Biografanmeldelse
04. maj 2019
Usynligt hjerte
I barske flashbacks mindes Laura (Victoria Carmen Sonne) sin tid som pornoskuespiller. Fortiden sidder på hende i form af en tatovering, som hun får fjernet. Foto | Balthazar Hertel

Usynligt hjerte

Dansk debutant tegner et skiftevis brutalt og kærligt generationsportræt af fortabte, unge mennesker, der så hjertens gerne vil elske og elskes.

Af Nicki Bruun

Længe gik Laurits Flensted­-Jensens debutfilm under den engelske titel Neon Heart.

Men med den danske titel Usynligt hjerte er der skruet ned for associationer til farverig kærlighed og op for et blakket livssyn, der rammer filmens bistre tone mere direkte.

Her følger vi tre mennesker bundet sammen af livets omstændig­heder. De bevæger sig over et døgns tid i et askegråt og deprimerende København, hvor deres veje krydser hinanden.

Den tidligere stofmisbruger og nuværende handicaphjælper Niklas småhustler sig gennem dagen og vejen, mens hans lillebror Frederik er på vej ind i en verden af fodboldvold og kriminalitet. Frederik opdager en pornofilm med brorens ekskæreste Laura, der efter en kort karriere i den knap så glamourøse ende af den amerikanske filmbranche er tilbage på dansk jord.

Hun forsøger også at stable en ny hverdag på benene som handicap­hjælper. Men fortidens dæmoner lurer på skuldrene i form af en tatovering, som hun overmåde symbolsk får fjernet.

Victoria Carmen Sonne fik sit store gennembrud i Holiday, hvor hun lægger krop til uhyrlige overgreb.

Det samme er tilfældet i Usynligt hjerte, der i flashbacks viser grumme optrin fra Lauras tid i USA. Det er både hjerteskærende og gåsehudsfremkal­dende, når hjemmevideo­-optagelser afslører hende først til afklædt casting og siden på flugt fra en producer, der truer hende på livet i en solbeskinnet pool.

Laura er en naturlig forlængelse af den unge sexarbejder, Victoria Carmen Sonne spillede i Flensted­-Jensens dystre afgangsfilm fra Filmskolen: Melon Rainbow, der kan ses på All Time Shortlist. De to forstærker hinandens talent, og man ser gerne, at de fortsætter deres parløb på vej frem i branchen.

Men det er faktisk ikke hende, der brænder stærkest igennem i den tredelte fortælling.

Niklas Herskinds præstation som sin navnebror må blive en gennembrudsrolle. Man holder af den unge mand, selv når han franarrer sin gamle bedstemor penge. Det skaber en fascinerende dynamik, at filmen uden omsvøb kaster sig over tabuiserede emner. Der holdes ikke igen af frygt for at støde publikum.

Knap så medrivende er den spirende machomand Frederik (Noah Skovgaard Skands), der er besat af ”loyalitet”, som han får skrevet i blæk på armen. Frederik får sig dog en livslektie, da hans ven efterlader ham på egen hånd med parkens bøsser, som de ville true penge ud af.

Selv om Usynligt hjerte er en fatalistisk fortælling om ødelagte skæbner, byder filmen på forløsende glimt af humor, særligt i samspillet mellem Niklas og to mænd med Downs syndrom, som han er plejer for. Da en af dem har fødselsdag, vil Niklas vise dem alt, hvad verden har at byde på. Så de ender på et bordel!

Det er provokerende kosteligt, når han bagefter forklarer dem, hvad de skal sige på institutionen: ”Vi var på Bakken, spiste bøfsandwich og så Batman i biografen.”

Fotograf Balthazar Hertel indfanger ungdommens vildskab og forvirring i de rystede billeder, der veksler mellem rå realisme og billedskøn slowmotion, når de tre mennesker er på hver deres endeløse udviklingsrejse.

Mestre som Robert Altman og Paul Thomas Anderson har med film som Nashville og Magnolia spundet spraglede fortællinger om forbundne mennesker i karakteristiske miljøer.

Helt så høje nagler kommer den danske debutfilm forståeligt nok ikke op på, men instruktørens skiftevis brutale og følsomme drama er et kærligt generationsportræt om fortabte mennesker, der så hjertens gerne vil elske og elskes.

Den slags følelser gør oftest ondt, men en dansescene mod slutningen med Niklas og hans livsglade venner formår at gøre Medinas overfladiske pophit For altid oprigtigt rørende.

Usynligt hjerte er en tand for fragmen­teret, grænsende til det rodede, men man mærker et bankende hjerte, som slår højt nok til at overdøve larmen.

Titel:
Usynligt hjerte

Land:
Danmark

År:
2018

Instruktør:
Laurits Flensted-Jensen

Manuskript:
Laurits Flensted-Jensen

Medvirkende:
Victoria Carmen Sonne, Niklas Herskind, Noah Skovgaard Skands

Spilletid:
86 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
9. maj

Relevante artikler

Interview
17. juni 2013
Mjølnerparken er pæn om vinteren

Mjølnerparken er pæn om vinteren

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Stick

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten