Biografanmeldelse
28. jan. 2022
Vildmænd
Den pensionsmodne politichef Øyvind (Bjørn Sundquist) er snusfornuftig i mødet med danske Martin (Rasmus Bjerg), der er rejst op i de norske fjelde for at finde sin indre ur-mand. Foto | Jonatan Mose

Vildmænd

Dansk instruktørtalent finder med vittig og konstant overraskende komedie humoren i maskuline fællesskaber.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Martin er rejst fra kone og børn, langt op i de norske fjelde, for at finde tilbage til sin ur-mand.

Han vil tilbage til naturen, hvor en mand kan være en mand.

Dér står han, stolt og rank i sit tøj af rensdyrskind, og sender en pil lige i låret på en intetanende bjergged. Dér ligger han, klynkende og udmattet, og kaster en skrubtudse op, som han har spist. Han kunne alligevel ikke fange geden.

Kort efter ankommer han slukøret til en tankstation for at fouragere, men der er et problem. ”Nu er det sådan, at jeg har glemt min pung ...”

Hvis tanken om en bueskydende dansker i Norge får det til at løbe koldt ned ad ryggen, er det ikke noget, man skal lægge Thomas Daneskovs satire til last. Martin (Rasmus Bjerg) er et harmløst fjols, håbløst selvhævdende og blind for egne selvmodsigelser.

Han bliver indigneret over, at man i det moderne Norge ikke længere kan bytte sig til livets fornødenheder – og en pakke smøger og øl – med et rensdyrskind eller en god, solid økse. Han har nok selv købt sig til begge dele, men holder alligevel på sit, selv da tankbestyreren dukker op med et baseballbat.

Så må Martin jo begå et lille røveri. I selvforsvar, som han siger.

Rasmus Bjerg er kostelig som det selvretfærdige mandefjols Martin. Ligesom fjeldløberen i Ole Giæver og Marte Volds Mod naturen forsøger hovedpersonen at finde sig selv i den dramatiske norske natur.

Men historien tager en drejning, da han støder på Zaki Youssefs hårdt sårede hashkurer Musa.

Han er kørt ind i en elg. Det sker jo deroppe. Og da Musas to psykopatiske følgesvende ser stendøde ud efter ulykken, tager han varerne med sig fra bilen og humper ud i skoven. Her støder han på Martin, der prædiker om vildmandslivets fortræffeligheder, mens han syer Musas åbne benbrud med snøre og gåpåmod.

Men Musas kompagnoner er ikke helt døde. Og de vil have deres narko tilbage. Da de lokale landbetjente sætter efter, forvikler Vildmænd sig snart til en veloplagt krimikomedie et sted mellem Coen-brødrenes skæve typer og Ruben Östlunds nådesløse satire.

Thomas Daneskov har noget med maskuline fællesskaber.

Kortfilmgennembruddet Ud, spring over, ind handler om et flosset forhold mellem far og søn, der møder hinanden i en salig sommerhusrus. Joints og drinks er der også nok af i Eliten, debutfilmen om en privilegeret forfatterspire, der tager sine venner med sig i hundene for at løsne sin kreative forstoppelse.

Instruktøren har fundet en sjæleven i den fremstormende murstensforfatter Morten Pape, hvis afgangsfilm fra Super16, Halvmand, også handler om en mand på flugt fra familie og forpligtelser.

Deres manuskript er vittigt og konstant overraskende.

På et tidspunkt fører Musa an gennem vildmarken til Gudedalen, en vikingelandsby i nærheden, hvor Martin håber at finde et åndeligt fællesskab af bagstræberiske maskinstormere. Det viser sig at være en turistfælde fuld af forlorne weekendvildmænd.

Virkeligheden trænger sig på.

Bjørn Sundquist giver filmen et moralsk pejlemærke som den pensionsmodne politichef, der er for snusfornuftig til at behandle Martins midtlivskrise med andet end træt overbærenhed.

Sofie Gråbøl dukker op som konen med to børn på slæb, forvirret og irriteret over, at Martin ikke er på teambuilding-kursus alligevel.

Dumhederne tager til, og narkopusherne rykker nærmere, indtil hannerne tørner mod hinanden i et voldeligt klimaks, der synes at hente inspiration i Hans Petter Molands thrillere med Stellan Skarsgård.

Det er lidt af et skift for en film, der ellers er blidt og bredt underholdende.

De flotte billeder og et indie-afslappet musiktæppe af især den underkendte 70’er-musiker Ted Lucas holder tonen, og trådene samles i en eftertænksom afslutning, der sætter trumf på tematikken.

Titel:
Vildmænd

Land:
Danmark

År:
2021

Instruktør:
Thomas Daneskov

Manuskript:
Morten Pape, Thomas Daneskov

Medvirkende:
Rasmus Bjerg, Zaki Youssef, Bjørn Sundquist, Sofie Gråbøl, Marco Ilsø

Spilletid:
102 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
3. februar

Relevante artikler

Nyhed
04. okt. 2019
Thomas Daneskov på vej med Vildmænd

Thomas Daneskov på vej med Vildmænd

Interview
05. juli 2017
Ballade for licenspengene

Ballade for licenspengene

Serieanmeldelse
04. juli 2017
Joe Tech

Joe Tech

Cph Pix
09. apr. 2015
Eliten

Eliten

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Jay Kelly

Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Frankenstein

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten