Serieanmeldelse
20. okt. 2020
The Undoing
Der vendes op og ned på Grace (Nicole Kidman) og Jonathan Frasers (Hugh Grant) opulente overklasseliv, da hans unge elskerinde findes brutalt myrdet. Foto | Niko Tavernise

The Undoing

Susanne Bier og skaberen af Big Little Lies har begået et morderisk overklassedrama, der har bestillingsarbejdets rutinepræg og virker en kende ufarligt.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

En bombe lurer i første afsnit af Susanne Biers nye HBO-serie The Undoing

Den succesrige terapeut Grace Fraser bor med ægtemanden Jonathan og sønnen Henry i en overdådig fleretagers-lejlighed i den hovedrige ende af Manhattan. 

Hun bevæger sig i en indspist forældrekreds, hvor mødrene giver kindkys og kappes om at donere flest penge til den næste generations privatskoler. 

”Hvem byder 1000 dollars for dette glas vand?” spørger en af veninderne til en fundraiser for skolen. Lærerne er ikke inviteret.

Men ganske som i Big Little Lies, der ligeledes er skrevet af David E. Kelley, bliver den mondæne indledningsidyl truet af et mord.

Den smukke, unge kunstnermor Elena Alvez, som er begyndt at opsøge Grace, findes død. Kraniet er flækket og hjernen hamret ud over det plettede gulv i den gamle barbersalon i Harlem, hun havde lejet som atelier.

Elena havde en affære med Jonathan, viser det sig. Og han forsvinder pludselig som dug for solen, mens Graces osteklokke af krystalglas slår revner omkring hende.

Den ene dag lytter hun tålmodigt til patienter, der brokker sig over deres partneres humørsvingninger og utroskab. Den næste gemmer hun sig for tv-kameraer og nedstirrer drabsbetjente, som mener, hun holder hånden over sin mand.

Nicole Kidman er selvfølgelig god, men man venter længe på, at hun får lov at gøre større armbevægelser. Grace er en forsagt hovedperson, der støtter sig til sine veninder og sin stenrige newyorker-aristokrat af en far – spillet med stoisk ro og bekymret omsorg af Donald Sutherland. Alligevel bliver hun ført rundt i den celebre manege af den snu ægtemand, som bedyrer sin uskyld.

Som ægtemanden leverer Hugh Grant en charmeoffensiv, der trækker både på hans uforlignelige evner udi kejtet, britisk charme og på den rand af tabloid-smuds, der har fulgt ham karrieren igennem.

Det er en fornøjelse at se engelsk films forhenværende førsteelsker granske det narcissistiske mørke, der lurer bag de kejtede vittigheder og afvæbnende tandsmil. Jonathan skifter på en femøre fra loyal ægtemand og far til en desperat livsløgner i lort til halsen.

Det er fornemt skræmmende.

David E. Kelley er et branchekoryfæ, der siden 1980’erne har skabt successerier som Chicago Hope, Ally McBeal, Boston Legal, Mr. Mercedes og Big Little Lies.

Han skriver med så slagfast plotafvikling, at man aldrig når at kede sig. Men det er også så rutineret, at dramaet føles en kende ufarligt.

Igen og igen vises Elenas grædende ansigt, der resolut smadres til kødfars som et chokerende billede på et purungt offer for afstumpet vold. Men det er også kalkuleret. Ellers ville de ikke have castet en 25-årig skuespiller som mor til en tolvårig.

Danske Anthony Dod Mantles smågeniale kameraarbejde skaber en mere sitrende spænding: kolde billeder, leg med fokus, skæve kompositioner og pludselige indklip, der bryder med scenen. Ultranære øjne åbner sig i rædsel, én håndholdt optagelse i en scene på stativ.

Det er et bravt modstrittende filmsprog i en serie, som ellers er omhyggelig med at tegne inden for stregerne.

The Undoing er på papiret perfekt for Susanne Bier, der ofte har krænget mistillidsfulde ægteskaber ud med forståelse og omsorg. Men hun virker her mere som bestillingsinstruktør, end hun gjorde i Natportieren, hvor hun fandt en empatisk indfaldsvinkel til den spektakulære fortælling om illegalt våbensalg.

I serien kan man godt tabe menneskene af syne i politiafhøringer, fængselsbesøg, rådslagning hos advokaten og højstemte taler i retslokalet, hvor Sofie Gråbøl dukker op som anklager. Med dyster mine og sans for teater formaner hun juryen: ”Han slog hende igen. Og igen. Og igen.”

Eller gjorde han? Det sjette afsnit holder HBO tæt ind til kroppen, og femte runder af med en grum cliffhanger. Så meget kan nå at ske!

Titel:
The Undoing

Land:
USA

År:
2020

Serieskaber:
David E. Kelley

Instruktør:
Susanne Bier

Medvirkende:
Nicole Kidman, Hugh Grant, Noah Jupe, Donald Sutherland

Spilletid:
Seks afsnit af cirka 60 minutter

Anmeldelse:
Fem afsnit

Premiere:
26. oktober på HBO Nordic

Hugh Grant i Ekko

Interview med Hugh Grant om The UndoingEkko #85.

Skuespilleren kalder Susanne Bier ”genial”. 

Hvis du tegner årsabonnement, kan du vælge mellem to gratis biografbilletter og halv pris på tolv udvalgte biograffilm.

Du kan også få fem valgfri film på Blockbuster.

Relevante artikler

Streaminganmeldelse
18. dec. 2018
Bird Box

Bird Box

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Jay Kelly

Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Frankenstein

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten