Biografanmeldelse
26. juni 2019
Yesterday
Tabermusikeren Jack Malik (Himesh Patel) vågner pludselig op i en verden, hvor The Beatles ikke har eksisteret, og han derfor kan blive populær for deres elskede sange. Foto | Christopher Ross

Yesterday

Oscar-vinderen Danny Boyle skraber bunden med doven romantisk komedie, der er krydret med hyggeracisme og et gammeldags kvindesyn.

Af Ida Rud

En verden uden The Beatles? Utænkeligt. Verdens mest populære rockband ligger i de fleste generationers dna, men Jack Malik befinder sig pludselig i den absurde situation, at han er den eneste i verden, der kender bandet.

Efter en uforklarlig global strømafbrydelse, hvor Jack cykler ud foran en bus i det pludselige mørke, har Beatles simpelthen ikke eksisteret. Det dæmrer for ham, da vennerne giver ham en ny guitar, og han spiller Yesterday for at indvie den med et mesterværk.

De er ved at falde ned af stolene over den smukke sang, og da Jack tjekker Google, får han kun sider om biller. Nu står den 27-årige hjemmeboende tabermusiker med muligheden for at gøre hele bandets bagkatalog til sit eget!

Det er den ret kreative idé, som Yesterday bygger på. Desværre smides den på gulvet i en pladder-romantisk film, der ligner noget, en amatør har flikket sammen – ikke Oscar-vinderen Danny Boyle (Slumdog Millionaire og Trainspotting).

Manuskriptet er af Richard Curtis, der har kæmpesucceser som Love Actually og Fire bryllupper og en begravelse på samvittigheden – men måske lever veteranen bare for meget i fortiden. I hvert fald skurrer det, når Jacks veninde gennem tyve år, Ellie, klandrer ham for ikke at vide, at hun er vild med ham, og nu er det bare for sent!

Hvorfor pokker har hun så ikke sagt det? Kvinder er faktisk i stand til at tage initiativ, Richard!

Da Jacks forældre skal høre et af sønnens ”nye” numre, Let It Be, bliver han hele tiden forstyrret. Jack bliver rasende og råber, at de jo for pokker er vidne til noget, der kan sidestilles med, at Leonardo da Vinci maler Mona Lisa.

Men kan det virkelig det?

Filmen har mange problemer, men det største er nok, at den elsker The Beatles så meget, at den uden videre antager, at hele verden ville falde pladask for The Fab Four i 2019.

Hey Jude og Something er vidunderlige sange – selv som akustiske covers – men de er del af en større sammenhæng og en anden tid. At Jack bliver en kæmpestjerne overnight, er utroværdigt. En af grundene til, at The Beatles blev så kæmpestore, er jo, at de var foregangsmænd og genreskabende tilbage i 60’erne – men den udvikling er allerede sket i nutiden.

Interessante problematikker bliver kørt i stilling, men kommer aldrig i mål, som da Jack har kvababbelser med at tage æren for noget, der ikke er hans. Men de refleksioner forbliver overfladiske, og andre steder er manuskriptet slet og ret dovent, når Jack for eksempel i små montager kæmper for at huske teksterne til sangene.

Det lyder skam som et meget sjovt greb, hvis det skete én eller to gange. Men her gentages det så ofte, at det bliver plat. Richard Curtis og Danny Boyle har åbenbart ikke kunnet finde andre måder at vise Jacks udvikling på.

Det er heller ikke det eneste, der gentages. Da Jack vil fortælle Ellie, at musikken ikke er hans, bliver han afbrudt. Da hun har erklæret ham sin kærlighed, bliver de afbrudt.

Afbrydelser og misforståelser er fast stof i komedier, men sker i Yesterday så mange gange, at det ender med at fremstå, som om Richard Curtis på sine gamle dage har glemt, hvordan man skriver dialoger.

Kate McKinnon, der til daglig slår sine komiske folder i tv-programmet Saturday Night Live, grabser Jack og bliver hans uundgåeligt onde og grådige manager – i stil med den sleske type, vi så i A Star Is Born.

Hendes fornærmelser hører til genren, men da hun bliver ved med at kalde Jack for tyk og grim, bliver det ubehageligt. Himesh Patel, der spiller Jack, er en flot, nærmest modellækker fyr. Men han er også indisk, så det ender med, at hendes kritik af hans udseende fremstår racistisk.

Den utroværdige musikfilm og utilfredsstillende romantiske komedie toppes således med et gammeldags kvindesyn og hyggeracisme.

Titel:
Yesterday

Land:
England

År:
2019

Instruktør:
Danny Boyle

Manuskript:
Jack Barth, Richard Curtis

Medvirkende:
Himesh Patel, Lily James, Ed Sheeran, Kate McKinnon, Joel Fry

Spilletid:
116 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Premiere:
27. juni

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
01. nov. 2025
It: Welcome to Derry

It: Welcome to Derry

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten