Biografanmeldelse
04. apr. 2025
Vi har stadig i morgen

Instruktøren Paola Cortellesi spiller selv hovedpersonen Delia (front), der lever med en voldelig mand og ligesom mange andre kvinder i efterkrigstidens Italien ønsker at bryde fri af undertrykkelsens greb.

Foto | Wildside

Vi har stadig i morgen

Hjertevarmt drama om kvindeundertrykkelse i 1940’erne er inspireret af neorealismen og smukt filmet i sort-hvid – bare synd, at det samme gælder karaktererne.

Af Jo-Ann Titmarsh

Paola Cortellesi er et koryfæ inden for den italienske underholdningsbranche. Hun slog igennem i radio og på tv som en formidabel komiker med en fremragende stemme og talent for at imitere andre italienske stjerner.

Som skuespiller er hendes letvægtskomedier sjældent rejst uden for hjemlandets grænser, men debuten som instruktør blev så stor en kassesucces, at den nu står foran en verdensturné.

Vi har stadig i morgen foregår i et sort-hvidt Rom i 1946. Den amerikanske hær patruljerede stadig, maden var knap og tiderne hårde – især for hovedpersonen Delia, der spilles af instruktøren selv.

Vi møder hende i en snusket kælderlejlighed, hvor hun går en travl dag i møde. Hun har et hjem fuldt af daglige gøremål, forskellige småjobs – alt fra paraplyreparatør til at give indsprøjtninger – og et familieliv med ansvar for tre børn, en sengeliggende svigerfar og voldelig mand Ivano (Valerio Mastandrea).

Ivanos afstumpede adfærd skildres først som et nøje koreograferet overgreb. En grusom dans, ægteparret ofte har indstuderet, og som ironisk peger tilbage på deres dage som nyforelskede. I en senere scene ser vi, hvordan Ivano nærmest klamrer sig til Delia, mens de danser kind mod kind.

Dansen er også et praj om, at filmen ikke følger direkte i fodsporene på de neorealistiske mesterværker, instruktøren har anerkendt som en inspirationskilde. Viscontis Bellissima (1951) og De Sicas Cykeltyven (1948) får nok visuelle nik med på vejen, men filmen går i sin egen retning.

Det gælder særligt musikken, der fører os bort fra efterkrigstiden med hits af Lucio Dalla – et italiensk nationalklenodie fra især 70’erne – og den amerikanske hiphopduo OutKast.

Det er ikke altid lige vellykket, og et aspekt af Delias historie skriger som negle mod en tavle: De gode er alt for gode, og skurkene er komplet modbydelige. Det havde gjort filmen mere interessant, hvis karaktererne var mere troværdige.

Det gentages ofte, at Ivano har overlevet to verdenskrige, men hvad oplevede han undervejs? Er det krigstraumer, der har gjort ham til det monster, han er i dag? Omvendt ser vi, at hans egen far ikke var sen med en ørefigen, så handler filmen om historiens tendens til at gentage sig selv? Kan mønstret brydes, før parrets børn tager det på sig?

Cortellesi går ikke op i den slags spørgsmål – og man kan godt argumentere for, at det er helt fair. Filmen handler jo om kvindefrigørelse. Men når Delias voldelige mand fremstår mere som en karikatur end et virkelighedstro menneske, er det lettere at affeje den trussel, han repræsenterer. Og hvis vi ikke tro på ham, hvor meget føler vi så for Delia?

Da Delias datter Marcella annoncerer sin nært forestående forlovelse med frieren Giulio, gør Delia sit ypperste for at servere et festmåltid og gøre sit beskedne hjem præsentabelt.

Men den potentielle, velhavende svigerfamilie er rædsom. Især den snobbede mor og datter, mens faren proklamerer, at han nok selv skal bestemme, hvem der gifter sig med hans søn. Og Giulio udmærker sig i alle de discipliner, Delia kender alt for godt: overfladisk charme, kontrolsyge og et bidsk temperament lige under det smilende ydre.

På samme vis er de gode overdrevent dydige.

Filmen er generelt for firskåren i sine portrætter og skildringen af kvindeundertrykkelse som noget, der hører en sort-hvid fortid til. Skal vi forarges over, at mænd tjener mere end kvinder for det samme stykke arbejde i 1946?

Velkommen til 2024!

Måske burde Paola Cortellesi have studeret sine filmiske forbilleder lidt nærmere. Neorealismens giganter præsenterede personer, man ikke kunne undgå at spejle sig i.

Vi har stadig i morgen er en hjertevarm film, men hvor mange billetter italienerne end har indløst, er den langt fra nogen kommende klassiker. 

Titel:
Vi har stadig i morgen 

Originaltitel:
C’è ancora domani

Land:
Italien

År:
2023

Instruktør:
Paola Cortellesi

Manuskript:
Furio Andreotti, Giulia Calenda, Paola Cortellesi

Medvirkende:
Paola Cortellesi, Valerio Mastandrea, Romana Maggiore Vergano, Francesco Centorame

Spilletid:
118 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 11 år

Premiere:
5. april på OFFSpring og 24. april i danske biografer

Relevante artikler

Biografanmeldelse
09. feb. 2024
Io Capitano

Io Capitano

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
30. nov. 2025
The Smashing Machine

The Smashing Machine

Biografanmeldelse
24. nov. 2025
Alpha

Alpha

Biografanmeldelse
30. okt. 2025
Diamanti

Diamanti

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten