Serieanmeldelse
31. maj 2021
Too Close
Psykiateren Emma Robertson (Emily Watson) bliver hentet ind for at vurdere en kvindelig gerningsmands mentale helbred, og det bliver starten på et slags venskab. Foto | Neus Ollé

Too Close

Britisk krimidrama skildrer samspilsramte mødre i en mandsdomineret verden, men miniserieformatet har svært ved at rumme de store ambitioner.

Af Bo Tao Michaëlis

En kvinde med to børn i barnesæder kører en regnfuld nat fortvivlet og forskræmt sin bil ud i en flod.

Hun pågribes og bliver hurtigt udråbt af offentligheden til et moderdyr og et monster. Alle hader den onde mor, som med store sår på kroppen og tjavset hår, der falder af, venter på sin dom.

Så ankommer retsvæsenets psykiater, der skal vurdere, om hun er en kugleskør psykopat eller skinsyg forbryder egnet til straf. Det ene vil føre til indespærring på ubestemt tid, det andet til noget, der ligner livstidsfængsel.

Efter et kvarter i mineserien Too Close ved vi ikke rigtigt, hvad der er sket. Er børnene i bilen i live? Hvorfor er deres mor så molesteret? Hvorfor kørte hun ud i floden?

Samtidig tyder det på, at psykiateren har ugler i egen mose.

Begge kvinder er runden af samme britiske, velbjergede forstadsmiddelklasse med rækkehus og rødvin. Og de er begge på kanten af et sammenbrud, den ene lidt mere end den anden.

Den anklagede Connie (Denise Gough) opfører sig groft rapkæftet, mobbende og labilt voldeligt over for psykiateren Emma (Emily Watson), som på overfladen er en pæn og professionelt forstående akademikerkvinde.

Men vi aner rimeligt hurtigt, at et kvindevenskab kan være på vej. Ikke mindst da begge udæsker hinanden til at åbne for de sorger og den smerte, der har gjort, at de begge er ofre for samspil og skæbne.

De befinder sig i et samfund styret af mænd, der kræver faste måltider, ordnede forhold, gensyn med venner og sex, når det passer husherren.

De miserable hverdagshistorier bliver afsløret i flashbacks, imens det tynde krimiplot med forudsigelighedens sneglefart bevæger sig frem til en årsagsforklarende konklusion.

Serien trækker på en tematik, vi også kender herhjemmefra: Det er ikke nødvendigvis sjovt at blive mor!

Kvinderne i Too Close er samspilsramte mødre på hver sin måde, men de har det tilfælles, at de har svært ved at leve op til de roller, samfundet kræver af kvinder.

Neden under sorgarbejdet er Too Close, hvad amerikanerne kalder en procedural film. En advokat, privatdetektiv, politimand, journalist eller – som her – psykiater påtager sig en umulig sag og opklarer spegede sagsforhold.

Reelt skal vi helt frem til sidste afsnit, før processen begynder at tage form. Det er for sent med hensyn til plottets fart og tempo. Malplaceret og absurd ankommer et hjælpende spøgelse til den i bund og grund socialrealistiske handling.

Der er mange sympatiske toner i historien, men plottet får en belastet vægtfylde og bliver kvalt af gode intentioner om at ville en hel masse på små tre timer.

Denne genre skal ligesom den græske tragedie have en enstrenget handling med en enkel logistik. I Too Close står temaerne i kø for at komme til orde og vise deres emne: sidespring, skinsyge, blandingsmisbrug, alderdomsdemens, ægteskabeligt dødvande, mangel på sex og plagsomme spædbørn, som ikke sover om natten.

Atypisk for en engelsk serie er Too Close klinisk renset for humor. Stilen læner sig op ad en skandinavisk sædeskildring med melankolske scener af ægteskab i krise og kaos.

Denise Gough, som vi sidst så i Christina Rosendahls Vor mand i Amerika, er glimrende som den misbrugende hystade, der er god nok på bunden. Altid seværdige Emily Watson er bekymret sagsbehandler med betændelse i samvittigheden og knas i ægteskabet.

Miniserien virker med sin uforløste overvægt af dit og dat som begyndelsen til en endnu længere serie.

Titel:
Too Close

Land:
England

År:
2021

Serieskaber:
Clara Salaman

Medvirkende:
Denise Gough, Emily Watson, Thalissa Teixeira, Risteard Cooper

Spilletid:
Tre afsnit

Anmeldelse:
Tre afsnit

Premiere:
28.maj på DRTV

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten