Dvd-anmeldelse
15. sep. 2016
The Witch
Thomasines (Anya Taylor-Joy) spæde lillebror forsvinder, da de leger kig-og-bøh, og pludselig beskylder Thomasines mor hende for at være en heks. Foto | Rafy

The Witch

Triers metafysik møder Kubricks kølige panoramaer møder et Bergman’sk familiedrama i den bedste heksegyser, som vores gyserfilmekspert nogensinde har set.

Af Rikke Schubart

Årets gyser er alt for usædvanlig til biografen. Indtil nu.

Forestil dig Triers psykologiske metafysik, Kubricks kølige panoramaer og en eksplosiv, Bergman’sk familie i en tid, hvor djævelen er lige så virkelig, som den nye verden er ukendt.

Historien finder sted i 1600-tallet i New England, hvor den stolte og dybt religiøse William nægter at anerkende byens udlægning af Biblen. Han tager sin kone og deres fem børn ud i ødemarken, hvor de bygger hus, sår korn og reciterer bibelord for børnene. Men en dag, da teenagedatteren Thomasin passer den nyfødte Sam, forsvinder babyen uforklarligt. Den er taget af en heks, ser vi – men det gør de ikke.

Moren er utrøstelig og beskylder Thomasin for at have ladet ulve spise Sam. Imens rådner kornet, og William forsøger at fange vildt for at familien skal undgå sultedøden.

Familiens lille træhytte virker uendeligt sårbar under de knejsende, mørke trækroner, der omkranser hjemmet i lysningen. I skovbrynet lurer heksen, og hjemme leger tvillingerne, at familiens sorte vædder er djævelen selv. Men barnelegen bliver dødelig alvor, da moren i hysteri peger en anklagende finger mod sin datter.

The Witch er et knugende portræt af puritansk djævletro og en paranoid mentalitet, der lægger familier i graven. ”Er jeg allerede i helvede?” spørger et af børnene sin far. Svaret er, at synd kan ikke gradbøjes og altid straffes med helvedes ild. Efter den første urene tanke er man fortabt.

Robert Eggers debuterer mesterligt med denne eftertænksomme gyser.

Hans dialoger, der er inspireret af gamle eventyr, er med til at tegne miljøet, så man bliver opslugt. Fotograf Jarin Blaschkes omhyggelige kompositioner og lange indstillinger er milevidt fra mere konventionelle gysere. Og skuespillet er så suverænt, at englene synger, omend hekse regerer på Jorden.

Den bedste hekse-gyser, jeg har set – nogensinde.

Titel:
The Witch

Land:
USA, Canada, England m.fl.

År:
2015

Instruktør:
Robert Eggers

Manuskript:
Robert Eggers

Medvirkende:
Anya Taylor-Joy, Ralph Ineson, Kate Dickie

Spilletid:
92 minutter

Premiere:
4. maj i Cinemateket

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. juli 2025
Kvinderne på balkonen

Kvinderne på balkonen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten