Nyhed
17. feb. 2017
Filmselskab undskylder falske nyheder
I A Cure for Wellness bliver den unge Lockhart (Dane DeHaan) lyst i pupillerne for at teste hans sindstilstand, men mange mener, at filmens pr-strategi har skudt dem blår i øjnene. Foto | Daniel Smith

Filmselskab undskylder falske nyheder

20th Century Fox beklager promoveringen af A Cure for Wellness, hvor selskabet har lavet falske historier om blandt andre Donald Trump.

Af Nicki Bruun

”Trump Depressionssyndrom” er blevet klassificeret som en sygdom af det amerikanske lægeforbund.

Sådan lød en overskrift, der for nogle dage siden figurerede rundt omkring på internettet, og som mange læsere tog for gode varer.

Nyheden var dog bare en af mange falske nyheder, som filmselskabet 20th Century Fox brugte i promoveringen af Gore Verbinskis sanatoriegyser A Cure for Wellness.

Nu har selskabet offentligt undskyldt den aggressive pr-strategi, som er faldet både marketingeksperter og almene nyhedsforbrugere for brystet.

”Vi gør vores bedste for at skubbe til grænserne af traditionel marketing, når vi sender budskabet i vores film ud til forbrugerne. I dette tilfælde tog vi fejl,” siger en talsmand for 20th Century Fox i en pressemeddelelse til en række amerikanske nyhedsmedier.

”Den digitale kampagne var dybt upassende, især fordi vi hver dag arbejder for at skabe tillid med vores forbrugere,” fortsætter talsmanden.

Trump og Putin på ferie
Begrebet ”falske nyheder” er blevet en central del af særligt det sociale mediebillede i disse dage.

Og det har promoveringsholdet bag A Cure for Wellness taget bestik af.

En anden af de falske overskrifter lød, at Donald Trump og Vladimir Putin var blevet set på et schweizisk feriecenter op til det amerikanske præsidentvalg.

Den psykologiske gyser foregår på et mystisk kursted i de schweiziske alper, hvor den behandling, som patienterne modtager, faktisk gør dem endnu mere syge.

Om det er det slet skjulte politiske budskab eller tabet af den journalistiske troværdighed, der har fået brugere af sociale medier på barrikaderne, skal være usagt.

Men det er næppe sidste gang, at den nye medievirkelighed kommer til at påvirke, hvordan film bliver solgt til publikum.

Trailer: A Cure for Wellness

Relevante artikler

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten