Serieanmeldelse
14. okt. 2023
The Fall of the House of Usher

Netflix-serien byder på et utal af referencer til 1800-talsforfatteren Edgar Allen Poes værker, og et af dem er novellen Den røde døds maske.

Foto | Intrepid Pictures

The Fall of the House of Usher

Det kan godt være, at mesteren roterer i sin grav, men Netflix-series blanding af Edgar Allan Poe, b-filmens splatter og nutidens familiesagaer er begavet underholdning.

Af Bo Tao Michaëlis

Edgar Allan Poe sagde om sine gyserfortællinger, at hans slotte ikke lå i Tyskland, men i menneskesjælen. Hans litterære landskab skulle læses som psykologisk indre angst og bæven, ikke gotiske kulisser som hos hans samtidsforfatterkolleger.

Poes berømteste sjæleslot er i mesternovellen om familien Roderick og Madeline Usher, hvor huset i Huset Ushers fald både står for det uhyggelige og forfaldne familiepalæ og slægtens skjulte enigmatiske forbandelse, som fører til forfald og undergang.

Fortællingens gådefulde stemning af hallucination, virkelighed og suggestion blev siden til en kliché hos Poes mange efterkommere.

Historien om Usher er som skabt til at blive filmatiseret, men problemet er bare, at novellen ikke er særlig lang og mest består af antydninger og anelser. Mange adaptioner har derfor udvidet amerikanerens raritetskabinet for at skabe en gysende helaftensfilm over den lille sorte perle.

Det gælder i den grad for gyser- og kultinstruktøren Mike Flanagan. Han har ganske originalt udvidet den korte tekst i Netflix-serien The Fall of the House of Usher. Flanagan har før frit behandlet andre gyserforfattere såsom Henry James (The Haunting of Bly Manor) og Shirley Jackson (The Haunting of Hill House).

Frækt og frejdigt opdaterer han Poes kammerspil og tilføjer personer, tematik og sågar dyr fra andre af Poes berømte værker. Føljetonen er blevet til en slægtsserie a la Succession, men med spøgelser. Usher-familien er omkalfatret til samme slags arvinger som dem i den overvurderede serie på HBO om milliardfamilien Roy.

Søskendeparret Roderick og Madeline er blevet til en grådig og grusom forgrenet storfamilie, der i stedet for at sælge flamboyante medier som Roy og co. kynisk producerer farlig medicin, der gør brugere til narkomaner hele vejen til døden.

Serien lægger ud med, at statsadvokaten har fået skovlen under det ellers så urørlige dynasti med en skjult stikker. Samtidig dør Usher-familiens ungdom på gyselige måder.

Rammen er statsadvokaten C. Auguste Dupins serielange samtale med Roderick i slægtens forfaldne hus, hvor lig falder ud af skabe.

Under denne konversation, hvor Auguste og Roderick pendler i tid og sted, får de to plottet nogenlunde til at gå op som sælsomme og sandsynlige sammenhænge. Et omstændeligt pulsespil, fragmenteret lagt med brikker både fra Poes øvrige fortællinger, såsom Mordene i Rue Morgue og Guldbillen og så de mest elskede klichéer fra gyserfilm: Døre knirker, regn falder foruroligende, og graven åbner sig.

Således er der guf for såvel svorne Poe-fans, der kender forfatterskabet til mindste skelet, som ungdommelige aficionados af b-gyserfilmens vulgære, men herligt splattede ekspressionisme.

Serien er delikat designet med lækre billeder og sans for aura og atmosfære. Og det hele bliver akkompagneret af en underlægningsmusik, der blander Chopin og Kiss.

Bruce Greenwood er kuldslået den modne kyniker Roderick, hans skøre søster Madeline gestaltes sinistert af Mary McDonnell. Og for kulten omkring Star Wars er der et kært gensyn med Mark Hamill (Luke Skywalker) som slesk familiesagfører. Carla Guginos skal også fremhæves som ildevarslende og hævnende genfærd.

The Fall of the House of Usher nydes bedst som en studentikos, postmoderne parodi på Poe og nutidens familiesagaer med samspilsramte og slugvorne slægtninge.

Det er trods lovligt mange timer (otte afsnit af én time) elegant, morsom og begavet underholdning.

Men hvis du under afviklingen af serien på din tv-skærm pludselig hører en spøgelsesagtig banken på yderdøren, kan det godt være Edgar Allan Poe, som er roteret op af sin grav.

Titel:
The Fall of the House of Usher

Land:
USA

Årstal:
2023

Serieskaber:
Mike Flanagan

Medvirkende:
Bruce Greenwood, Mary McDonnell, Carla Gugino

Spilletid:
Otte afsnit af omkring 60 minutter

Anmeldelse:
Otte afsnit

Premiere:
12. september på Netflix

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten