Cph:Dox 2021
25. apr. 2021
Tina
Tina Turner med sine korsangere i dokumentaren, der tager turen ned ad mindernes boulevard, som både er asfalteret med gode og dårlige oplevelser. Foto | HBO Documentary Film

Tina

God, gammeldags dokumentar fortæller om Tina Turners forvandling til stjerne, det voldelige ægteskab med Ike og en alderdom langt væk fra verdens vrimmel.

Af Bo Tao Michaëlis

Bortset fra Tina Turners to ørehængende evergreens Private Dancer og What’s Love Got To Do with It har jeg aldrig været den store fan.

Og jeg er nok lidt forudindtaget, fordi Tina Turner malkede den skandaløse H.C. Andersen-fejring i 2005 for 5,2 millioner kroner, da hun blot spillede to sange på mekanisk rutine i sin karrieres sensommer.

Det skal naturligvis ikke komme Daniel Lindsay og T.J. Martin, der blev prisbelønnede for Raceurolighederne i Los Angeles, til last.

Filmen om en af de største afroamerikanske rocksangere nogensinde er en god og gedigen dokumentar af den gammeldags slags. Her er ingen rekonstruerede scener og dramatiske iscenesættelser, og vi slipper for, at hovedpersonen bliver gestaltet af skuespillere.

Tina er den kronologiske fortælling med koncerter, masser af arkivoptagelser, tv-shows og ikke mindst interviews med venner og kolleger.

Det er historien om den fattige bondepige Anna Mae Bullock fra flækken Nutbush i sydstaten Tennessee, som via sin mand, rockmusikeren Ike Turner, bliver til Tina Turner.

Ved filmens begyndelse er sangeren som 81-årig i sin slotslignende villa i Schweiz. Her kan hun leve i sit skattely langt fra verdens vrimmel og forbande afdøde Ike, som var et dumt svin, en sadistisk voldsmand og en langt mindre stjerne end hende selv.

Hun bliver opvartet af sin yngre husbond, den mystiske Erwin Bach, som har sat penge i dokumentaren.

I to timer går vi med flashbacks tilbage ad mindernes boulevard, der er asfalteret med både dårlige og gode oplevelser. Første del af filmen er garneret mest med de første, mens anden del boltrer sig i de sidste. Det er sat op i kapitler og en kurve, som i den grad mimer Hollywood-historien, hvor en stjerne fødes.

Den latente berettermodel skærer noget af filmens dokumentariske sanddruelighed.

Sekstenårige Ann møder Ike i St. Louis i 1956, hvor den rockende tidsånd er den spirende R&B-musik. Ike forvandler Ann til Tina med nyt hår, vrikkende hofter og sexede kjoler.

De er først makkere, siden mager. Ike er voldelig og slår Tina. Tørre tæsk, røvfuld og blå øjne. De har to sønner, og den ene kan bevidne, hvor meget og hvor ofte far slog mor.

Selv var Tina ikke meget til stede for sine børn på grund af turnelivet. Endelig indser hun via buddhisme, at det her vil hun ikke stå model til. Så bliver parret skilt.

Filmen fortæller, at stolte Tina ved skilsmissen i 1978 kun ville have patent på sit navn. Efter bruddet er det op ad bakke, men så træder dygtige managere til.

Snart glider Tinas solokarriere med ny stil og stab som smurt i olie, penge og popmusik. Hun kan både synge blues og Beatles, standard og gospel, hænge ud med David Bowie og Mick Jagger og være den store rockmama for sine fans.

De hårde år vil hun ikke tale om.

Men så skriver hun en autobiografisk bog I, Tina, for at de journalistiske gribbe kan spise sig mætte i hendes traumatiske ægteskab. Vi får i 1993 biopic’en Tina – What’s Love Got to do with It, mens det går støt ned ad bakke for Ike – som følge af narko, men også på grund af afsløringerne.

Da han dør i 2007, har Tina i sin alderdom overskud til lidt empatisk eftertanke.

Filmens første del om Tina Turners unge år indtil bruddet er så absolut den bedste. Den sidste time er mest for svorne fans, som gerne vil se Tina synge sine topnumre og være på turné.

Titel:
Tina

Land:
USA, England

År:
2021

Instruktør:
Daniel Lindsay, T.J. Martin

Medvirkende:
Tina Turner, Angela Basset, Oprah Winfrey, Ike Turner

Spilletid:
118 minutter

Premiere:
23. april på Cph:Dox

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten