Serieanmeldelse
26. juli 2024
The Decameron

Saoirse-Monica Jackson, Jessica Plummer og Tony Hale formår i Netflix-serien The Decameron ikke at løfte spøgefuldhederne, der minder om en småslap sommerrevy.

Foto | Giulia Parmigiani

The Decameron

Grusom mishandling af Boccaccios mesterværk er lige så italiensk som amerikansk popcorn, lige så poetisk som en plastikspand og lige så charmerende som en vreden karklud.

Af Bo Tao Michaëlis

Renæssancekunstneren Giovanni Boccaccios Dekameron – 100 fortællinger fortalt inden for en ramme af unge, florentinske adelige i eksil fra pesten – har altid været svær at filmatisere.

Dens vovede lystne og erotisk pikante historier med utroskab, liderlighed, letsind og listighed som motivkreds gik aldrig an i det bornerte Hollywood og omegn.

I 1971 filmatiserede Pier Paolo Pasolini ganske glimrende dele af Dekameron med sans for kortprosaens italienske karneval af latrinær humor, seksuel frivolitet og poetisk aura.

Man skulle tro, at netop serieformatet ville kunne gestalte mesterværkets underfundige historier i afsnit, som ligner Boccaccios opfindelse: novellen.

Men Kathleen Jordan har valgt en hel anden version og variation af italienerens fortælling.

The Decameron begynder meget socialrealistisk med sorte, pestbefængte rotter som logo for at skildre pesten i Firenze i midten af 1300-tallet. Folk dør som fluer, og kun nogle få udvalgte kan komme ud af byen og gå i isolation i en slags helle, et gods ude på landet.

I bogen underholder de unge sig med at fortælle historier over givne emner. Men i serien bliver det mere de unge selv, som udlever lysten inden for murene, som ikke er solide over for pesten, kærlighed, brunst og anden dårskab.

På sæt og vis en løsning fra værkets lange, stringente og snoede diskurs: At gøre det episk fortællende til et agerende skuespil. Men desværre lykkes denne transformation overhovedet ikke.

Meget hurtigt befinder vi os i en slags Paradise Hotel i en toskansk villa placeret i en barokhave. Og det hele bliver til kluntede forvekslingskomedier, hvor herskab og tjenerskab bytter roller.

Hos Boccaccio er erotikken yndefuldt indrammet af sin epokes erfaringshorisont af skæmtsom lystighed og elegant billedsprog. I serien bliver onani og homofili fortalt med antydningens vognstang og diverse etniciteter, hvor alle dog taler en form for engelsk.

Serien er bevidst om sit anakronistiske design med rockmusik i lydsporet og popsprog i replikker. Og med sit postmoderne historiesyn er serien målrettet fanklubben til den alternativt historielabile pastiche på Jane Austen: kostumekultserien Bridgerton. Og den interaktive narcissisme i kærlighed og kabale er ung mode netop nu.

Kostumerne er nydelige. Vi er helt sikkert i det smukke Toscana med slanke pinjetræer, bløde bjerge i douce landskaber. Men stemningen er lige så italiensk som amerikansk popcorn, lige så poetisk som en plastikspand og lige så charmerende som en vreden karklud.

Serien skal ikke sammenlignes umiddelbart med sit litterære forlæg – poetisk frihed er en selvfølge. Men her nærmer vi os faktisk droit moral, hvor Boccaccios faderskab til eget værk mishandles for groft og grusomt.

Dette kunne undskyldes, hvis serien anarkistisk var crazy morsom a la Monthy Pyton eller Mel Brooks. Men spøgefuldhederne minder om en småslap sommerrevy, hvor sketchene er skrevet med en fællesnævner af plat og pjattet humor.

Pudsigt nok er serien mere bigot end teksten fra middelalderen. Alle de unge mennesker foretager deres seksuelle udskejelser behørigt under lagener eller bag sengeforhæng.

Alle medvirkende spiller stort set lige elendigt. Zosia Mamet (Girls) gestalter en skrigeballon af en adelsfrøken. Saoirse-Monica Jackson er stuepige med en kikset Prins Valiant-paryk, Amar Chadha-Patel er adonismanden, både kvinder og mænd falder for. Den eneste lidt enestående er Tanya Reynolds som kammerfrøken med øjne som tekopper og mere ben i næsen end resten af flokken.

The Decameron er sæbeopera af værste skuffe. Den er sat op på en meget tynd historie og tilsat talende påklædningsdukker dyppet i middelaldergevandter.

Titel:
The Decameron

Land:
USA

År:
2024

Serieskaber:
Kathleen Jordan

Manuskript:
Kathleen Jordan frit efter Giovanni Boccaccio

Medvirkende:
Zosia Mamet, Saoirse-Monica Jackson, Tanya Reynolds, Tony Hale, Amar Chadha-Patel

Spilletid:
Otte afsnit af cirka 50 minutter

Anmeldelse:
Otte afsnit

Premiere:
25. juli på Netflix

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
14. dec. 2025
Den gode stemning

Den gode stemning

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Disney investerer over seks milliarder kroner i selskabet bag AI-tjenesten Sora, som får adgang til at generere videoer med det enorme galleri af figurer fra Star Wars og Marvel.

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Disney indgår stor AI-aftale
Nyhed
15. dec. 2025

Disney indgår stor AI-aftale

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten