Cannes 2024
25. maj 2024
Kampen om Guldpalmen er helt åben

Det har været et år med fortællinger om stærke kvinder, hvilket også er tilfældet i tre af Guldpalme-favoritterne: amerikanske Anora, franske Emilia Pérez og indiske All We Imagine as Light.

Foto | Cre Film, Petit Chaos og Why Not Productions

Kampen om Guldpalmen er helt åben

Musicalen Emilia Pérez og Sean Bakers Anora ligger fortsat i front til Guldpalmen ifølge Ekkos stjernebarometer, men de bliver åndet i nakken af en indisk og en iransk film.

Af Frederik Hoff og Claus Christensen

Klokken 19 lørdag den 25. maj begynder ceremonien, hvor Cannes-festivalens priser skal uddeles, og Ekkos kritikerpanel er igennem halvanden uge kommet med deres vurderinger af filmene i hovedkonkurrencen.

Årets to danske film The Apprentice og Pigen med nålen har begge pæne karaktergennemsnit på henholdsvis 2,5 og 2,4 ud af 4. Men ifølge stjernebarometeret skal man kigge udenlands for at finde de stærkeste kandidater til Guldpalmen.

Den tidlige favorit Emilia Pérez af Jacques Audiard ligger stadig i front med et karaktergennemsnit på 3,7. Tre ud af panelets syv kritikere gætter lige nu på en sejr til franskmanden og hans musical om en transkønnet kartelboss.

Sean Bakers dramakomedie om en sexarbejder, Anora, er stadig på en tæt andenplads med et snit på 3,6, og kritikeren Nicolás Medina fra Uruguays Montevideo Portal hepper endda på filmen som sin favorit til Guldpalmen.

”Sean Bakers nye film understreger hans evne til at generere ekstremt underholdende og bevægende fortællinger, der bruger eventyr som udgangspunkt for at skildre virkeligheder uden lykkelige slutninger,” lyder Medinas begrundelse.

Marshall tror på indisk perle
Britiske Andrea Arnolds Bird har med et snit på 2,9 længe ligget på tredjepladsen med mediet Screens kritiker Lee Marshall som heppekorsleder.

Men nu er Marshalls gunst i stedet gået til dramaet All We Imagine as Light.

Filmen har også et snit på 2,9 og er instrueret af indiske Payal Kapadia, som vandt en dokumentarpris på festivalen i 2021 med A Night of Knowing Nothing. Hun fiktionsdebuterer nu med værket om to kvinders parforholdsproblemer i Mumbai.

”En forbavsende sikker og nuanceret fiktionsdebut fra dokumentaristen Payal Kapadia, som integrerer sit dybe, medfølende female gaze i en historie om tilhørsforhold og rodløshed med Mumbais sprudlende urbane jungle som bagtæppe,” skriver Marshall om sin favorit til Guldpalmen.

De sidste bud på en vinder kommer fra altid kontrære Olivia Cooper-Hadjian fra Cahiers du Cinéma, som peger på David Cronenbergs The Shrouds om en mand, der opfinder en måde at holde øje med sin døde kones lig.

”David Cronenberg finder endnu engang unikke formalistiske tilgange til den menneskelige tilstand og forankrer sin udforskning af død, sorg og sandhed i den nutidige virkelighed,” skriver den franske kritiker om sin atypiske favorit.

81-årige Cronenberg står bag legendariske body horror-film som The Fly og Shivers, men The Shrouds har kun et snit på 2,1 i stjernebarometeret.

Dog ligger den stadig over jævnaldrende Francis Ford Coppolas livsværk Megalopolis og dens skuffende snit på 1,9.Coppola får selskab af den brasilianske trope-noir Motel Destino.

Lige under dem på 1,8 ligger italienske Paolo Sorrentinos billedskønne Parthenope sammen med franske Marcello Mio, hvor Chiara Mastroianni klæder sig ud som sin berømte skuespillerfar, Marcello Mastroianni.

Heldigvis kommer instruktøren Gilles Lellouche dem til undsætning med den ultimative bundskraber L’Amour ouf. Det fransk-belgiske kærlighedsdrama har foreløbig et karaktergennemsnit på 1,7.

Flytter sin Guldpalme
Cannes har ikke for vane at belønne den gode historie bag om filmen, ligesom Berlinalen til tider gør. Men i år må man alligevel bøje sig i støvet for Mohammad Rasoulofs dramatiske entre på festivalen.

Den iranske instruktør har siden 2017 haft udrejseforbud på grund af sine kritiske udtalelser om præstestyret og samfundsrevsende film, som vinder priser i Europa, mens de får ham fængslet i hjemlandet.

Efter at være blevet dømt til otte års fængsel lykkedes det kort før Cannes-festivalen Rasoulof at flygte fra hjemlandet, så han kan deltage i premieren på hans nyeste systemkritiske film, The Seed of the Sacred Fig.

Filmen handler om en dommer ved Tehrans revolutionsdomstol, der mistænker kvinderne i hans familie for at være involveret i et politisk oprør.

Ekkos chefredaktør var til verdenspremieren og kvitterer med Guldpalmen, som han dermed i sidste øjeblik flytter fra Emilia Pérez. Filmen indtager tredjepladsen i stjernebarometret med et snit på 3,2.

Cannes 2024

Årets Cannes-festival løber fra 14. maj til 25. maj.

Guldpalmen og de andre priser bliver uddelt den 25. maj.

Vi opdaterer dagligt stjernebarometeret med otte kritikeres bedømmelse af alle 22 film i hovedkonkurrencen.

Følg det her!

Relevante artikler

festivalanmeldelse
20. maj 2024
The Apprentice

The Apprentice

Cannes 2024
19. maj 2024
Forrygende musical sparker liv i Cannes

Forrygende musical sparker liv i Cannes

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten