Nyhed
06. sep. 2011
Friheds-workshop i Alaska

Friheds-workshop i Alaska

På dvd’en Funny Films of the North kan man opleve mockumentaryen This is Alaska, og her kan man møde instruktøren bag den modernitetsspiddende satire.
Af Mads Suldrup & Thomas Sejersen

Svenske Mårten Nilsson har egentlig arbejdet mest som fotograf. Men faktisk har Nilsson, der er født i 1962, som instruktør lavet kortfilm i mere end tyve år.

Det gør han ofte i selskab med koreograf og instruktør Gunilla Heilborn og siden 1994 på Nilssons eget produktionsselskab Gnufilm. De har produceret film, som med ironisk distance og skæv humor tager temperaturen på det moderne, individualiserede fællesskab.

This is Alaska er en fup-dokumentar, hvor en flok superliberalister har søgt den ultimative frihed og lykke i verdens måske fjerneste egn, Alaska. Filmen kaster et spiddende satirisk blik på moderne menneskers hang til selvrealisering og individualisme, som her drives til det meningsløst absurde i mennesketomme, snehvide Alaska.

Filmen optræder på dvd’en Funny Films of the North, som Ekko har udgivet i samarbejde med tre andre nordiske filmmagasiner.

Kunst og underholdning
— Mårten Nilsson, hvordan kom I på idéen til filmen, og under hvilke omstændigheder blev den lavet?

”Gunilla lavede en danse-performance i operaen i Göteborg, som hed Alaska. Til det lavede vi en film, der skulle vises på scenen. Filmen handlede om en friheds-workshop, der tidsmæssigt foregik inden selve handlingen i performancen. Jeg kunne godt lide filmen, og jeg kunne godt tænke mig, at den skulle være lidt længere, så jeg klippede den om. Sådan blev This is Alaska til. Det er en god ting ved film - de holder længe.”

— Hvad er jeres intentioner bag This is Alaska?

”Ligesom mange af vores andre film handler denne også om gruppen versus individet. Men ligefrem intentioner - jeg laver bare film, det er det, jeg gør. Kunst og underholdning.”

— Er I inspireret af nogen specifikke kunstnere eller værker?

”Nej.”

— Hvad var den største udfordring ved at lave filmen - kunstnerisk såvel som praktisk?

”Halvdelen af filmen er optaget på en lille skiløjpe i Stockholm, den anden i et fantastisk vinterlandskab i Nordsverige. Halvdelen af skuespillerne fik derfor en dejlig tur, mens den anden halvdel måtte nøjes med kunstig sne i Stockholm. Men vi arbejder med folk, vi kender, ingen bliver overraskede over vores metoder. Det gør tingene nemmere, at vi kender hinanden.”

Dansere gode på film
— På hvilken måde bruger I humor i This is Alaska?

”Vores skuespillere er så sjove. Det bedste er, når de prøver at være rigtig seriøse. De er også gode til ikke at stoppe op, selvom tingene tager en uventet drejning. De ved, at hvis de for eksempel begynder at grine, skal de fortsætte, da dette ofte skaber de bedste øjeblikke. De ’går ind’ i deres karakter og forbliver der. De ved nemlig, at vi ikke altid fortæller dem, hvornår kameraet kører.”

— Dans er blevet et varemærke i jeres film. Hvorfor det?

”Gunilla er koreograf, derfor. Men vi prøver at undgå dans mere og mere. Dansere er så gode foran et kamera. De stiller ikke spørgsmål til deres karakterer, ligesom skuespillere gør det. Derfor arbejder vi mestendels med dansere. De har ikke lært, hvordan de skal sige tingene, de siger dem bare.”

— Hvad kan man opnå med humor, som tragikken ikke er i stand til?

”Hm, jeg synes, at vores film er både sjov og tragisk på samme tid. Disse mennesker er ret tragiske, men de viser sig at være sjove at følge. Alle har brug for at se sjove ting, alle har brug for at grine. Jeg vil ikke kalde filmen en komedie, en tragedie eller noget som helst. Latter er godt i alle sammenhænge.”

— Synes I, at der eksisterer en særlig, nordisk humor?

”Nej.”

Snydeinterviews
— Hvilken reaktion ønsker I at fremkalde hos publikum med This is Alaska?

”En usikkerhed omkring, hvad de ser - og så latter. Jeg elsker følelsen af at være i tvivl. Når man tænder for fjernsynet og spørger sig selv: 'Er det her en dokumentar, eller hvad?' Tvivl er godt, når det drejer sig om kunst.”

— Hvad synes I om det endelige resultat?

”Godt. Den blev som nævnt klippet om fra en dansefilm til en dokumentar. Vi lavede snydeinterviews, og så havde vi pludselig en lille dokumentarfilm. Selvom alt ikke er helt ægte, virker filmen alligevel.”

Relevante artikler

Nyhed
05. sep. 2011
Nynazister og råt kød

Nynazister og råt kød

Nyhed
02. sep. 2011
Man kan nå dybere med humor

Man kan nå dybere med humor

Nyhed
01. sep. 2011
Kondombassen lyder for godt

Kondombassen lyder for godt

Nyhed
31. aug. 2011
En stangstiv nytårsmorgen

En stangstiv nytårsmorgen

Nyhed
22. aug. 2011
Svensk babysensation på Ekko-dvd

Svensk babysensation på Ekko-dvd

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Den nye triumfbue
Biografanmeldelse
21. dec. 2025

Den nye triumfbue

Goodbye June
Streaminganmeldelse
20. dec. 2025

Goodbye June

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Mest læste

Manden bag Anden
Interview
14. maj 2009

Manden bag Anden

Ekko bringer de sidste julegaver ud
Nyhed
18. dec. 2025

Ekko bringer de sidste julegaver ud

”Krasnik fremlægger det lige glat nok”
Nyhed
11. juli 2024

”Krasnik fremlægger det lige glat nok”

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten