Cannes 2024
21. maj 2024
Donald Trump truer dansk film med sagsanlæg

Jeremy Strong (tv.) spiller den politiske mentor for Donald Trump (Sebastian Stan, th.) i The Apprentice, og ifølge filmen var det Cohn, der lærte Trump, at angreb er det bedste forsvar. 

Foto | Pief Weyman

Donald Trump truer dansk film med sagsanlæg

”Det er en ondskabsfuld bagvaskelse,” siger Donald Trump-kampagnens cheftalsmand om Ali Abbasis The Apprentice, som er støttet af Det Danske Filminstitut.

Af Claus Christensen

”Angrib, angrib, angrib.”

Sådan lyder første læresætning fra Donald Trumps politiske mentor, Roy Cohn. Det fremgår af Ali Abbasis The Apprentice, om den unge Trump og hans opstigning i finansverdenen i 1970’erne og 80’erne.

Filmen viser Trump voldtage sin daværende kone Ivana under et skænderi. Det var noget, hun hævdede under parrets skilsmissesag, men senere trak hun anklagen tilbage.

Nu reagerer Trumps lejr på filmen, der fik premiere i går aftes på Cannes-festivalen i Sydfrankrig. Og reaktionen er tro mod Cohns læresætning.

”Vi vil anlægge sag for at adressere de åbenlyst falske påstande fra disse falske filmmagere,” siger Trump-kampagnens cheftalsmand Steven Cheung i en erklæring til branchebladet Variety.

”Dette skrald er ren fiktion, som skaber sensation på løgne, der for længst er blevet modbevist. Ligesom de ulovlige Biden-retssager er det her valgindblanding fra Hollywood-eliten, som ved, at præsident Trump vil genvinde Det Hvide Hus og slå deres foretrukne kandidat, fordi intet af det, de har gjort, har virket,” fortsætter Steven Cheung.

Direkte til dvd
Donald Trump og hans stab arbejder på præsidentvalget til november, hvor Trump er det republikanske partis kandidat. Han er oppe imod demokraternes nuværende præsident, Joe Biden.

Det virker på udtalelserne, som om Trump-holdet har set filmen. I hvert fald fælder cheftalsmanden også æstetisk dom.

”Denne ’film’ er en ren ondskabsfuld bagvaskelse, bør ikke se dagens lys og fortjener ikke engang en plads i direkte-til-dvd-sektionen af en rodekasse i en snart lukket discount-filmforretning. Den hører til i en skraldespand,” siger Steven Cheung.

Variety har afsløret, at Dan Snyder, der via sit selskab Kinematics har været med til at finansiere filmen, er stærkt utilfreds med resultatet. Milliardæren er ven med Trump og havde angiveligt forventet et positivt portræt.

Ali Abbasi aflyste forleden stort set alle interview-aftaler i Cannes – også med Ekko – fordi han ønsker, at filmen skal tale for sig selv. I dag stiller han dog op til en pressekonference på Cannes-festivalen, hvilket er en betingelse, når man bliver udtaget til hovedkonkurrencen.

The Apprentice er støttet af Det Danske Filminstitut med 2,5 millioner kroner.

Claus Christensen

Filmmagasinet Ekkos chefredaktør dækker for syttende gang Cannes-festivalen.

Ser samtlige film i hovedkonkurrencen og vurderer dem i Ekkos stjernebarometer.

Går på opdagelse efter perler i sidekonkurrencen Un Certain Regard og parallelkonkurrencerne Directors’ Fortnight og Critics’ Week.

Årets festival løber fra 14. til 25. maj.

Relevante artikler

festivalanmeldelse
20. maj 2024
The Apprentice

The Apprentice

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten