Serieanmeldelse
25. sep. 2017
Transparent – sæson 4
Maura (Jeffrey Tambor) får et chok, da hun finder et familiemedlem i Israel, som hun troede var død. Noget tyder på, at hun ikke er den eneste transkønnede i familien. Foto | Amazon Studios

Transparent – sæson 4

Serien om den jødiske familie fra Los Angeles fortsætter med at være banebrydende for, hvordan man kan behandle komplekse emner som angst og transkønnethed.

Af Jens Steinicke Kjær

Er en rejsning det samme som samtykke, og kan man være tre personer i et intimt kærlighedsforhold?

Det er temaer, der kommer op i den nye sæson af Transparent. Serien lader sine karakterer kæmpe med både gamle og nye mentale dæmoner og dykker dybere ned i komplekse emner som ”køn” og ”seksualitet”.

Men da vi først møder Maura (Jeffrey Tambor), hviler hun mere i sig selv end nogensinde før. Hun er populær som underviser i køn og judaisme, har fået en ny kæreste og det meste kører på skinner, lige indtil hun skal holde et foredrag i Israel og finder ud af, at hun har en familie, som hun troede var død.

Der er familiedrama for alle pengene, og oven i har hvert medlem af familien Pfefferman sine egne eksistentielle problemer at tumle med.

Josh (Jay Duplass) kan stadig ikke komme sig over Ritas dødsfald, babysitteren, som han elskede, men også blev misbrugt af som barn. Han ser hende bogstavelig talt overalt, og samtidig skal han forholde sig til, at moren Shelly (Judith Light) flytter ind hos ham uden at spørge om lov.

Shelly finder endda pludselig glæde (eller trøst?) i improvisationsteater, men det gør hende ikke mindre irriterende at bo sammen med.

Til et gruppemøde for sexafhængige møder storesøsteren i familien, Sarah (Amy Landecker), en ung kvinde, som hun sammen med sin eksmand Len (Rob Huebel) indleder et hedt, men yderst kompliceret kærlighedsforhold med.

Lillesøsteren Ali konfronteres med nyheden om, at hendes ekskæreste Leslie har forulempet flere af sine elever. Og som om det ikke var nok, har Leslie også skrevet en detaljerig artikel i The New Yorker, der omhandler Alis kønsorgan.

Man kan roligt sige, at alle generationer har hænderne fulde. Alle er oppe i sit eget hoved, og til en familiemiddag viser forvrænget lyd af de ligegyldige samtaler og billeder med klaustrofobisk billedskæring, hvordan Ali får nok af den kaotiske familie og beslutter sig for at rejse med Maura til Israel.

Og det er her, hvor fjerde sæson af serien skiller sig ud fra de forrige sæsoner.

Hele familien ender nemlig med at blive inviteret til Israel for at møde deres tabte familie, og pludselig har vi flere afsnit, hvor de fordomsfrie, men også selvcentrerede LA-familiemedlemmer skal forholde sig til hinanden.

Flere gange møder vi den larmende og klaustrofobiske fremstilling af de mange familiemedlemmer med hver deres mentale laster. De taler i munden på hinanden i det samme rum, og ligesom i de forrige sæsoner får vi også stilistisk gennemførte flashbacks fra flere af familiemedlemmernes fortid.

Mest interessant er det, når vi tages tilbage til 80’erne og ser en ung Mort, før han blev til Maura. Han prøver forgæves at få en snæversynet psykolog til at forstå hans seksuelle kvaler.

Mens han forklarer sine følelser, klippes der pludselig til den samme indstilling, men med en kvinde, som taler for ham. Det går hurtigt op for os, at det er Maura – altså måden Mort opfatter sig selv på – som kreativt bliver afbildet.

Det er et genialt bud på visuelt at fremlægge, hvordan det føles at være transkønnet. Og ligesom Josh’ døde børnepasser har serien flere eksperimenterende indslag, som effektivt forklarer karakterernes følelser.

Efter at have spist en pot-vingummibamse i lufthavnen er Maura og Ali begge skæve. Den eventyrlige stemning afbrydes dog brat, da en ansat i lufthavnen opdager noget uregelmæssigt i Mauras underbukser, og pludselig kastes vi ud i en akavet scene, hvor hun må forklare, at det altså bare er en penis.

Humoren er stadig til stede i serien, men overordnet konfronteres vi med flere familiehemmeligheder og eksistentielle temaer, som giver sæsonen et mere melankolsk og alvorligt udtryk.

Fjerde sæson byder på nogle af seriens mest rørende og smukke scener til dato – for eksempel da hele familien flyder på ryggen i det døde hav. Og med overdådige skuespilpræstationer og en kreativ visuel tilgang er Transparent stadigvæk en af tidens bedste serier om det at være menneske.

Titel:
Transparent 

Sæson:
4

Land:
USA 

År:
2017

Serieskaber:
Jill Soloway 

Medvirkende:
Jeffrey Tambor, Gaby Hoffmann, Amy Landecker, Jay Duplass, Judith Light

Spilletid:
Ti afsnit af 30 minutter

Anmeldelse:
Ti afsnit 

Premiere:
22. september på Viaplay

Relevante artikler

Serieanmeldelse
29. sep. 2016
Transparent – sæson 3

Transparent – sæson 3

Tv-anmeldelse
28. dec. 2015
Transparent 2

Transparent 2

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
29. okt. 2017
Suburra: la serie

Suburra: la serie

cph pix 2017
02. okt. 2017
The Mermaid

The Mermaid

Streaminganmeldelse
04. sep. 2017
Death Note

Death Note

Biografanmeldelse
28. juni 2017
Baby Driver

Baby Driver

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten