Nyhed
17. okt. 2017
Blade Runner 2049 skuffer ved billetlugerne
Til trods for at Blade Runner 2049 har Ryan Gosling på rollelisten som bladerunneren K, har filmen ikke fået tag i det kvindelige publikum og tegner til at blive en økonomisk skuffelse. Foto | Kata Vermes

Blade Runner 2049 skuffer ved billetlugerne

Anmeldelserne har været overvældende, men publikum svigter Denis Villeneuves fortsættelse af Blade Runner.

Af David Madsen

Blade Runner 2049 er en af årets mest ventede film, men den har trods overvældende anmeldelser svært ved at lokke publikum i biografen.

I første weekend i USA indtjente filmen 200 millioner danske kroner ud af et budget på omkring 944 millioner kroner. Det er langt under de 252 millioner kroner, som magasinet Indiewire havde forventet.

Nu, efter blot halvanden uge i biografen, er Blade Runner 2049 væltet af tronen som ugens mest indtjenende film i USA.

Førstepladsen er overtaget af Happy Death Day, som tegner til at blive selskabet Blumhouses tredje store horrorsucces i år efter Split og Get Out.

Bedre ser det ud internationalt for Blade Runner 2049, der havde en stærk åbningsweekend i Storbritannien. Indtil videre har den indtjent 315 millioner kroner på det internationale marked.

Smallere end forventet
Blade Runner 2049’s 163 minutter lange spillelængde og en syttenårsgrænse kan have begrænset filmens publikumstal.

Men sci-fi-storfilm har generelt haft et skidt år i 2017. Alien: Covenant, Valerian and the City of a Thousand Planets og War of the Planet of the Apes har skuffet ved billetlugerne.

Jeff Goldstein, Warner Bros’ direktør for distribution, indrømmer, at selskabet har overvurderet interessen for den nye Blade Runner-film.

Blade Runner har skuffet i mellemstore og små markeder omkring Syd- og Midtveststaterne,” udtaler han til nyhedsbureauet Reuters.

”Vi klarede os godt i store, højprofilerede markeder. Alcon (Entertainment, red.) og Denis har lavet en fantastisk film. Men publikummet var smallere, end vi havde regnet med.”

Ifølge statistikhjemmesiden comScore repræsenterer mænd over 25 år mere end 50 procent af filmens publikum den første uge. Den har åbenbart ikke tilsvarende fænget kvinder og unge mennesker.

Hemmelig markedsstrategi
Blade Runner 2049 er ikke baseret på en succesfuld franchise med masser af film bag sig, som det var tilfældet med Mad Max: Fury Road og Star Wars: The Force Awakens.

Derfor kan det have været et problem, at trailere og frigivne klip fra filmen næsten ikke har indeholdt nogen dialog, ligesom amerikanske anmeldere har måttet skrive under på, at de ikke ville afsløre noget af handlingen.

Denis Villeneuve fortryder dog ikke markedsføringen.

”Jeg kan godt lide idéen om, at du skal finde ud af, hvad filmen handler om, mens du ser den. Som en cineast har en af mine bedste oplevelser med film været som jurymedlem til festivaler, hvor man ikke engang kender til en films land, genre eller handling på forhånd,” siger instruktøren til kulturmagasinet Vulture.

Trailer: Blade Runner 2049

Relevante artikler

Top 5
12. okt. 2017
Denis Villeneuve

Top 5:  Denis Villeneuve

Biografanmeldelse
05. okt. 2017
Blade Runner 2049

Blade Runner 2049

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Mest læste

William Friedkin er død
Nekrolog
08. aug. 2023

William Friedkin er død

Ekko bringer de sidste julegaver ud
Nyhed
18. dec. 2025

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Historien på film
Flammen & Citronen
Tema
03. nov. 2007

Flammen & Citronen

”Krasnik fremlægger det lige glat nok”
Nyhed
11. juli 2024

”Krasnik fremlægger det lige glat nok”

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten