Nyhed
04. okt. 2021
Fanget mellem Danmark og Sydkorea
Instruktør Malene Choi er fra venstre flankeret af skuespillerne Bjarne Henriksen, debutanten Cornelius Won Riedel-Clausen og Bodil Jørgensen. Foto | Christian Geisnæs

Fanget mellem Danmark og Sydkorea

”Ikke alle har været forberedte på at blive en multikulturel familie ved adoptionen af et udenlandsk barn,” siger instruktør, der arbejder på en film om længsel efter at udforske sine rødder.

Af Nicki Bruun

At høre til eller føle sig udenfor er et eviggyldigt og universelt dilemma. Det svære emne bliver behandlet i den kommende danske film Stille liv.

Den handler om Carl, der lever en stille tilværelse på landet med sine forældre Karen og Hans. Han er adopteret og forventes at overtage slægtsgården, men han har en længsel om at udforske sine rødder.

Debutanten Cornelius Won Riedel-Clausen spiller hovedrollen over for veteranerne Bodil Jørgensen og Bjarne Henriksen som forældrene.

Instruktøren Malene Choi er selv adopteret fra Sydkorea og blev i 2005 uddannet dokumentarinstruktør på Den Danske Filmskole. Hun udforskede også spørgsmålet om tilhørsforhold i hybridfilmen The Return, hvor danske Thomas og Karoline tager på jagt efter deres rødder i Sydkorea.

”Vi har været stille omkring vores liv i adopterede familier. Ikke alle har været forberedte på at blive en multikulturel familie ved adoptionen af et udenlandsk barn, for man bider ikke den hånd, som fodrer dig,” siger Malene Choi i en pressemeddelse for Stille liv.

”Men jeg vil påstå, at vi lever som en skjult minoritet trods det, at vi har en mere privilegeret status end andre migranter. Men vi er også mere sårbare, fordi vi kom alene – den stille migration. Min intention er at gøre vores skjulte liv synlige og fra en insiders perspektiv vise nogle af de uforudsete konsekvenser, som denne sædvanlige form for migration skaber.”

Optages i Sydkorea
Flere af folkene bag Stille liv er kendt for kortfilm på Ekko Shortlist og har efterhånden slået deres navn fast i den danske filmbranche.

Louise McLaughlin blev nomineret ved Ekko Shortlist Awards for sin fotografering i både Sia og Maybe This Christmas. Hun har de seneste år fotograferet store film som Vores mand i Amerika og De frivillige.

Production designeren Josephine Farsø har vi i Ekkos spalter fremhævet som et af landets store talenter på sit felt. Hun har stået for scenografien i Kasper Kalle og Hlynur Pálmasons respektive afgangsfilms fra Filmskolen, Sorte måne og En maler, og i 2019 sad hun i juryen ved Ekko Shortlist Awards.

Stille liv har de seneste fire uger været under optagelse på Djursland. Nu rykker filmholdet teltpælene op og tager til Sydkorea for at optage filmen færdig.

Den har fået 6,5 millioner kroner i produktionsstøtte på Det Danske Filminstitut og har et samlet budget på omkring elleve millioner. Filmen har forventet premiere i danske biografer i 2022.

Relevante artikler

Cph:Dox 2018
12. mar. 2018
The Return

The Return

Nyhed
09. jan. 2018
Danske film indtager europæiske festivaler

Danske film indtager europæiske festivaler

Relateret film

Sorte måne

Sorte måne

Sia

Sia

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten