Nyhed
20. aug. 2019
Dronningen nomineret til stor filmpris
Anne (Trine Dyrholm) indleder i Dronningen en affære med sin teenage-stedsøn Gustav (Gustav Lindh). Det udvikler sig forventeligt på en meget ulykkelig måde. Foto | Rolf Konow

Dronningen nomineret til stor filmpris

”Et frydefuldt chok for øjne og sjæl,” siger dansk jury om May el-Toukhys dystre drama, der skal konkurrere med stærke film fra fire nordiske lande om at vinde Nordisk Råds Filmpris.

Af Frederik Hoff

Allerede inden den danske premiere på Dronningen i marts havde filmen med Trine Dyrholm i hovedrollen vundet publikumsprisen på både Sundance og Göteborg-festivalen.

Også anmelderne var vilde med May el-Toukhys dystre drama. Ekkos anmelder kvitterede med topkarakteren seks stjerner og kaldte filmen ”et raffineret og kompromisløst drama”.

Siden har historien om en midaldrende kvindes forhold til sin stedsøn solgt over 300.000 billetter i Danmark. Nu kan den også vinde Nordens mest eftertragtede filmpris.

En jury bestående af tre filmkritikere har nemlig ud fra et helt års danske film valgt Dronningen som det danske bud, der skal dyste mod filmene fra de fire andre nordiske lande.

Ifølge dem er Dronningen nomineret, fordi den tør bryde med vante filmopfattelser og er ”et frydefuldt chok for øjne og sjæl”.

Overlevende fra Utøya
I løbet af de seksten år, Nordisk Råds Filmpris er blevet uddelt, er en dansk film løbet med sejren fem gange – senest i 2013 med Thomas Vinterbergs Jagten.

Der er umiddelbart gode chancer for en sjette sejr, men de andre lande byder også ind med spændende titler.

Den nominerede fra Finland er kærlighedshistorien Aurora, mens det norske bud er skuespilleren Tuva Novotnys instruktørdebut, forældredramaet Blind Spot, der vandt hovedprisen på Cph Pix i 2018.

Den eneste dokumentar er svenske Rekonstruktion Utøya, som med hjælp fra fire overlevende genfortæller oplevelserne fra Anders Breiviks terrorangreb på den norske ø i 2011.

Stærk islænding
Den måske stærkeste konkurrent kommer i form af den islandske En hvid, hvid dag, som Ekkos chefredaktør svært begejstret skrev om under årets Cannes-festival.

Det er danskuddannede Hlynur Pálmasons opfølger på spillefilmdebuten Vinterbrødre fra 2017. Hans nye film handler om en mand, der sørger over sin afdøde kone, som han også mistænker for utroskab.

Med Nordisk Råds Filmpris følger en pengepræmie på 350.000 kroner, som vil blive delt ligeligt imellem instruktør, manuskriptforfatter og producent. Hvis Dronningen løber med sejren, bliver det altså May el-Toukhy, manuskriptforfatter Maren Louise Käehne og producerne Caroline Blanco og René Ezra, der skal dele gevinsten.

Vinderen offentliggøres den 29. oktober i Stockholm.

Trailer: Dronningen

Relevante artikler

Nyhed
01. apr. 2019
Dronningen trækker folk i biografen

Dronningen trækker folk i biografen

Biografanmeldelse
18. mar. 2019
Dronningen

Dronningen

Nyhed
02. feb. 2019
Tredobbelt triumf for Dronningen

Tredobbelt triumf for Dronningen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten