Biografanmeldelse
04. nov. 2021
Titane
Den unge kvinde Alexia (Agathe Rousselle) beslutter under dramatiske omstændigheder at forklæde sig som en brandmands søn, da hun bliver efterlyst for brutale mord. Foto | Carole Bethuel

Titane

Den vildeste Guldpalme-vinder nogensinde blander ekstrem body horror og skør forvekslingskomik i en unik øjenåbner fuld af frigørende livslyst.

Af Nicki Bruun

Titane er en af de mest hårdtslående film i nyere tid.

Franske Julia Ducournau blander ekstrem body horror og skør forvekslingskomik i en underligt sød fortælling om kærlighed og transformation.

Det er en film, hvor man er frastødt, men ikke kan se væk – på samme måde som med det biluheld, der indleder filmen.

Alexia sparker fra bagsædet sin far i ryggen, mens de er ude og køre. Han vender sig for at skælde hende ud, og så brager bilen direkte ind i et autoværn.

På grund af sine skader får Alexia indopereret en metalplade i hovedet. Den har hun stadig siddende, da hun som ung kvinde oplever et overgreb, som sender hende på en drabelig løbebane.

Filmen blev en overraskende Guldpalme-vinder på årets Cannes-festival og rystede de ellers åbensindede kritikere. Nogle måtte endda forlade biografen, da det blev for skrap kost.

Men Titane er langt fra blot en tom provokation. Det feministiske hævndrama er i arven efter body horror-mesteren David Cronenberg (Crash) et underholdende dyk ned i identitetens mørke farvand.

Modellen Agathe Rousselle kaster sig frygtløst ud i debutrollen som morderiske Alexia. Skuespilleren lægger sin krop fuldstændigt i instruktørens hænder, når hun først danser forførende erotisk på en bilmesse og senere gennemfører et samleje med en af de flotteste biler!

Det bliver hun på mærkværdig vis gravid af, og motorolie lækker fra hendes bryster og vagina. Alexia får dermed så meget desto mere svært ved at gemme sig, da myndighederne går på jagt efter gerningsmanden bag hendes mord.

Men den maskuline brandmand Vincent – spillet af den franske stjerne Vincent Lindon – tager hende til sig, fordi hun forklæder sig som hans forsvundne søn Adrien.

Forvandlingen er en af filmens mest voldsomme scener, hvor Alexia ændrer sit udseende ved at banke ansigtet ned i en håndvask.

Julia Ducournau, der brød igennem med det ligeledes væmmeligt pulserende ungdomsdrama Raw, har sammen med sine manuskriptforfattere skabt en overvældende verden i Titane. Det er et ubehageligt sted fuld af vold og væsker, men også et univers ude på et fascinerende – og komisk – overdrev.

Det er svært ikke at grine, når Alexia går på mordtogt i et hus, hvor der viser sig at være flere gæster i et slags orgie. Pludselig bliver et drab til en hel række!

Og da hun som Adrien deltager i homoerotisk fællesdans på brandstationen med en flok muskuløse og testosteronpumpende ungersvende, punkterer hun den ekstatiske stemning ved at finde sine feminine og forførende bevægelser frem igen.

Filmens fokus på kroppen og alle dens muligheder gør den til en fysisk oplevelse i stil med japanske Tetsuo og filmene fra den grænsesøgende bølge kaldet New French Extremity. Inspirationskilderne munder dog ud i en helt unik øjenåbner.

Titane kommer til at dele vandene. Den gør sig ikke let forståelig og kan læses på flere måder.

Titlen henviser øjensynligt til den metalplade, Alexia har siddende i hovedet. Men instruktøren har fortalt, at hun tænkte på den græske mytologis titaner, da hun lavede filmen. De har en dramatisk historie om kamp med de græske guder, og titanerne er blevet et symbol på oprørskraft.

Filmen spejler vor tids kampråb: Vi kan være, hvem vi vil!

Det mest overrumplende ved Titane er måske, at filmen trods anslaget mod den gode smag har et humanistisk og ømt budskab. Blod er ikke tykkere end snot eller sæd, og fællesskab kan findes i de mest forunderlige konstellationer.

Titane byder velsagtens på filmhistoriens mest akavede far/søn-forhold, der er lige dele rørende og perverst. Og med sin nedbrydning af normer omkring køn og seksualitet er filmen et queer-værk, der ikke tynges af politisk korrekthed, men ophøjes af frigørende livslyst.

Titel:
Titane

Land:
Frankrig, Belgien

År:
2021

Instruktør:
Julia Ducournau

Manuskript:
Julia Ducournau

Medvirkende:
Agathe Rousselle, Vincent Lindon, Garance Marillier, Laïs Salameh

Spilletid:
109 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
11. november

Ekko #89

Interview med Titane-instruktøren Julia Ducournau i det nye nummer af Ekko.

Stort tema om horror i samme nummer.

Få en filmgave, når du tegner abonnement.

Køb magasinet i kiosker eller få det tilsendt.

Abonnenter kan også læse magasinet digitalt.

Relevante artikler

CPH PIX 2016
04. nov. 2016
Raw

Raw

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Stick

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten