Nyhed
26. okt. 2011
Festival fjerner Ambassadøren

Festival fjerner Ambassadøren

Cph:Dox må pille Ambassadøren af programmet efter krav fra den førende dokumentarfestival, hollandske IDFA.
Af Jacob Ludvigsen

”Verdenspremiere.”

Sådan bliver Mads Brüggers stærkt omdiskuterede Ambassadøren omtalt i dokumentarfilmfestivalen Cph:Dox’ trykte festivalprogram, hvor den figurerer i hovedkonkurrencen.

Men den går ikke.

I Holland har man nemlig verdens førende dokumentarfestival, IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), kort efter Cph:Dox i november, og her har man valgt filmen som åbningsfilm, ligesom man bryster sig af, at visningen er filmens ”internationale premiere”.

Hos IDFA kunne man ikke leve med at blive overhalet indenom af en anden international dokumentarfestival, og Cph:Dox har derfor måttet tage Ambassadøren ud af den officielle konkurrence.

Filmen i klemme
Miseren skyldes manglende koordination mellem de to festivaler og Det Danske Filminstitut.

”Jeg havde sagt, at det var skønt, hvis filmen kunne komme på Cph:Dox, bare Det Danske Filminstitut eller Dox koordinerede det med IDFA,” siger Ambassadørens producer, Peter Engel.

”Men jeg blev så ringet op af IDFA, der spurgte, om jeg kunne garantere, at filmen ikke kom på andre festivaler før dem. Det kunne jeg ikke, for jeg kunne jo se, at den blev lanceret som en verdenspremiere på Cph:Dox. Jeg undrer mig lidt over, at festivalerne og Filminstituttet ikke taler sammen. Det skaber en masse rumsteren, og både filmen og Cph:Dox kommer i klemme,” fortsætter han.

Afviser grus i maskineriet
7. oktober sendte Det Danske Filminstitut ellers selv en pressemeddelelse ud om, at Ambassadøren var valgt som åbningsfilm på IDFA.

Alligevel kontaktede Filminstituttet ikke med det samme festivalen for at sikre sig, at filmen samtidig kunne figurere på Cph:Dox. Det skete ifølge Ekkos oplysninger først, da IDFA selv råbte vagt i gevær.

Malene Flindt Pedersen, udviklingschef for dokumentarfilm på Det Danske Filminstitut, afviser, at der har været grus i maskineriet.

”Jeg ringede til IDFA for at sikre mig, at vi er enige om, at danske film skal have mulighed for at blive vist for et dansk publikum først. Dette blev jeg bekræftet i,” siger hun og fortsætter:

”Da Ambassadøren allerede har været vist for et dansk publikum, og da producenten havde sagt ja til at give IDFA eksklusivitet, da de ville løfte den op til at være åbningsfilm, ville jeg gerne bakke producenten op i dette.”

Verdenspremiere i Mors
Cph:Dox’ festivaldirektør, Tine Fischer, ærgrer sig over, at Cph:Dox-publikummet går glip af Ambassadøren.

”Vi havde været ude med både festivalkataloget og en international pressemeddelelse, hvor filmen var med, og vi ville jo gerne have vist den. Men jeg kan da godt forstå, at IFDA ikke ville risikere, at de internationale anmeldelser af deres åbningsfilm kom fra en anden festival kort tid før,” siger hun.

”Jeg synes ikke rigtigt, at Det Danske Filminstitut eller andre kunne have gjort noget for at undgå det.”

I den heftige kamp om den første internationale premiere på Ambassadøren kan det bemærkes, at filmen allerførste gang blev vist for verden i Bio Mors, Pandrup Kino og 38 andre biografer landet over, da den åbnede herhjemme den 5. oktober.

Relevante artikler

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

The Housemaid
Biografanmeldelse
22. dec. 2025

The Housemaid

Den nye triumfbue
Biografanmeldelse
21. dec. 2025

Den nye triumfbue

Goodbye June
Streaminganmeldelse
20. dec. 2025

Goodbye June

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Mest læste

Manden bag Anden
Interview
14. maj 2009

Manden bag Anden

Ekko bringer de sidste julegaver ud
Nyhed
18. dec. 2025

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Tro og tvivl
Jobs Bog ifølge Jensen
Tema
08. maj 2006

Jobs Bog ifølge Jensen

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten