Nekrolog
03. jan. 2025
Hele Danmarks flyvende farmor er død

I Wikke & Rasmussens Flyvende farmor fra 2001 spiller Jytte Abildstrøm den titulære hovedrolle, som tager barnebarnet med på en hektisk rejse. 

Foto | Græsted Film & Fjernsyn

Hele Danmarks flyvende farmor er død

Jytte Abildstrøm blev folkekær takket være sin varme humor og sprudlende fantasi, men især for at holde fast i eventyrligheden i et dansk kulturliv præget af socialrealisme.

Af Frederik Hoff og Claus Christensen

En af landets mest folkekære entertainere er død.

Jytte Abildstrøm var indlagt på hospice, og torsdag den 2. januar 2025 gik hun bort i en alder af 90 år.

”Vi elsker dig. Dit hjerte. Dit sind. Dit mod. Du har været en kæmpe inspiration. Den bedste legekammerat. Og verdens bedste mor. Tak for, alt hvad du har givet til verden. Jord, ild, luft og vand,” skriver hendes skuespillersøn Peter Mygind på Instagram ifølge Ekstra Bladet.

Jytte Abildstrøm vandt danskernes hjerte med sin varme humor, sprudlende fantasi og gakkede komik.

Hun blev kendt for tv-serien Sonja fra Saxogade og Tyllefyllebølleby Banegård i slutningen af 1960’erne og begyndelsen af 1970’erne.

Det var i monopoltiden, hvor tv-optræden var ensbetydende med berømmelse i hele befolkningen. Og på det tidspunkt, hvor socialrealismen dominerede, stak Abildstrøm ud med sin hang til eventyrlighed.

Det store filmgennembrud kom først tredive år senere med Wikke & Rasmussens familiefilm, der perfekt matchede Abildstrøms skøre og skæve univers.

Snubler med format
Jytte Abildstrøm blev født den 25. marts 1934 i København. Hun var datter af varemægler Harry Abildstrøm og Marguerithe Betsy Malany Ester Hansen, kaldet Kylle.

Hun blev først uddannet fra handelshøjskolen og fik job hos Øernes Andelsselskab for indkøb af foderstoffer. Et tørt erhverv, når man tænker på, hvor farverig en karriere Abildstrøm kort efter fik gang i.

Det startede med studenterrevy i 1953 – hvor hun efter sigende blev optaget, fordi hun snublede under optagelsesprøven med en vis aura, skriver DR. Hun fik sin professionelle debut som revyskuespiller i 1957 med Carmen Jensen på ABC Teatret.

Gennembruden for Abildstrøm blev en rolle i musicalen Boy Friend fra 1965 og en medvirken i Cirkusrevyen fra 1966 til 1968.

Hun stiftede sit eget turnerende dukketeater i 1964. Seks år senere blev hun teaterleder for Riddersalen, der spillede børne- og voksenteater, og hvor Abildstrøm forblev leder de næste 40 år.

Miljøforkæmper
I 1969 var hun med til at stifte BørneTeaterSammenslutningen, og for mange er det hendes hjertelige vildskab i underholdningen og berigelsen af børn, der huskes klarest.

Abildstrøms teater var også præget af det økologiske tema. Teaterlederen var nemlig fra et tidligt tidspunkt en ivrig miljøforkæmper.

Også på tv underholdt Jytte Abildstrøm de mindste.

Hun spiller den distræte og forfjamskede mor Norma i DR-serien Sonja fra Saxogade fra 1969. Hun instruerede i 1970 det komiske tv-spil Svend, Knud og Valdemar med Jesper Klein og Bodil Udsen, og hun gakkede ud i det vilde børneprogram Tyllefyllebølleby Station (1972-73), hvor hun har rollen som den excentriske Damen over for Hans Christian Ægidius.

I 1990 blev Jytte Abildstrøm slået til ridder af Dannebrog.

Bedstemor med slag i
På det store lærred debuterede hun helt tilbage i 1956 i en scene i Vi som går stjernevejen, hvor hun ”aspirerer til en revyrolle med en håbløs Carmen-sang”, skriver kritiker Morten Piil i bogen Danske filmskuespillere og fortsætter:

”Så var tonen lagt for et galleri af groteske kvindeskabninger, som giver folkekomedien et velkomment pift af det vilde og skrupskøre.”

Hun er krogæst-cyklist i Sommer i Tyrol fra 1964 og Don Luigis datter i Mafiaen – det er osse mig! Fra 1974.

Hun medvirker også i et andet børneungdoms-ikon, Thomas Windings, højst aparte spillefilmdebut Revolutionen i vandkanten fra 1971. Og samme år lægger hun stemme til figuren Dagny i tegnefilmklassikeren Bennys badekar.

Men det bliver først for alvor stort, da de åndsbeslægtede Michael Wikke og Steen Rasmussen indtager dansk film med to succesfulde musicals.

Abildstrøm er mormor i Hannibal & Jerry (1997), og fire år senere får hun endelig en hovedrolle i Flyvende farmor, hvor hun som farmor tager barnebarnet på en hektisk sommerferierejse.

”Livet har været sjovt”
Det var ellers i en tid, der typisk betegnes som ironiens og standup-komikkens epoke.

Abildstrøms humor var alt andet end distancerende, og netop som hun må forlade denne verden, vender en ny generation ironien ryggen og omfavner den elskværdige humor, som var Abildstrøms varemærke.

”Jeg er så taknemmelig over, at mine drenge, Lars og Peter, er her. At hele min familie er tæt omkring mig, og at vi på den måde går igennem liv og død på godt og ondt sammen,” sagde Jytte Abildstrøm fra hospice til ugebladet søndag i december.

”Det er det vigtigste for mig nu, mens vi må lære at finde os i, at nyrerne har besluttet sig for at sige tak for denne gang på mine vegne. Og uanset hvad, så vil jeg godt lige understrege, at først og fremmest har livet fand’me været sjovt!”

Hun efterlader sig sønnerne Lars Mygind og Peter Mygind, tre børnebørn og to oldebørn.

Relevante artikler

Streaminganmeldelse
19. juni 2024
Kvinden med kameraet

Kvinden med kameraet

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten