Biografanmeldelse
19. aug. 2015
Underdog
Bianca Kronlöf spiller den svenske kvinde Dino, der i en desperat søgen efter arbejde har bosat sig i et kollektiv i Norge. Foto | Anagram Film

Underdog

Svenske Ronnie Sandahl overbeviser med stilsikkert, socialrealistisk drama, som med få virkemidler berører følsomme emner.

Af Ida Rud

Underdog er liflig som en kølig dukkert i en norsk fjord.

Den poetiske film fra den debuterende instruktør og manuskriptforfatter Ronnie Sandahl glimrer ofte ved sit fravær af dialog.

I stedet er der fokus på enkle, nærmest puritanske scener, der bidrager med små brudstykker til at forstå historien og dens karakterer.

Som når filmens primus motor Dino sidder på en trappe midt i Oslo og tegner koncentreret. Yderligere har hun smidt skoene, og hendes bare fødder vipper velbehageligt på asfalten. Hun har haft en god dag.

Dino – der hedder Anna Dinovic – er en svensk pige på 24 år. Hun kan ikke få arbejde i sit hjemland og er derfor taget til Norge. Det er hun ikke den eneste unge svensker, der gør, for hun bor i et kaotisk kollektiv med andre desperate ”svenska jävler”, hvor der flippes ud, hvis nogen tager for sig af private ketchup-flasker.

Arbejdet hænger nemlig heller ikke på træerne i Norge, hvor svenskerne bliver betragtet på lige fod med filippiner-piger.

Dino tropper dog troligt op på et arbejdsformidlende kontor, og hun bliver sendt ud til en travl sushi-restaurant. Der er bare det problem, at hun har brækket armen og ikke kan servere.

Heldigvis er ejeren Steffen i knibe, da han – med en kone i Botswana – mangler en babysitter til sin yngste datter Siri. Dino træder til i nødens stund og går med sin ukunstlede natur lige i hjerterne på både Siri og teenagedatteren Ida.

Det er ualmindeligt elegant, som detaljerne om personerne bliver blotlagt i Underdog.

Som når Dino sammen med bofæller står i et supermarked, og en mand hilser på hende. ”Bor du her?”, ”Det er længe siden, jeg har set dig” og lignende spørgsmål bliver stillet, uden at Dino giver andet end undvigende svar. Til sidst siger manden, at Dino skal huske at komme til møderne, for hun skulle jo nødigt falde i igen. Sådan finder man ud af, at den unge pige er alkoholiker.

Endnu mere knugende er det, når den akavede Ida i al hemmelighed roder i Dinos rygsæk. Hun finder en læbepomade, og med et stille smil påfører hun den til sine egne læber. Uden at konstatere det direkte, illustreres det dermed, at Ida er lesbisk. Eller i hvert fald seksuelt forvirret, hvilket igen forklarer, hvorfor hun er mut, usikker og socialt afskåret fra sine jævnaldrende.

Det bliver samtidig tydeligt, at hun er forelsket i Dino, da Dino og faderen Steffen falder for hinanden. En romance, der er kluntet genkendelig med sine famlende landvindinger. Steffen insisterer på, at køre Dino hjem. Senere beder han mindeligt om, at hun skal blive og spise med til middag med hans venner. Her sidder de så og sms’er til hinanden og sender skjulte blikke.

Denne scene indeholder også filmens komiske højdepunkt, da Dino af Steffens noget ældre venner bliver spurgt om, hvordan Sverige har det med Norge.

”I er sådan en slags udviklingshæmmet fætter, der har vundet i Lotto. Og det er dejligt for jer,” siger hun underspillet.

Generelt imponerer både Dino, Steffen og Ida – Bianca Kronlöf, Henrik Rafaelsen og Mona Kristiansen – med deres naturlige skuespil.

Filmens musik går også i tråd med det underspillede og diskrete. Når der ikke er stille, bliver man henført af simple, forførende toner i en på alle måder gennemført nordisk film.

Ronnie Sandahl er oprindelig forfatter og journalist, og det er tydeligt, at han har kræset for den visuelle fortælling.

Selv om Underdog er en ærlig og socialrealistisk film, der handler om arbejdsløse unge og voksende klasseskel med skilsmisse, utroskab og sårbare teenagere som resultat, så har filmen en blid strøm af optimisme. Og af spirende forelskelser. Selv de uforløste af dem giver en fornemmelse af, at de kan føre til noget godt.

Land:
Sverige & Norge

Originaltitel:
Svenskjävel

År:
2014

Instruktør:
Ronnie Sandahl

Manuskript:
Ronnie Sandahl

Medvirkende:
Bianca Kronlöf, Henrik Rafaelsen, Mona Kristiansen

Spilletid:
97 min.

Aldersgrænse: 
Tilladt for børn over 15 år 

Premiere:
20. august 2015

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
01. nov. 2025
It: Welcome to Derry

It: Welcome to Derry

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Mest læste

William Friedkin er død
Nekrolog
08. aug. 2023

William Friedkin er død

Ekko bringer de sidste julegaver ud
Nyhed
18. dec. 2025

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten