Biografanmeldelse
18. sep. 2021
Two of Us
Barbara Sukowa (th.) styrer dramaet med intelligens og snarrådighed, mens Martine Chevallier bjergtagende antyder en kvinde, der stadig er til stede efter et slagtilfælde. Foto | Aurélien Marra

Two of Us

Vidunderlig film om et ældre, lesbisk par har ligheder med Amour, men den er mere interesseret i at udvikle sine personer end chokere publikum.

Af Leslie Felperin

Når pandemien er ovre, og filmindustrien atter kan hanke op i sig selv, må vi håbe, at filmskabere stadig vil tage sig tid til film som Two of Us.

Det franske drama er en intim, voksen kærlighedshistorie fortalt med ynde, opfindsomhed og intelligens, skabt af et potpourri af europæisk films stortalenter.

Den handler om Madeleine (Martine Chevallier) fra Paris og Nina (Barbara Sukowa) fra Berlin. De to har været forelskede, siden de mødtes som udvekslingsstuderende i Rom i 70’erne. 

Siden blev Mado – som Nina kalder hende – ulykkeligt gift og fik to børn, men da manden døde, flyttede Nina ind i lejligheden over for hendes.

Deres småborgerlige kredse overser alle lesbiske, der hverken er dækket af tatoveringer eller kipper med regnbueflag. Så Mado og Nina har kunnet leve i hjemlig idyl – lige bortset fra, at Mados børn ikke har den ringeste anelse om, hvad der foregår.

Når de møder Nina på trappen, udveksler de høfligheder med det formelle ”vous”.

De to pensionerede kærester pønser på at sælge deres lejligheder og flytte til Rom. Men inden Mado får samlet mod til endelig at springe ud over for sin familie, rammes hun af et slagtilfælde. Pludselig tages hun fra Nina af en overbeskyttende familie, der ikke ænser hende som andet end en irriterende nabo.

De hyrer i stedet en omsorgsperson, Muriel, til at tage sig af bedstemor, der ikke længere kan tale, og som måske end ikke ænser menneskene omkring sig.

Men Nina hverken kan eller vil give slip på sit livs kærlighed.

Italienske Filippo Meneghettis debutspillefilm har ligheder med Michael Hanekes Amour, hvor et ældre par også rammes af en hjerneskade som et lyn fra himlen. Men Two of Us er en helt anden slags film, og det er ikke kun, fordi hovedpersonerne er homoseksuelle.

På nogle måder er den ligefrem bedre, mindre selvtilfreds over sit vovemod og mere interesseret i at udvikle sine personer end chokere publikum.

Filippo Meneghetti har taget tilløb til debuten med kortfilm og en enkelt dokumentar, og han går ikke af vejen for en smule symbolsprog.

Two of Us starter med en scene, der nærmest føles, som om den kommer fra en anden film. To småpiger leger gemmeleg, og den ene forsvinder pludselig.

Det står aldrig klart, om den overnaturlige indledning er en drøm eller et flashback, men det er en rammende metafor for måden, Mado pludselig forsvinder og alligevel bliver tilbage, unheimlich og utilnærmelig.

Heldigvis byder fortællingen på en smule håb mod slutningen, og Ninas urokkelige kærlighed er en lise for sjælen.

Barbara Sukowa huskes stadig for sine roller for Rainer Werner Fassbinder og Margarethe von Trotta i 80’erne. Som Nina styrer hun dramaet med intelligens og snarrådighed, når hun snor sig rundt om skæbnens forhindringer for at være sammen med den kvinde, hun elsker.

Martine Chevallier er bedst kendt fra de skrå brædder i Frankrig, og hun er naturligt mere afdæmpet i rollen som Mado. Men hun antyder på diskret og alligevel bjergtagende vis en kvinde, der stadig er til stede efter slagtilfældet, bare gemt bag et fastfrosset ansigt, som ikke længere vil lystre.

Instruktøren får vidunderlige præstationer ud af sine skuespillere. Også i birollerne, hvor Léa Drucker og Jérôme Varanfrain spiller Mados børn.

Komponist Michele Meninis bidrag må også nævnes. Musikkens sælsomme larm og traurige længsel slår i kombination med fotograf Aurélien Marras ekspressionistiske billeder ethvert følelsesmæssigt forsvar ned.

Two of Us giver to talentfulde skuespillere plads til sent i karrieren at folde vingerne fuldt ud. Det er en imponerende debut for Filippo Meneghetti – filmens fortid og fremtid i smuk forening i en bevægende fortælling, der bliver ved med at overraske.

Titel:
Two of Us

Originaltitel:
Deux

Land:
Frankrig, Luxembourg, Belgien

År:
2019

Instruktør:
Filippo Meneghetti

Manuskript:
Malysone Bovorasmy, Filippo Meneghetti, Florence Vignon

Medvirkende:
Barbara Sukowa, Martine Chevallier, Léa Drucker

Spilletid:
95 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
23. september

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
24. juli 2025
All We Imagine as Light

All We Imagine as Light

Biografanmeldelse
09. sep. 2024
Kun os to

Kun os to

Biografanmeldelse
05. dec. 2023
Sparta

Sparta

Biografanmeldelse
10. juli 2023
Bror og søster

Bror og søster

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten