Biografanmeldelse
18. juni 2024
The Sweet East

Talia Ryder gør Lillians eventyrlige søgen efter identitet fascinerende, når hun skifter mimik i samspil med Simon Rex’ universitetsunderviser.

Foto | Marathon Films

The Sweet East

Med et bombardement af sind og sanser udvikler en udflugt med skoleklassen sig til et morsomt og tankevækkende portræt af en splittet nation.

Af Nicki Bruun

Rebelsk. Charmerende. Pisseirriterende.

Både The Sweet East og dens hovedperson er komplekse størrelser, som det er svært at få greb om. Filmen er et vanvidsridt gennem det østlige USA, der er lige så underholdende, som det er forvirrende. 

Teenageren Lillian er med sin skoleklasse fra sydstaten South Carolina på udflugt nordpå i den amerikanske hovedstad Washington, D.C. De besøger Det Hvide Hus, men går mest op i at fyre den af og komme tæt på hinanden. 

En festlig tur på natklub afbrydes af en skydegal selvtægtsmand, der – inspireret af virkelighedens Pizzagate-konspirationsteori – anklager ejeren for at drive et børnebordel for sataniske toppolitikere i kælderen. 

Lillian tager flugten gennem en tunnel med den unge fyr Caleb (Earl Cave), som forundret udbryder: ”Det virkede større, da jeg var barn!” 

Allerede her begynder filmen at kamme over i sit bombardement af sind og sanser. Til gengæld er den så hurtigt videre i en eksplosion af farver, klip og blandede stilarter, at man rives med af den rastløse energi. 

Mødet med Calebs anarkistiske aktivistgruppe fører Lillian videre til deres ideologiske modsætning under et slagsmål med en samling nynazister. 

Hun indynder sig på bedste Lolita-maner hos universitetsunderviseren Lawrence, som gøres til en komisk figur med al sin selvsmagende og pseudo-intellektuelle mansplaining.

Samtidig er det også ham, der sætter ord på filmens samtidsanalyse. 

”Man vokser op uden pejlemærker,” lyder hans besnærende forklaring på, at unge som Lillian i dag ikke ved, hvad de skal stille op med livet. 

Deres sære kemi er lige dele opstemmende og bekymrende, men satiren holder publikum ud i strakt arm. Man er aldrig lige så inderligt investeret i personerne som i Sean Bakers trilogi om udkants-USA, der tæller perlerne Tangerine, The Florida Project og Red Rocket

Instruktør Sean Price Williams kommer fra den samme indie-tradition og har arbejdet som fotograf for Safdie-brødrene (Good Time) og Alex Ross Perry (Her Smell). 

Han er især kendt for sine hårdtslående nærbilleder, men i instruktørdebuten går han maksimalistisk til værks og bruger samtlige redskaber i værktøjskassen. 

Filmen er inddelt i kapitler, som springer rundt mellem genrer og stil. Den gennemgående hjemmevideo-æstetik afløses det ene øjeblik af en romantisk maleri-indstilling og det næste øjeblik af et musikvideo-lignende syretrip. 

Manuskriptforfatter Nick Pinkerton har mest gjort sig som filmkritiker, og det er tydeligt, at han har referencerne på plads. Og måske er der lidt for meget, han vil ud med.

Selv om filmen ved første øjekast fremstår som helt sin egen, har den mange artsfæller. Den sprælske historie om kvindefrigørelse leder tankerne hen på Harmony Korines Spring Breakers, der ligesom The Sweet East er en film, man kan elske eller hade alt efter humøret. 

Hovedrolleindehaveren Talia Ryder kan man dog ikke undgå at forelske sig i. Det kun 21-årige stortalent markerede sig som en af tidens bedste unge skuespillere som den støttende kusine i abortdramaet Never Rarely Sometimes Always

I The Sweet East gør hun Lillians eventyrlige søgen efter identitet fascinerende, når hun skifter mimik i samspil med Simon Rex – der gør Lawrence underligt sympatisk – og med de unge stjerner Ayo Edebiri og Jacob Elordi. 

De sidstnævnte spiller henholdsvis instruktør og stjerne i en stort opsat filmproduktion, som Lillian pludselig bliver en del af. Et højdepunkt opstår, da hun konfronteres med fortiden under en hylemorsom filmoptagelse, der udvikler sig til et surrealistisk blodbad. 

Der er rigeligt med tankegods i portrættet af en politisk splittet nation, men The Sweet East fungerer bedst som en fysisk oplevelse. Filmen skal ikke analyseres for meget, men mærkes i kroppen.

Titel:
The Sweet East

Land:
USA

År:
2023

Instruktør:
Sean Price Williams

Manuskript:
Nick Pinkerton

Medvirkende:
Talia Ryder, Earl Cave, Simon Rex, Ayo Edebiri, Jacob Elordi

Spilletid:
104 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 11 år

Premiere:
20. juni

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Stick

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Mr. Nobody mod Putin blev indstillet som Danmarks bud på en Oscar-nominering for bedste internationale film, men i stedet er den shortlistet til prisen for bedste dokumentar.

Nyhed
16. dec. 2025
Trump sagsøger BBC for dokumentar

Trump sagsøger BBC for dokumentar

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Mest læste

William Friedkin er død
Nekrolog
08. aug. 2023

William Friedkin er død

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten