Nyhed
23. aug. 2022
Dansk-islandsk drama i spil til nordisk filmpris
Hlynur Palmásons datter Ída Mekkín Hlynsdóttir (tv.) og Vic Carmen Sonne spiller i Vanskabte land en forretningsmands to døtre, som en dansk præst møder på sin rejse til Island. Foto | Maria von Hausswolff

Dansk-islandsk drama i spil til nordisk filmpris

Hlynur Pálmasons billedskønne Vanskabte land er Danmarks kandidat til at vinde Nordisk Råds Filmpris, hvor Joachim Trier ligner en forhåndsfavorit.

Af Nicki Bruun

Det bliver en dansk-islandsk film, der skal repræsentere Danmark ved den årlige filmkonkurrence Nordisk Råds Filmpris.

Den danskuddannede islænding Hlynur Pálmasons Vanskabte land er blevet udpeget som filmen, der skal forsvare Dannebrogs farver i kampen mod de andre nordiske lande.

Nordisk Råds Filmpris gives til et værk med forankring i nordisk kultur, høj kunstnerisk kvalitet og originalitet. Alt det kan bestemt siges om Vanskabte land, der har Elliott Crosset Hove i hovedrollen som en præst, der i slutningen af 1800-tallet rejser til Island for at forestå opførelsen af en kirke.

Den barske rejse giver ham fysiske udfordringer, men hans tro bliver også sat på prøve. Vanskabte land er produceret i samarbejde mellem det danske selskab Snowglobe og islandske Join Motion Pictures. Filmen får premiere i danske biografer den 1. december.

”Den danske filmbranche er så god til at bakke op om instruktører,” sagde Hlynur Pálmason til Ekko, da Vanskabte land havde verdenspremiere på Cannes-festivalen i foråret.

Vanskabte land ville aldrig være blevet til uden Danmark,” fortsatte instruktøren.

Oscar-film som konkurrenter
Der er dog en hård kamp i vente for Vanskabte land.

Filmen er nemlig oppe imod Joachim Triers Oscar-nominerede mesterværk Verdens værste menneske, der er Norges kandidat til Nordisk Råds Filmpris og må betragtes som forhåndsfavorit.

Trier vandt i 2016 prisen sammen med sin faste manuskriptforfatter Eskil Vogt og producer Thomas Robsahm for engelsksprogede Louder Than Bombs.

Den islandske kandidat Lamb er ligesom den danske og norske film en kritikerrost perle, der vakte begejstring blandt anmelderne ved verdenspremieren på Cannes-festivalen.

Sverige er repræsenteret ved Nathalie Ávarez Meséns Clara Sola, der faktisk var Costa Ricas bud på en Oscar-vinder ved årets udgave af den amerikanske prisuddeling.

Endelig byder Finland ind med en film med den lange titel The Blind Man Who Did Not Want To See Titanic. Den handler om en blind, ældre mand, der sætter sig for at besøge en kvinde, som han jævnligt snakker med, men aldrig har mødt i levende live.

Nordisk Råds Filmpris er tidligere blevet vundet af blandt andre Lars von Trier, Thomas Vinterberg, May el-Toukhy, Roy Andersson og Ruben Östlund. Sidste år vandt Danmark for Jonas Poher Rasmussens animerede dokumentar Flugt.

Årets vinder offentliggøres den 1. november i den finske hovedstad Helsinki. Med prisen følger en pengepræmie på 300.000 kroner, som deles mellem instruktøren, manuskriptforfatteren og produceren.

Trailer: Vanskabte land

Relevante artikler

Biografanmeldelse
27. nov. 2019
En hvid, hvid dag

En hvid, hvid dag

cph pix 2017
07. okt. 2017
Vinterbrødre

Vinterbrødre

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten