Cannes 2018
14. maj 2018
Første trailer til Triers seriemorderfilm
Seriemorderen Jack (Matt Dillon) kører rundt i sin røde pickup-truck og samler kvindelige ofre op i Lars von Triers The House That Jack Built. Foto | Christian Geisnæs

Første trailer til Triers seriemorderfilm

Der er blod og mord i stride strømme i Lars von Triers The House That Jack Built, som bliver vist på det store lærred for første gang ved gallapremieren i Cannes i aften.

Af Nicki Bruun

Lars von Triers seriemorderfilm The House That Jack Built er af flere grunde den mest ventede i Cannes.

Det er i sig selv en begivenhed, når den danske instruktør kommer med en ny film. Men at den får verdenspremiere i Cannes, hvor Trier blev erklæret persona non grata efter udtalelserne om Hitler og nazismen i 2011, har kun øget spændingen til det nærmest ulidelige.

Nu er der som optakt til gallapremieren i aften kommet den første lange trailer til filmen. Og det ser præcis lige så voldsomt ud, som man kunne forvente fra den grænsesøgende filmskaber.

”Du ligner lidt en seriemorder,” siger Uma Thurmans blaffer til Matt Dillons Jack i traileren. Og derfra starter galskaben med blod og mord i stride strømme til tonerne af David Bowies Fame.

”Nogle mennesker tror, at de forfærdeligheder, vi begår i fiktion, er vores inderste lyster, der ikke kan komme ud i et civiliseret samfund,” siger seriemorderen Jack.

”Jeg er ikke enig. Jeg tror på, at himlen og helvede er ét og det samme. Sjælen tilhører himlen, og kroppen tilhører helvede.”

Sandhed med modifikationer
Der er blevet talt og skrevet meget om uretfærdigheden i, at The House That Jack Built ikke er i hovedkonkurrencen og kampen om Guldpalmen, men må nøjes med en visning uden for konkurrence.

Cannes-leder Thierry Frémaux sagde på et pressemøde ved festivalens start, at man har forsøgt at gå nye veje, og at det ikke er bedre at være i hovedkonkurrencen end udenfor.

Det sidste er diplomatisk sagt en sandhed med modifikationer. Og det virker højst besynderligt, at der ikke er blevet plads til Lars von Trier, som vandt Guldpalmen i 2000 for Dancer in the Dark.

Instruktøren har selv sagt nej til at holde et pressemøde i Cannes.

Det er de mange journalister på festivalen nok kede af. Ikke bare fordi filmen øjensynligt rejser en masse spørgsmål, men selvfølgelig også, fordi det havde været godt at se Trier rejse sig fra det podie, hvor han faldt.

Ekko #78

Nyt Ekko-nummer har et tema om forbrydelse og straf.

Læs om Lars von Triers seriemorder, Hollywoods fascination af skydevåben og Katrine Wiedemanns kritik af krimiklichéer.

Bladet kan købes i kiosker eller bestilles her.

Relevante artikler

Nyhed
20. apr. 2018
Trier advarer mod højredrejning i Europa

Trier advarer mod højredrejning i Europa

Cannes 2018
19. apr. 2018
Lars von Trier skal til Cannes

Lars von Trier skal til Cannes

Nyhed
18. apr. 2018
Nyt Ekko om Trier og Breivik

Nyt Ekko om Trier og Breivik

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten