Venedig 2022
10. sep. 2022
Hvem vinder Guldløven?
Hugh Jackman spiller i The Son en succesrig stjerneadvokat, hvis karriere bliver forstyrret, da hans depressive teenagesøn flytter ind. Foto | See-Saw Films

Hvem vinder Guldløven?

Florian Zeller følger op på The Father med en overtydelig tåreperser, mens Ekkos udsendte peger på Marilyn Monroe-portrættet Blonde som Guldløvefavorit.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Jeg er ikke sikker på, at The Son ville være i hovedkonkurrencen i Venedig, hvis ikke instruktør Florian Zeller havde haft så stor Oscar-succes med The Father

Ligesom den film tackler The Son psykisk sygdom og bruger også virkemidler, der kan sætte publikum i hovedpersonernes sted, så deres sygdom sætter spor i kroppen hos publikum. 

Problemet er bare, at hvor The Father handler om Alzheimers og på original vis afspejler et sind i forfald, handler The Son om depression. Det fører desværre til et overtydeligt og teatralsk filmsprog. 

Stjerneadvokat med problemer
Til gengæld er filmen velspillet, ikke mindst af Hugh Jackman i hovedrollen som den succesrige stjerneadvokat Peter. 

Han bor på Manhattan i en luksuriøs lejlighed rundet af beton og børstet stål sammen med Vanessa Kirbys Beth. Hun er den yngre model, han forlod sin ekskone for, og som han nu har et lille barn med. 

Men bedst som han står over for et højdepunkt i sin karriere, da en stjernepolitiker beder ham tage del i hans valgkampagne, foreslår hans syttenårige søn Nicholas at flytte ind hos ham. 

Forældrenes skilsmisse ramte ham hårdt. Han skærer i sig selv, har ingen venner og har pjækket fra skole i månedsvis for at vandre hvileløst rundt i New Yorks gader. 

Til en start får Nicholas det bedre hos sin far. Men da han falder tilbage i samme deroute, møder Peter ham ubehjælpsomt med disciplin og bebrejdelse frem for forståelse. 

Mellem vrede og apati
Peter har selv aldrig kendt andet. Det står klart i filmens stærkeste scene, hvor han opsøger sin hovedrige røvhulsfar, der bor i et ødselt palæ i Washington, D.C., for at klandre ham, at han aldrig var der i hans ungdom. 

”Det er patetisk at se en 50-årig mand, der stadig er lænket til den teenager, han engang var,” snerrer Anthony Hopkins, der vandt en Oscar for sin hovedrolle i The Father

Hugh Jackman giver den hele armen og viser efter The Front Runner og Bad Education, at han er en fremragende dramaskuespiller. Og den unge Zen McGrath veksler i rollen som Nicholas mellem vrede og apati, mens han rammende viser den usikre akavethed, der kommer af altid at pakke sine følelser af vejen. 

Ensemblet giver sig hen til historien med krop og sjæl, men The Son udvikler sin depressionsfortælling med overtydelige advarselslamper og forfalder efterhånden til tåreperserens uhæmmede følelsesrytteri. 

Iransk elendighed
The Son er dog hverken den værste eller mest trøstesløse film i hovedkonkurrencen. 

Den tvivlsomme ære må tilfalde den iranske Beyond the Wall. Filmens halvblinde hovedperson skælver, som var der tale om livets sidste krampetrækninger, mens han taler til sin ulykkelige mor, der græder sig gennem samtlige replikker. 

Vahid Jalilvand peger dydigt fingre ad den iranske politistat, men hvor er det en uforsonlig og fortænkt omgang elendighedsfetichisme. 

Jeg æder gerne min kasket, som jeg ellers er meget glad for, hvis den vinder Guldløven i aften. 

Kompromisløst værk
Juryer er notorisk uforudsigelige, men efter halvanden uges ubønhørligt filmterperi rager et værk over alle andre, nemlig Andrew Dominiks dybfølte portrætfilm om Marilyn Monroe

Måske imponerer Blonde mænd mere end kvinder, men i mine øjne er det et kompromisløst værk med vovemod, uovertruffen teknisk snilde og bjergtagende skuespil. 

Alejandro G. Iñarritus Bardo har mødt en del modvilje. Og Luca Guadagninos fremragende Bones and All eller Todd Fields Tár synes at være oplagte Guldløvevinder. 

Den ene er for bred, den anden for smal. Men Cate Blanchett fra Tár virker stadig som et oplagt valg til Coppa Volpi-prisen for bedste kvindelige skuespiller. 

Aronofsky deler anmelderne
Den mandlige pendant må næsten gå til Brendan Fraser for hans rolle i Darren Aronofskys skuffende The Whale, der gør Blonde rangen stridig som festivalens mest kontroversielle film. 

Enten finder man den gribende eller – som mig – konstrueret og usmagelig. 

Jeg giver også udmærkede odds på en Guldløve til Martin McDonaghs fremragende drama The Banshees of Inisherin, der i det mindste må være selvskrevet til prisen for bedste manuskript. 

Selv har jeg den italienske Chiara og den fængslede iraner Jafar Panahis – efter sigende fremragende – No Bears til gode. Så feltet er stadig åbent.

Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Filmmagasinet Ekkos udsendte på Venedig-festivalen.

Assisterende redaktør og har skrevet for Ekko siden 2014.

Festivalen blev grundlagt i 1932 og er verdens ældste.

Løber i år fra 31. august til 10. september.

Trailer: The Son

Relevante artikler

Streaminganmeldelse
08. sep. 2022
Blonde

Blonde

Biografanmeldelse
02. juni 2021
The Father

The Father

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten