Biografanmeldelse
06. feb. 2013
Vilde Rolf
Vilde Rolf er til AA-møde for videospilskurke fra klassikere som Pac ManStreet Fighter og Super Mario Bros. i en af filmens bedste scener. Foto | Disney

Vilde Rolf

Disney når næsten Pixar-højder med et drøncharmerende 3D-animeret eventyr og nostalgitrip for børn af 80’ernes videospil.

Af Henrik Østergaard

Vilde Rolf repræsenterer den fuldt ud gennemførte ”pixarficering” af gamle onkel Disney.

Mens Pixar de seneste tyve år har buldret derudad med det ene kommercielle og kunstneriske hit efter det andet, har Disneys forsøg på 3D-animerede spillefilm været temmelig famlende. Hvem husker for eksempel Lille kylling eller Familien Robinson, der blot har nogle år på bagen?

Disney opkøbte Pixar i 2006, og man kan mene, hvad man vil om harmoniseringen mellem de to selskaber, men der var lovende takter i både hundeactionfilmen Bolt (2008) og Rapunzel-moderniseringen To på flugt (2010). Og med Vilde Rolf får vi nu for alvor en Disney-ret a la Pixar: topprofessionel animation, et originalt og fantasifuldt univers, en spændende, morsom og bevægende historie og nogle drøncharmerende karakterer, der er lidt til den skæve side og døjer med problemer, som både er larger-than-life og universelt genkendelige.

Ligesom legetøjs-verdenen udgør universet i Toy Story-trilogien, skaber 80-90’ernes videospil den overordnede fascinationskraft i Vilde Rolf.

Filmens titulære muskelbundt er træt af altid at være skurken i det fiktive arkadespil Fix-it-Felix Jr. Ingen elsker jo en skurk. Hans eneste funktion i spillet er at smadre en lejlighedsbygning med sine overdimensionerede hænder, hvorefter helten Fikser-Felix reparerer det med sin magiske hammer – selvfølgelig styret af spilleren ude på den anden side af skærmen. Det er en fornem detalje i manuskriptet, at ikke blot klodsmajoren Rolf, men også den perfekte Fikser-Felix er fanget af sin egen identitet.

I jagten på heltestatus drager Rolf ud i arkadehallens andre spil, og i det mere moderne, voldelige skydespil Hero’s Duty slipper han uforvarende et ”super-kryb” løs, der snart truer med at destruere samtlige spil i arkadehallen. Rolf kastes ud i et eventyr uden for sit eget spils snævre rammer, hvilket giver filmen mulighed for at holde dampen oppe med stadig nye spiluniverser.

Det er en lille genistreg, og for en børnefilm er handlingen i det hele taget ret kompleks med mange hæsblæsende drejninger – ikke mindst rejsen ind i det særligt fantasifulde bilspil Sugar Rush Speedway, hvor alle elementer er lavet af pastelfarvet slik og andre søde sager.

Her må Rolf hjælpe en skøn lille ballademager med det fantastiske navn Vanellope von Schweetz med at vinde et bilræs. Hun har benzin i blodet, men lider tilsyneladende af en digital defekt, der får hende til at ”blinke”, og derfor modarbejdes og mobbes hun af spillets storsnudede Kong Kandis.

De danske stemmer, instrueret af Sonny Lahey, gør stort set over hele linjen en god figur. Nikolaj Steen udtrykker fint Rolfs depressive natur, mens Christiane Schaumburg-Müller er en ren charmetrold som Vanellope.

Filmens tre centrale arkadespil er hver især parodier på virkelige videospil fra 80’erne og 90’erne. Og animationen af beboerne i Fix-It-Felix Jr. imiterer arkadespillenes hakkende grafik.

De mange videospilreferencer vil nok ryge hen over hovedet på filmens kernepublikum, men for os, der er vokset op i 80’erne, er den pixellerede grafik, bib bib-lydene og paraden af ”gæstestjerner” fra virkelige videospil et herligt lille nostalgitrip.

Allerede i starten af filmen indfinder et højdepunkt sig, da Rolf er til et slags AA-møde for videospilskurke med deltagere fra klassikere som Pac Man, Street Fighter og Super Mario Bros. Og som en særlig hilsen til de hjemlige computerspilnørder dukker Troldspejlets (og Ekkos) Jakob Stegelmann minsandten op i en lille stemmerolle – som den venlige bestyrer af arkadehallen, naturligvis.

Heldigvis overskygger nostalgien aldrig historien. Men når Vilde Rolf alligevel ikke når helt op på siden af Pixars animerede kunststykker som Toy Story, De utrolige og Op, er det, fordi selve plottet træder lidt for nedtrådte græsgange. Den usandsynlige helt, der forsøger at finde lykken ude i verden, men måske snarere burde lede efter den i sig selv, er en klassisk eventyr-skabelon. Men også én, der er blevet dyrket i rigt mål i netop Pixars animationsfilm. Tænk bare på klovnefisken i Find Nemo og den gamle gnavne Carl Fredricksen i Op.

Eventyret gennem pixellerede, sukkersøde computerspilverdener æder man dog råt.

Originaltitel:
Wreck-It-Ralph

Instruktør:
Rich Moore

Manuskript:
Jennifer Lee og Phil Johnston

Danske stemmer:
Nikolaj Steen, Christiane Schaumburg-Müller, Jakob Stegelmann, Andrea Vagn Jensen m.fl.

Premiere:
7. februar

Spilletid:
108 min.

Censur:
Tilladt for alle, men frarådes børn under syv år

Fra samme skribent

Cph Pix
07. apr. 2014
Snowpiercer

Snowpiercer

Biografanmeldelse
02. apr. 2014
Guld

Guld

Biografanmeldelse
19. feb. 2014
Lone Survivor

Lone Survivor

Biografanmeldelse
05. feb. 2014
Familien

Familien

Fra samme instruktør

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten