Nyhed
05. nov. 2011
Følelserne uden på tøjet

Følelserne uden på tøjet

Wim Wenders film om den legendariske koreograf Pina Bausch, der vises på Cph:Dox, er betagende smuk og lader 3D-formatet komme til sin ret.
Af Jacob Ludvigsen

Filmen om Pina Bausch gik alt andet end efter planen.

Wim Wenders ville have fulgt den legendariske, tyske koreograf på helt tæt hold på turné rundt om i verden, men tidligt i forløbet døde hun – som 69-årig og kun fem dage efter hun havde fået konstateret kræft.

Alligevel har den gamle mesterinstruktør formået at lave en film gennemstrømmet af Pinas uudslukkelige kreative ild. Det er en smuk nekrolog, båret af hendes egne betagende opførsler, som mange nok bedst vil kende fra Pedro Almodóvars Tal til hende, hvor to af hendes stykker vises i korte klip.

Absurd parringsdans
Pinas ekspressionistiske Tanztheater er mennesker, der krænger deres inderste ud i en blanding af mekaniske og desperat overgjorte bevægelser.

Mænd og kvinder i absurd, rituel parringsdans, dansere der ordløst forsøger at vriste sig fri af deres egne kroppe og forholde sig til andres.

Kort sagt: følelserne uden på tøjet.

Nogle vil utvivlsomt finde det skabet, men Wenders formår at indfange essensen i Pina Bausch’ sans for visuelt hypnotiserende kompositioner. Langt størstedelen af filmen består af genopførsler af Pinas stykker (vi kommer vidt omkring, også lidt for vidt), der udføres af hendes trofaste trup, hvoraf flere medlemmer har fulgt hende i årtier.

Imellem opførslerne udtrykker de deres kærlighed til læremesteren i en slags ”thinking head”-sekvenser: Vi ser deres stumme ansigter, mens vi hører deres stemmer i voice over.

Ud i virkeligheden
Kameraet tager os med ind i hjertet af scenerummet, så man nærmest mærker dansernes sveddråber og åndedræt og føler deres kamp mod elementerne. Som i en flot sekvens, hvor en mindre stormflod har oversvømmet scenen, som de drivvåde spillere kæmper sig vej igennem.

En særlig magi opstår, når Wenders tager Pinas dansere med ud i virkeligheden, og de følelsesudkrængende bevægelser spiller op mod en metro eller en svømmehals fraværende hverdagsliv, så vores tilbageholdte følelser sættes i relief.

Og mens man ofte i Hollywoods actionbaskere har følt, at brugen af 3D er drevet af ønsket om at lægge en tyver oven i billetprisen, understreger den ekstra dimension her den detaljemættede dybde i Pinas opførsler.

Relevante artikler

Nyhed
05. nov. 2011
Man gjorde en abe fortræd

Man gjorde en abe fortræd

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten