Cph:Dox 2023
19. mar. 2023
The Hostage Takers

Alexanda Kotey og El Shafee Elsheikh holdt blandt andre den danske fotograf Daniel Rye tilfangetaget i Syrien, og især førstnævnte førte sig frem med en ondartet sadisme.

Foto | DR

The Hostage Takers

Ualmindeligt interessant dokumentar konfronterer Daniel Ryes gidseltagere med deres bestialske gerninger, og resultatet er nedslående for menneskeheden.

Af Bo Tao Michaëlis

Ser du månen, Daniel er drejet over Puk Damsgaards bog om fotografen Daniel Ryes 398 dage som gidsel hos terrororganisationen Islamisk Stat i Syrien.

Spillefilmen fik et utal af priser samt international bevågenhed på grund af Ryes venskab med den amerikanske journalist James Foley, som hensynsløst blev halshugget på video, der blev vist for den ganske verden.

Puk Damsgaard og Søren Klovborg har nu lavet den ualmindeligt interessante dokumentarfilm The Hostage Takers, der også handler om de bestialske gidseltagninger med middelalderlig halshugning og nådesløs fanatisme.

Ud fra den britiske journalist Sean Langans lange interviews med to islamistiske krigere og gidseltagere, begge dømt til flere gange livstidsfængsel, får vi historien om Daniel Ryes halvanden år i helvede sammen med journalistiske medgidsler fra hele verden.

De er alle underlagt samme fatale vilkår – døden – hvis ikke løsepengene kommer kontant til tiden med lige aftalte penge. Endnu engang får vi historien om uskyldige små mennesker, Daniel Ryes far og mor hjemme i Ribe, som på et splitsekund bliver involveret i storpolitikkens asymmetriske krig mellem store og små stater.

The Hostage Takers er en klassisk dokumentarfilm uden iscenesatte tableauer med statister i rollerne som virkelighedens helte og skurke. Vi får derimod eksempler på islamiske propagandafilm om de hellige krigere og deres intolerante menneskesyn.

Det er en særdeles medrivende film, fordi den berettes af stærke historiefortællere.

Gidselforhandleren Jens Serup tager os ned ad forhandlingens snoede og smertefulde veje – fra truende e-mails til Ryes mor til Serup, der står mutters alene på en mørk vej med millioner af euro som løsepenge.

Daniel Rye fortæller nøgternt om sit fangenskab. Han bryder først i tårer, da vi når frem til James Foleys barbariske henrettelse. For slet ikke at tale om alle de andre, som blev beordret henrettet af islamiske bagmænd.

Central er Sean Langans samtaler med de to islamiske krigere Alexanda Kotey og El Shafee Elsheikh. I begyndelsen taler de sammen på den engelske, høviske og høflige måde. De to fangevogtere taler nemlig tydeligt britisk engelsk, hvorfor de blandt deres fanger blev omtalt som The Beatles eller blot The Brits, muslimer med rødder i Storbritannien og omegn.

Begge gidseltagere minder én om filmreportagerne fra Nürnberg-processerne lige efter Anden Verdenskrig, hvor nazi-spidser hævdede, at de bare fulgte ordre eller intet vidste.

Værst er fangevogteren Alexanda, der er af græsk-ghanesisk herkomst. Han skulle lige banke Rye med politistav, før han blev sluppet fri. Alexanda undviger konsekvent sine forbrydelser eller undskylder sig med, at de skyldes Vestens grusomheder over for muslimer i Mellemøsten.

Men hvorfor skulle det gå ud over en harmløs damefrisør i Ribe, Ryes mor, som modtog gidseltagernes grusomme mails om penge og fotos af en nedskydning? spørger Sean Langan.

Han blev selv holdt gidsel i Afghanistan. Og fortæller, at Taleban i det mindste overholdt noget, der ligner Geneve-konventionerne med mere tolerance end tortur.

Men Alexanda udviste en ondartet, halvpsykopatisk sadisme, som slet ikke kan være i overensstemmelse med Koranens budskab og menneskesyn. Han og hans medsammensvornes vold er ubegribelig og ikke undskyldelig ud fra noget perspektiv.

Filmens sidste kapitel er inciterende.

Sean Langan smider venlighedens maske over for Alexanda og går til biddet om hans forbrydelser. Men Alexanda synes støbt i asbest. Han går tilbage til fængslet med meget få ridser på sin fanatisme og ingen på samvittigheden.

The Hostage Takers er en vigtig påmindelse om den grusomhed, mennesker er i stand til at begå.

Titel:
The Hostage Takers

Land:
Danmark, England

År:
2023

Instruktør:
Puk Damsgaard, Søren Klovborg

Manuskript:
Sean Langan

Medvirkende:
Sean Langan, Puk Damsgaard, Søren Klovborg

Spilletid:
86 minutter

Premiere:
16. maj på Cph:Dox

Relevante artikler

Biografanmeldelse
04. sep. 2019
Ser du månen, Daniel

Ser du månen, Daniel

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten