Serieanmeldelse
30. dec. 2022
Wednesday
På kostskolen Nevermore Academy opdager Wednesday (Jenna Ortega) et morderisk monster i skovene omkring skolen og en mystisk profeti, der har hende selv i centrum. Foto | Netflix

Wednesday

Jenna Ortega er et fund som feministisk teenageidol med en ikonisk dans, men krimimysteriet og det visuelle udtryk lader en del tilbage at ønske.

Af Rikke Bjørnholt Fink

En sekstenårig pige immun over for hierarkier, autoriteter og sociale medier er netop det overnaturlige væsen, som man gerne vil forestille sig i disse år.

Vi skal nok komme til at se langt mere til både Wednesday Addams og skuespilleren Jenna Ortega, som vækker karakteren til live. Præstationen giver associationer til Christina Riccis bud på rollen i The Addams Family fra 1991, men er alligevel helt sin egen.

Serien Wednesday tilsidesætter familien Addams’ hverdagskomik til fordel for et stort, stygt krimimysterium. Men mysteriet skulle have haft nogle flere gennemskrivninger, før man slap det ud i det fri.

I begyndelsen går Wednesday på en almindelig, pastelfarvet, amerikansk high-school. Men hun bliver smidt ud, da hun tager grusom hævn over svømmeholdet, efter de har mobbet hendes lillebror.

Mod sin vilje bliver hun sendt til kostskolen Nevermore Academy. Her er eleverne overnaturlige væsner som vampyrer, varulve, sirener og hvad der nu ellers tjener plottet og de visuelle jokes.

Først er Wednesdays plan at flygte så hurtigt som muligt. Hurtigt opdager hun dog både et morderisk monster i skovene omkring skolen, en gammel drabsanklage mod sin far og en mystisk profeti, der har hende selv i centrum.

Med tiden går det også op for Wednesday, at andre mennesker undertiden kan være mere til gavn end gene.

Wednesday er en underholdende serie fuld af sidehistorier, overnaturlige fænomener, indtagende karakterer og en æstetik, der kan beskrives som Harry Potter møder Sleepy Hollow.

At Tim Burton er instruktør af fire afsnit, fornægter sig ikke.

Men der sker meget og langt mere, end serien formår at færdiggøre. Konklusioner, konflikter og sløjfer i plottet kommer ud af det blå og med ringe opbygning. Nærmest som om det højere formål har været at overraske publikum i stedet for at skrive et sammenhængende værk.

Hovedkarakteren har til tider rædselsfuldt konstruerede replikker, som ingen vil kunne få til at lyde godt: ”Selvfølgelig taler jeg italiensk. Det er jo Machiavellis modersmål.”

Den slags gyseligheder skal konstant minde os om, at Wednesday interesserer sig for det mørke og morbide. I øvrigt kan hun alt fra at spille Rolling Stones på cello over at reparere espressomaskiner til at være synsk, når det gavner historien.

Men Jenna Ortega er en meget charmerende skuespiller, der med sin underspillede humor og sit dragende ansigt lykkes med at gøre karakteren til et interessant bekendtskab.

En dansescene fra serien, der er koreograferet af Ortega, har været svær at undgå på sociale medier. Fjerde afsnit er seriens mest vellykkede, fordi det holder sig til teenagedramaet under en skolefest. Det klæder Wednesday, når den skruer lidt ned for gyserfilmenergien og koncentrerer sig om, hvordan figurerne interagerer med hinanden – akkurat som ældre bidrag til Addams-universet.

Kostskolescenerne er filmet på et rumænsk slot med stenmure, glasmosaikker og knirkende gitterporte, der bidrager til det stemningsfuldt antikke, man forbinder med uhygge.

Men magien og de overnaturlige elementer er forløst med CGI, der ser underligt ufærdig ud. Gorgonerne har ikke nogen større funktion i historien, hvorfor det undrer, at man ikke i det mindste har gjort sig den ulejlighed at animere flotte slangehår på dem.

Mange af kampscenerne er træge, og der er generelt noget teknisk underlegent ved serien.

Wednesday er visse steder en veludført ungdomsserie, hvis karakterer udfordrer etablerede stereotyper, og hvor især drengene har fået det rige følelsesliv, som de ofte bliver snydt for i teenagedramaer.

Ofte er serien også en skæv lille installation i Addams-universet. Den fine rollebesætning afkodes straks som de ikoniske figurer, men der er også visse nyskabelser. Fred Armisens Onkel Fester måtte gerne have haft mere spilletid.

Men for det meste er Wednesday et sjusket krimimysterium med, hvad dertil hører af deus ex machina-redninger og plotnonsens.

Titel:
Wednesday

Land:
USA

År:
2022

Serieskaber:
Alfred Gough, Miles Millar

Medvirkende:
Jenna Ortega, Gwendoline Christie, Riki Lindhome, Jamie McShane, Hunter Doohan

Spilletid:
Otte afsnit af cirka 60 minutter

Anmeldelse:
Otte afsnit

Premiere:
16. november på Netflix

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
02. dec. 2025
Train Dreams

Train Dreams

Biografanmeldelse
09. nov. 2025
Mango

Mango

Serieanmeldelse
12. okt. 2025
Victoria Beckham

Victoria Beckham

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten