Biografanmeldelse
11. juni 2014
Walesa – håbets mand
Robert Wieckiewicz spiller den ikke-voldelige demonstrationsleder Lech Walesa. Andrzej Wajdas filmfortolkning antyder hans mandschauvanisme og storhedsvanvid, men priser ham stadig som en helt. Foto | Marcin Makowski

Walesa – håbets mand

Veteran-instruktøren Andrzej Wajda hylder den polske elektriker og fagforeningshelt Lech Walesa som selve inkarnationen af Polens kamp for frihed. Filmen ligner dog et bestillingsarbejde.

Af Bo Tao Michaëlis

Det er et meget gråt, trist og forarmet Polen, da det i 1970 trækker op til demonstration ved Lenin-værftet i Gdansk.

Politiet går hårdt til demonstranterne, der sættes tanks ind. Fagforeningsmanden og elektrikeren Lech Walesa, hvis kone er på nippet til at føde, bliver arresteret og bragt ind på politistationen til hårde forhør. Men han klarer frisag som den ikke-voldelige og kompromissøgende demonstrant for større frihed og løn til arbejderne.

Sådan begynder den 88-årige Andrzej Wajdas film Walesa – håbets mand om den legendariske Lech Walesa, grundlæggeren af protestbevægelsen ”Solidaritet”.

Den lille mand, som blev verdensberømt med sin karakteristiske, massive moustache, rapkæftede flab, vævre figur og et selvværd på størrelse med en svejsehal.

I årene efter de vilde strejker i 1970’erne var han Polens absolutte frihedshelt. Han blev fængslet under undtagelseslove i 1982 og fik Nobels fredpris året efter. Hans karriere toppede i 1989, da han opnåede en epokegørende overenskomst med det kommunistiske styre.

I manges øjne var hans medvirken til denne begivenhed begyndelsen til Jerntæppets fald samme år.

Allerede ni år før havde Wajda haft fokus på den karismatiske leder med den halvdokumentariske arbejderfilm Jernmanden om Solidaritets første gennembrud i 1980. Filmen fra 1981 præsenterede Walesa både i klip fra virkeligheden og spillet af en skuespiller.

Det kan undre, at den intellektuelle, belæste og frankofile filminstruktør er så fascineret af en politisk dygtig demagog, men ærkekatolsk proletar, som praler af, at han aldrig har læst en bog og helst ikke vil forstyrres, når han ser amerikanske fjernsynsserier.

Men den antikommunistiske Wajda er i sit historiesyn noget af en romantiker og en marxist. I alle sine film tænker han samfund og klasse ind i skildringerne.

I den nye film ser han i Walesa ikke kun arbejderhelten, som lejligheden gør til leder, men også inkarnationen af selve den irrationelle polske sjæl i heroisk kamp for frihed.

Wajda sætter sin historie ind i en ramme af et rekonstrueret interview, som den legendariske italienske journalist Oriana Fallaci lavede med Walesa i 1989. Herfra udfoldes fiktionen om Walesas heroiske liv og levned, konfrontationer med kommunismen og problemer i det private.

Den fortæller solidarisk og nøgternt om hans evner som den fødte anfører.

Filmen lægger heller ikke skjul på hans eskalerende storhedsvanvid og stenalderagtige mandschauvinisme. Konen, spillet blidt, men bestemt af Agnieszka Grochowska, får lov til at hænge på parrets seks børn født over ti år!

Der berettes også om hans meget tætte tilknytning til den katolske kirke i almindelighed og pave Johannes Paul II i særdeleshed. Ærkekatolikken Walesa gik ind for de dogmer og dødssynder, vi mere protestantisk frisindede har det svært med.

Momentvis viser Wajda os også en anden og mere dialektisk side af Polens frisættelse – at Walesa ikke var populær i hele Polen, især ikke hos bønderne, som han heller ikke selv kunne døje.

Det er dog ikke nemt at dreje en kritisk film om en så populær mand, der sågar stadigvæk er i live.

Og filmen er afgjort ikke Andrzej Wajda fra øverste skuffe.

Den hæver sig akkurat over den middelmådige reportage med strejf af kritisk tvetydighed over hele processens forløb og i skildringen af Walesa med hans enøjede snuhed og demagogiske tæft.

Der er også poetiske glimt midt i den politiske montage. Såsom Walesa, der blidt vasker sin kones fødder, og en kvindelig politibetjent, som i arresten ammer en af hans mange børn.

Men ikke mere end at filmen alt i alt ligner et bestillingsarbejde.

Originaltitel:
Walesa. Czlowiek z nadziei

Land:
Polen

År:
2013

Instruktør:
Andrzej Wajda

Manuskript:
Janusz Glowacki

Medvirkende:
Robert Wieckiewicz, Agnieszka Grochowska, Iwona Bielska

Spilletid:
127 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
12. juni 2014

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
14. dec. 2025
Den gode stemning

Den gode stemning

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Disney investerer over seks milliarder kroner i selskabet bag AI-tjenesten Sora, som får adgang til at generere videoer med det enorme galleri af figurer fra Star Wars og Marvel.

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten