Biografanmeldelse
13. jan. 2023
Wannsee-konferencen
Overbødlen Reinhard Heydrich (midt) underspilles godt af Philipp Hochmair, der ikke ligner ham, men formår at gøre ham farlig som marionetfører med en jernhånd i en fløjlshandske. Foto | Julia Terjung

Wannsee-konferencen

Den tredje film om konferencen, hvor nazisterne lagde planer for det største folkedrab i historien, er den mest uhyggelige i al sin nøgternhed.

Af Bo Tao Michaëlis

En kold vinterdag den 20. januar 1942 mødtes en kreds af nazist-spidser til den herostratiske konference i en patriciervilla ved søen Wannsee.

De højtstående SS-officerer var anført af SS-Obergruppenführer Reinhard Heydrich og hans adjudant Adolf Eichmann, og sammen med Det Tredje Riges topembedsmænd – klædt i civilt tøj og med partiemblem i knaphullet – skulle de på under to timer ordne, hvad regimet kaldte ”Die Endlösung”. For Europas elleve millioner jøder.

Selv om konferencen ikke førte til en konkret konklusion, var det ikke et udvalg, der syltede sager. Over halvdelen af det angivne antal blev udryddet. Seks millioner jøder.

Hvad der egentlig foregik i denne kreds, bygger på et rudiment af et hemmeligt referat, der blev fundet i 1947.

Allerede i 1984 lavede tysk tv et dokudrama over den organiserede ondskab. I 2001 kom så Conspiracy, endnu en tv-dramatisering, hvor ingen ringere end Kenneth Branagh flirtende flamboyant spiller Reinhard Heydrich som en Henrik 5. af England i SS-uniform.

Colin Firth har rollen som departementschef dr. Wilhelm Stuckart. Han er tilsyneladende den mindst nazistiske blandt deltagerne, idet han forsøger at gå op imod den totale udslettelse af alt jødisk. Hvilket dog ikke er historisk korrekt.

Stuckart gør også indsigelser i Matti Geschonnecks Wannsee-konferencen. Men hvor han i den engelske version presses af Heydrich med trusler på livet, falder han her til føje med lidt intim snak mand og mand imellem.

I det hele taget er der i sidste ende ingen af de tilstedeværende, som viser glimt af medynk endsige medlidenhed. Alle rives med af den veltalende antisemitiske dagsorden: folkeudryddelsen. Faktisk vedtaget på forhånd før alle andre ankommer.

Kynismen bliver pakket ind i vat, omskrevet med eufemismer eller svøbt i kancellisprog og omtalt i pseudovidenskabelige vendinger. At udrydde alle jøder er, som når lægen amputerer en syg legemsdel, lyder det.

Jødeudryddelsen var i gang før Wannsee-konferencen, men efter mødet eskalerer den iklædt legitimitetens klæder.

Det er denne kuldslåede, manipulerende proces, som instruktøren Geschonneck har forsøgt at gennemføre næsten som advarende dokumentarisk historieskrivning.

Wannsee-konferencen er et kammerspil, hvor de ofte dæmoniserede nazister uden stor ståhej bliver fremstillet som professionelle militærmænd og servile bureaukrater, der effektivt gennemfører verdenshistoriens største organiserede folkedrab.

Det her er såkaldt almindelige tyskere, stolte over deres selvbevidste pligt, grundighed og orden, simpelthen en nation af problemknusere.

Lykkes så denne djøfisering af den embedsmandsagtige procedure af intolerant menneskeforagt og infam racisme?

Både ja og nej.

Ja, fordi den af de tre versioner af Wannsee-konferencen, jeg har set, er den mest uhyggelige med sin nøgterne nøgenhed. Det er selve intentionen om at normalisere det ekstraordinære over en harmløs tidlig frokost om vinteren.

Overbødlen Reinhard Heydrich underspilles godt af Philipp Hochmair, der ikke ligner ham, men formår at gøre ham farlig som marionetfører med en jernhånd i en fløjlshandske. Godehard Giese er også glimrende som den Stuckart, man længe tror, er mennesket midt i umenneskeligheden, men som falder i hak med den endelige løsnings menneskesyn.

Alligevel bliver det et klart nej med hensyn til at fremmedgøre seancens sataniske fascination, gøre den til blot en ordinær arbejdsdag i Det Tredje Riges embedsværk. Den mest rutinerede modbydelighed bliver i sidste ende rædselsfuld ubegribelig.

Titel:
Wannsee-konferencen

Originaltitel:
Die Wannseekonferenz

Land:
Tyskland

År:
2022

Instruktør:
Matti Geschonneck

Manuskript:
Magnus Vattrodt, Paul Mommertz

Medvirkende:
Philipp Hochmair, Johannes Allmayer, Maximilian Brückner

Spilletid:
108 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
19. januar

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten