

Biografanmeldelse
17. apr. 2013
Dans for mig

Dans for mig

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten