Biografanmeldelse
08. okt. 2019
Valhalla
Guderne Thor (Roland Møller) og Loke (Dulfi Al-Jabouri) tager menneskedrengen Tjalfe (Saxo Moltke-Leth) med til Asgård, da han brækker en knogle på Thors ged. Foto | Kasper Tuxen

Valhalla

Fenar Ahmads live-action-genindspilning af den ikoniske tegnefilm Valhalla skuffer slemt. Thors hammer falder tungt og mørkt.

Af Samina Yasmin Jakobsen

Da tegnefilmen Valhalla i 1986 så dagens lys, blev den øjeblikkelig et hit. Samspillet mellem tegner og instruktør Peter Madsens brillante pen, Ron Goodwins storladne, symfoniske musik og et fortræffeligt lyd- og stemmearbejde gjorde fortællingen om de nordiske guder til en knuselsket klassiker. 

Valhalla blev givet videre til næste generation af ivrige forældre, der selv havde grint og grædt i 80’erne, og det skal ikke undre, hvis størstedelen af de teenagebørn (aldersgrænsen er elleve år), der går ind og ser Fenar Ahmads live-action-version allerede har set tegnefilmen. 

Historien handler som bekendt om de to menneskebørn Tjalfe og Røskva, der får besøg af guderne Thor og Loke. Efter at have brækket en knogle på Thors ged, skal Tjalfe som straf slæbes med til gudernes rige, hvor han skal tjene tordenguden. 

Røskva sniger sig med ombord, og i Asgård møder de jætteungen Quark, som Loke har vundet i et væddemål. Thor vil af med det lille krapyl, så flokken tager til Udgård, hvor de muntert dyster mod jætterne, der bruger trolddom og magi til at vinde over dem. 

Det er i grove træk også, hvad der sker i Fenar Ahmads Valhalla. Men instruktøren og manuskriptforfatter Adam August har udvidet handlingen til at inkludere særligt sidste bind af Peter Madsens tegneserie om Valhalla, hvori Røskva har en fremtrædende rolle, Fenrisulven er løs, og Ragnarok er nær. 

Det fungerer mildest talt ikke. 

Årsagen skal findes i det radikale toneskift, som instruktøren har foretaget. Fra at være en morsom og hjertevarm fortælling om søskendekærlighed og venskab er den nye Valhalla blevet et dystert og gravalvorligt drama om verdens undergang. 

I tegnefilmen berøres den nordiske mytologi kun let, da ”guderne er til grin”, som omkvædet lyder i en af sangene. Her er guderne charmerende menneskelige – de er luddovne, arrige og uretfærdige, og de er dér, så vi kan le af dem. 

Men Fenar Ahmad ophøjer guderne og behandler materialet, som var det Ringenes herre

Roland Møllers Thor er brysk som Gimli, Dulfi Al-Jabouris kutteklædte Loke er mystisk som Viggo Mortensens Traver, Odin minder om Gandalf, og Stine Fischer Christensens Frigg er blid som Arwen. 

Sådan et valg fordrer, at man går mere i dybden med universet, end man gjorde i 1986. Vi har brug for mere viden om figurerne i mytologien, så vi kan tro på deres evner, føle og frygte dem og give os hen til eventyret. 

Hvis ikke, så brydes magien, og det eneste man ser, er danske skuespillere i flot udklædningstøj. 

Det grelleste eksempel ses i Thors dans med Elle, en legendarisk sekvens fra tegnefilmen, der konsekvent gav denne anmelder mareridt som barn. 

Den stemningsfulde musik går fra dur til mol, i takt med at Thor svinger sig ældre og ældre, og man langsomt finder ud af, at den gamle kone, som han danser med hos jætterne, er alderdommen, som han aldrig kan vinde over. 

I Fenar Ahmads version brydes magien øjeblikkeligt, da Udgårdslokes kutteklædte mor viser sig at være Sanne Salomonsen. Herefter kan man ikke tænke på andet, end at man ser Roland Møller svinge rundt med hele Danmarks rockmama, som var det Vild med dans

Historien er underfortalt i en sådan grad, at man mister overblikket. Hvad kan Fenrisulven? Hvorfor er Ragnarok nær? Hvem er alle de guder, der sidder sammen med Odin, og hvad har de af betydning? Er Røskva lysets barn? Hvad er lysets barn? 

Forvirringen bliver kun større af, at filmen er så mørk, at det ofte er svært at se, hvad der foregår. 

Den prægtige islandske og norske natur er betagende fotograferet af rutinerede Kasper Tuxen, men meget af handlingen foregår i mørke grotter, hvor dybdeskarpheden er lig nul, ligesom man også leger for meget med forvrængninger, som bliver trættende i længden. 

Fenar Ahmad har udtalt, at den opdaterede Valhalla skal ses som en allegori over klimaet, og måske er det derfor, den er så dyster. 

I den henseende kan man se Røskva som en anden Greta Thunberg, der forsøger at tale fornuft til klodens ledere, når hun entrerer Valhalla og taler til guderne, som sidder i en rundkreds. 

Men det er svært ikke at se slutningen som et tegn på, at Søren Espersen har sejret med sin kritik af Thunberg. Og hvad er det for en morale at give til de klimaaktivistiske, unge mennesker?

Der kan være en god pointe i at forny det gamle sagnstof, men desværre er Fenar Ahmads ucharmerende Valhalla nærmere en ufrivillig farce end et magisk eventyr.

Titel:
Valhalla

Land:
Danmark, Norge, Sverige, Island

År:
2019

Instruktør:
Fenar Ahmad

Manuskript:
Fenar Ahmad, Adam August

Medvirkende:
Roland Møller, Dulfi Al-Jabouri, Jacob Lohmann, Stine Fischer Christensen, Ali Sivandi, Andreas Jessen, Cecilia Loffredo, Saxo Moltke-Leth

Spilletid:
105 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
10. oktober

Relevante artikler

Biografanmeldelse
18. jan. 2017
Underverden

Underverden

CPH PIX
02. apr. 2014
Ækte vare

Ækte vare

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
14. nov. 2025
Mors drenge

Mors drenge

Serieanmeldelse
03. okt. 2024
Ungeren

Ungeren

Biografanmeldelse
19. juni 2024
Club Zero

Club Zero

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten