Serieanmeldelse
20. nov. 2021
Tiger King – sæson 2
James Garretson, tidligere ejer af en stripklub og mistænkt for være involveret i planerne om at slå Carole Baskin ihjel, medvirker i den nye sæson. Foto | Netflix

Tiger King – sæson 2

Også anden sæson er et fyrværkeri af narcissisme og psykopati, men formår ikke at genskab det elektrochok, man fik ved første møde med personkredsen omkring Joe Exotic.

Af Kristian Ditlev Jensen

Når man sidder og ser anden sæson af Tiger King – den vilde dokumentarserie om zoo-ejeren Joe Exotic og alle hans afsporede redneck-venner – bliver man slået af, at den faktisk ikke er nær så spændende som første sæson. 

Det skyldes to forhold. 

Man kan umuligt genskabe det narrative elektrochok, man fik ved første møde med personkredsen omkring Joe. 

En ting er, at han egentlig hedder Joseph Allen Schreibvogel, hvilket er lettere mindblowing. Men derfra overgår virkeligheden den mest hysteriske fantasi. 

Man rykkede sig i sædet, da man lige havde tænkt, at nu bliver det ikke mere sindssygt med den her voldsparate, afblegede, white trash-homo … 

Hvorefter en tiger bider armen af en af de medvirkende – endda live – imens hovedpersonen pludselig springer ud som en virkelig dygtig countrysanger, selv om det selvfølgelig hurtigt viser sig bare at være playback-videoer. 

Den serie af veritable rystelser er svær at trumfe, og selv om der medvirker en bil, der er malet i tigerfarver, og selv om folk går omkring i seksten gallon Oklahoma-cowboyhatte, og selv der er en bipolar Afghanistan-veteran, der pludselig flasher en håndgranat, er det faktisk det rene vand i forhold til etteren.

Det på trods af at John Reinke, der mangler begge ben og i stedet går rundt på disco-farvede proteser, i alle fem afsnit er med igen og udleverer sin tidligere arbejdsgiver for fulde gardiner. 

Den helt stenede Eric Cowie er også med, men kun for en kort bemærkning. Han drak sig simpelthen ihjel under optagelserne. 

På den anden side er problemet noget rent teknisk. Det er noget med måden at fortælle på. 

En thriller følger handlingen, imens den sker – og det er sindssygt spændende. Sådan var sæson ét, der på en måde egentlig bare var en amatøragtig dokumentar, som løb af sporet, så man iagttog vanviddet, imens det udfoldede sig. 

Men i sæson to er vi vidne til en mere klinisk og mere gennemkoreograferet kriminalhistorie. I en krimi ser man altid bagud, og selv om det er fascinerende retrospektivt at udrede trådene, er det ikke spændende på samme hvad-så-nu-måde. 

Når det er sagt, er serien på mange gode måder mere af det samme. Og der er stadig flere overraskelser, der hyler én totalt ud af den. 

Den sorte statsanklager fra Indiana, der har et dobbeltliv som professionel Elvis-efterligner, er én af dem. En snurrende Carole Baskin midt i spotlyset i den amerikanske udgave af Vild med dans er en anden. 

Plottet i den nye sæson er skørt og især rodet. Først følger man den ene tråd, så pludselig en anden. 

I starten af serien prøver holdet bag filmen at opklare, om dyrerettighedsforkæmperen Carole Baskin virkelig dræbte sin nu afdøde mand, og man følger med detektiverne hele vejen til Costa Rica, hvor manden åbenbart en tid befandt sig. 

Men da dykkere i alligatorinficeret vand ikke kan finde de jordiske rester – imens de prøver at undgå at blive ædt! – bliver sporet koldt. 

I stedet bliver det andet spor, som handler om at få genoptaget Joe Exotics sag, rødglødende. Han afsoner en fængselsstraf på 22 år for dyremishandling og et planlagt lejemord på Carole Baskin. 

Om den sag bliver opklaret eller ej, er ikke helt entydigt. Men det er tydeligt, at der er plads til en sæson tre, hvis nogen skulle få lyst til at lave den. 

Man skal se Tiger King, hvis man elsker såkaldt americana. For der er RAM-trucks og pumpguns og plasticboobs og vanilje-lattes nok til flere kolde vinteraftner. Og man skal se den, fordi den udfolder den ene personlighedsforstyrrelse efter den anden. Serien er et fyrværkeri af narcissisme, psykopati og borderline. 

Men man skal især se den, fordi instruktørerne Rebecca Chaiklin og Eric Goode stadig har taget på det helt hysterisk melodramatiske. 

Da en konvoj med statslige inspektionsbiler kommer kørende – vist i slowmotion – ned ad en støvet grusvej for at redde alle dyrene, tænker man, at nu kan det ikke blive mere rørstrømsk og Noas Ark-agtigt. Og præcis dér begynder underlægningsmusikken: ”Fangernes kor” fra Verdis opera Nebukadnesar.

Titel:
Tiger King

Sæson:
2

Land:
USA

År:
2021

Serieskaber:
Eric Goode, Rebecca Chaiklin

Medvirkende:
Joseph Maldonado-Passage, Jeff Lowe, John Reinke, Kelci Saffery, Rick Kirkham

Spilletid:
Fem afsnit af cirka 45 minutter

Anmeldelse:
Fem afsnit

Premiere:
17. november på Netflix

Relevante artikler

Kommentar
12. apr. 2020
Har Tiger King snydt os?

Har Tiger King snydt os?

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
04. dec. 2025
Hvem passer på grisene?

Hvem passer på grisene?

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Valdes jul – Vintermiraklet

Valdes jul – Vintermiraklet

Serieanmeldelse
28. nov. 2025
Blossoms Shanghai

Blossoms Shanghai

Serieanmeldelse
24. nov. 2025
The Beast in Me

The Beast in Me

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten