Nyhed
20. aug. 2019
Joachim Trier afslutter Oslo-trilogi
Renate Reinsve fik sin debut som en af de kvinder, som hovedpersonen Anders møder i Oslo, 31. august. Nu skal hun spille hovedrollen i Joachim Triers næste film. Foto | Jakob Ihre

Joachim Trier afslutter Oslo-trilogi

”Denne gang er det en kærlighedshistorie,” siger den norske instruktør, der med Verdens værste menneske følger op på mesterværkerne Reprise og Oslo, 31. august.

Af Nicki Bruun

Reprise og Oslo, 31. august er med historierne om forvirret ungdom to af de bedste nordiske film i nyere tid.

Ekko udgav begge mesterværker fra henholdsvis 2006 og 2011 på dvd #24, og nu er instruktøren Joachim Trier på vej med en film, som han kalder den tredje i sin Oslo-trilogi.

Verdens værste menneske, lyder titlen på hans næste film, der har fået ni millioner kroner i produktionsstøtte af det norske filminstitut. Filmens samlede budget er på omkring 36 millioner danske kroner.

”Jeg vidste ikke, at det skulle være en trilogi. Da vi lavede Oslo, 31. august ville jeg faktisk have den til at være meget anderledes end Reprise, men gennem de to film lærte jeg meget om, hvem jeg er som historiefortæller,” siger Joachim Trier til den norske avis VG.

Her løfter han også lidt af sløret for sit kommende komediedrama. Hvor Reprise ifølge instruktøren handler og venskab og Oslo, 31. august om ensomhed, er han trods titlen Verdens værste menneske ude i et romantisk anliggende.

”Det er en løsrevet historie, men den er tematisk beslægtet med de andre. Denne gang er det en kærlighedshistorie.”

Går efter Cannes
Hovedrollen i Verdens værste menneske spilles af Renate Reinsve, der havde sin første rolle i Oslo, 31. august. I den kommende film spiller hun 30-årige Julie, der kæmper med romantik, venskab, karriere og familie.

På rollelisten er også Anders Danielsen Lie, der indtager hovedrollen Reprise og Oslo, 31. august, og som siden blandt andet har spillet Anders Breivik i Netflix-filmen 22 July.

Verdens værste menneske har Joachim Trier skrevet i samarbejde med Eskil Vogt, som han foruden de førnævnte film også skrev manuskriptet til den engelsksprogede Louder Than Bombs og den psykologiske thriller Thelma sammen med.

Louder Than Bombs med verdensstjerner som Isabelle Huppert og Jesse Eisenberg på rollelisten blev udtaget til hovedkonkurrencen i Cannes. Lidt overraskende blev Thelma hverken udtaget til Cannes eller Venedig, men måtte tage til takke med den mere genrevenlige Toronto-festival.

Nu skyder Joachim Trier at komme tilbage til Cannes i 2021, fortæller han VG.

”Nogle har været optaget af, at Thelma ikke var en Cannes-film. Det er måske rigtigt, at den er mere en genrefilm. Når vi nu er lidt tilbage i et komediedrama, passer det måske bedre, men vi må se.”

Relevante artikler

Interview
30. nov. 2017
Ordleg med Joachim Trier

Ordleg med Joachim Trier

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten