Serieanmeldelse
07. aug. 2025
Wednesday – sæson 2

Jenna Ortegas er cool som Wednesday og fungerer godt i samspillet med resten af familien eller sin udadvendte og energiske varulve-roomie.

Foto | Millar Gough Ink

Wednesday – sæson 2

Jenna Ortega udtrykker som goth-pigernes heltinde utroligt meget med sit stenansigt, og de humoristiske indslag er mere konsekvent sjove i anden sæson af Netflix-succesen.

Af Anders Vedby Jørgensen

Goth-pigernes heltinde, Wednesday Addams, er tilbage og klar til et nyt skoleår og nye mysterier i anden sæson af Netflix’ hitserie, der gjorde Jenna Ortegas dans til landeplage på TikTok. Og ligesom sidst trækker hun i det sorte tøj og lægger ansigtet i de rette, skulende folder. 

Den (u)hyggelige familien Addams har en lang historik af filmatiseringer siden deres første optræden i 1930’ernes tegneseriestriber. Fra 60’ernes sitcom over to veldrejede biograffilm i 90’erne og med adskillige animationsforsøg undervejs. 

I den aktuelle spinoff-serie med den dystre datter i centrum har man valgt at skrue ned for hverdagskomikken og op for teenagedramaet med et plot, hvor titelkarakteren sendes på den Hogwarts-agtige kostskole Nevermore Academy for ”de udstødte”. 

På bedste Harry Potter-manér var sæson 1’s skolegang også krydret med mordmysterier og monstre, hvor Wednesday agerede detektiv sammen med sidekicket, den omvandrende hånd Thing. Første halvdel af den nye sæson (anden del udkommer 3. september) byder på mere af det samme, men har heldigvis også flere kærkomne, nye tiltag. 

Resten af familien flytter med ind på campus. Det afføder et større fokus på mor-datter-konflikten mellem Wednesday og Catherine Zeta-Jones’ sensuelle Morticia, hvilket giver forventninger om tiltrængt tyngde til hovedpersonens udviklingshistorie. Da også bedstemoren melder sin ankomst, bliver det tydeligt, at der er tale om en familie med flere generationer af markante matriarker. 

Wednesdays bror Pugsley – hvis muntre og naive personlighed står i kontrast til søsterens – indskrives også som elev på skolen. Han leverer den mest charmerende sidehistorie, hvor han med sine elektriske kræfter genopliver en zombie og opbevarer den i et skur som en slags kæledyr. 

Franchisens sorthumoristiske tilgang til kernefamiliens dynamik, hvor normaliteten vendes på hovedet og afslører sin iboende absurditet, har altid været sjovest i mødet med de udefrakommende, ”almindelige” mennesker. Men i denne udgave er den skematiske opdeling mellem ”de udstødte” og ”normierne” et velkendt faktum for alle. Derfor mangler der desværre ofte et modspil til de galgenhumoristiske optrin. 

Når alle underlige og ukurante eksistenser grupperes på den måde, er de vel heller ikke så specielle alligevel? 

Jenna Ortega er dog lige så selvsikker og dreven i hovedrollen som i første sæson og udtrykker utroligt meget med sit stenansigt. Men det er svært at komme udenom, at Wednesday-karakteren til tider bliver lidt monoton, når der konstant skal kvitteres med sardoniske onelinere i den overlegent vidende jargon. 

Hun fungerer absolut bedst i samspillet med resten af familien eller den udadvendte og energiske varulve-roomie Enid. 

Monotonien brydes også af, at de humoristiske indslag nu er mere konsekvent sjove. Det gælder ikke mindst Steve Buscemi i rollen som den nye, kiksede rektor, der konstant er på rov efter private donationer til skolen. Fans af 90’er-filmene vil også genkende den tidligere onkel Fester-skuespiller Christopher Lloyd som en af underviserne, der optræder som et afskåret hoved i en glasklokke! 

Afsnit tre rammer et komisk højdepunkt, da skolen på en campingudflugt konkurrerer med en machomilitaristisk spejdertrop, der svarer på deres leders tilsvininger med det velkendte ”Sir, yes sir!” 

Her får clashet mellem normalt og unormalt en smule satirisk bid.

Hovedplottet med dets mystiske stalkere og morderiske ravne er skåret meget over samme læst som første sæson, men heldigvis kommer afsløringerne nu hurtigere, og der er en større variation i lokaliteter og situationer. 

Det er måske nok et klichéfyldt potpourri af kutteklædte skurke og skumle sindssygehospitaler, men det er alt sammen virkelig velsmurt og energisk udført. 

Så selv om der ikke er meget nyt under fuldmånen, har serien stadig masser af gotisk hygge og mørk charme at byde på.

Titel:
Wednesday 

Sæson:
2

Land:
USA

År:
2025

Instruktør:
Tim Burton, Paco Cabezas, Angela Robinson

Manuskript:
Alfred Gough, Miles Millar, Kayla Alpert, April Blair, Siena Butterfield, Valentina Garza, James Madejski, Lauren Otero, Erika Vázquez

Medvirkende:
Jenna Ortega, Hunter Doohan, Emma Myers, Joy Sunday, Georgie Farmer, Catherine Zeta-Jones, Luis Guzmán

Spilletid:
Otte afsnit af cirka 60 minutter

Premiere:
6. august på Netflix

Relevante artikler

Streaminganmeldelse
01. juli 2025
Death of a Unicorn

Death of a Unicorn

Biografanmeldelse
30. mar. 2023
Scream 6

Scream 6

Serieanmeldelse
30. dec. 2022
Wednesday

Wednesday

Top 10
10. mar. 2015
Tim Burtons film

Top 10: Tim Burtons film

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
11. dec. 2025
Miss Austen

Miss Austen

Serieanmeldelse
10. dec. 2025
Long Story Short

Long Story Short

Streaminganmeldelse
03. dec. 2025
Sean Combs: The Reckoning

Sean Combs: The Reckoning

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten