Nyhed
21. juni 2018
Bafta sætter diversitet på programmet
Jeg, Daniel Blake af Ken Loach byder ikke på megen etnisk diversitet, men til gengæld er underklassen rigt repræsenteret via den sympatiske tømrer Daniel (Dave Johns, tv.) og folkene omkring ham. Foto | Joss Barratt

Bafta sætter diversitet på programmet

Britiske film skal i fremtiden opfylde kvotekrav, hvis de vil gøre sig forhåbninger om at vinde store priser ved førende prisuddeling.

Af Nicki Bruun

Bafta – den britiske pendant til Oscar-akademiet – besluttede i 2016, at film i fremtiden skulle øge mangfoldigheden af underrepræsenterede grupper, hvis de ville gøre sig forhåbninger om priser ved den britiske prisuddeling.

Nu er det blevet officielt, at de regler kommer til at gælde fra uddelingen i 2019, der finder sted 10. februar.

Det betyder, at der i de to kategorier – bedste britiske film og bedste britiske debut – er et krav om, at filmene kan sætte flueben ud for mindst to af de fire diversitetsmål, som Det Britiske Filminstitut (BFI) har udlagt.

Første punkt handler om repræsentation i personer og temaer, der sjældent finder vej til det store lærred. Her skal filmskaberne opfylde tre ud af seks mere eller mindre klare delmål, som eksempelvis lyder: ”Der skal være betydelig diversitet i repræsentationen af protagonist og/eller antagonist.”

Forandring i industrien
BFI har indført diversitetskravene for bedre at afspejle befolkningen, men man skal holde tungen i munden, når man læser sig igennem de forskellige punkter.

Kriterierne gælder dog allerede, når film får støtte af BFI, hvorfor der ifølge formanden for Baftas filmkomité, Marc Samuelson, ikke er de store komplikationer ved at overføre dem til prisuddelingen.

”For nogle film er det sværere at kvalificere sig end for andre, og BFI vil spørge om alt er blevet forsøgt, og hvad man praktisk kan gøre for at hjælpe en film,” siger Marc Samuelson til Screen Daily og fortsætter:

”Hele pointen er at skabe ægte forandring i industrien. Der har været diversitetsinitiativer i mindst tyve år. Alle mener, at der skal skrues op, fordi der ikke er sket nok.”

Filmiske kompromisser
Da snakken om kvoter ved filmpriser for alvor først begyndte at rulle, foreslog daværende kritiker og nuværende Bodil-forkvinde Nanna Frank Rasmussen, at man også i Danmark tog køn med i overvejelserne.

”Filmbranchen og producerne går i forvejen på så mange kompromisser, når de skal lave film. Dér kan jeg ikke se, at det skulle være problematisk også at medtænke køn,” sagde hun i 2017 til Ekko.

Ekkos chefredaktør Claus Christensen meldte sig dog som modstander af, at man indfører kvoter i prisuddelinger.

”Fordi en film afspejler samfundssammensætningen, er den ikke nødvendigvis prisværdig,” udtalte Claus Christensen.

”Vi kan lave en særpris, hvis vi ønsker at slå et slag for mangfoldigheden, men at opstille generelle krav til films indhold for, at de overhovedet kan komme i betragtning, ligner et forsøg på at kontrollere kunstnerens fantasi.”

Relevante artikler

Nyhed
02. nov. 2016
Christina Rosendahl anbefaler kvoter

Christina Rosendahl anbefaler kvoter

Debat
30. dec. 2014
Kønnet skal ikke kvoteres

Debat:  Kønnet skal ikke kvoteres

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten