Serieanmeldelse
17. okt. 2025
The Chair Company

Med Larry David-agtig stædighed forsøger Tim Robinsons Ron at kontakte møbelfirmaet Tecca efter en ydmygende hændelse med en kontorstol.

Foto | Sarah Shatz

The Chair Company

Tim Robinsons humoristiske og hæsblæsende serie er et perfekt billede på undertrykt vrede i et samfund, hvor man ikke længere kan få fat i nogen, når man vil klage.

Af Anders Vedby Jørgensen

Hvem kender ikke den frustrerende følelse af forgæves at prøve at nå igennem til kundeservice? Navigationen gennem begravede kontaktoplysninger, ubesvarede mails, uendelige telefonkøer og chatsamtaler med nogen, der måske ikke er et menneske.

I komedie-thriller-serien The Chair Company tages den følelse til nye højder. Tim Robinson spiller Ron, en nervøs projektleder i spidsen for byggeriet af et nyt indkøbscenter.

Efter en ydmygende hændelse med en kontorstol forsøger han med Larry David-agtig stædighed at kontakte møbelfirmaet Tecca for at komme til bunds i sagen. Men det viser sig at være nemmere sagt end gjort.

Snart kommer han ud på en gakket odyssé, som gradvist afslører konturerne af en absurd sammensværgelse. Alt sammen mens han stadig skal passe balancen mellem sit arbejds- og familieliv.

Serien er skabt af Tim Robinson sammen med kompagnonen Zach Kanin. De har før stået bag sitcom’en Detroiters og sketch-komedieserien I Think You Should Leave with Tim Robinson.

Denne gang er tonen dog mere dramatisk og fortællingen mindre episodisk. Netop den mere alvorlige stil klæder Tim Robinsons komik. I stedet for at høste grinene på opskruede situationer og råberi er det den vanvittige verden omkring Ron, der fremprovokerer hans akavede og skingre respons, i takt med at frustrationerne stiger.

Robinson veksler i sin præstation mellem varm familiefar og paranoid amatørdetektiv, og han ligner det meste af tiden én, der er lige på grænsen til at gå op i limningen. Det er den lille mands febrilske kamp mod fjendtlige og uigennemtrængelige omgivelser. Et perfekt billede på slet undertrykt vrede i et samfund, hvor man ikke længere kan få fat i nogen, når man vil klage.

Den monomaniske jagt på det fordækte møbelfirma udmunder i et kafkask virvar af trusselsopkald, forladte adresser og falske bestyrelsesmedlemmer. Det labyrintiske detektivplot er lige så kompliceret som Coen-brødrenes The Big Lebowski, og det afvikles med en urolig energi, der minder om Paul Thomas Andersons Punch-Drunk Love.

Samtidig er det en arbejdspladssatire, hvor de kvældende kontorlandskaber og uretfærdige HR-undersøgelser er med til at prikke til hovedpersonens i forvejen hårdtprøvede retfærdighedssans. Vi finder endda ud af, at han kun er vendt tilbage til firmaet, fordi hans egne iværksættedrømme er gået i vasken.

Serien er instrueret med en sikker sans for timing, og efterforskningen udfolder sig med en hæsblæsende uforudsigelighed. Man ved aldrig, hvad der venter rundt om hjørnet, og humoren er både fysisk opfindsom og til tider overraskende eksistentiel. Der er nu engang noget urovækkende over tomme mødelokaler fyldt med ubrugte kontorstole.

Det hele krydres med små, akavede optrin, der kører efter deres egen surrealistiske logik. Der skal tørres sæbevand ud af håret med et A4-ark, og opkastet på gulvet dækkes til med fødselsdagslagkagen, for så kan man jo ikke længere se det.

Der er også flere mindeværdige bipersoner. For eksempel den mafioso-agtige Mike (Joseph Tudisco), der bor i en lejlighed med tynde vægge, hvor det konstant lyder, som om naboerne er ved at slå hinanden ihjel. Eller manden, der har et hul i pandeskallen og bliver ved med at dyppe sit ærme i en skål suppe.

Handlingen er med vilje rodet, men bliver aldrig usammenhængende. Det kan først og fremmest tilskrives manuskriptet, som er grundigt gennemarbejdet. Mange sidebemærkninger og rekvisitter tages op igen i en senere kontekst, og hovedplottet suppleres med en konstant forsyning af skæve baggrundsdetaljer. Samtidig går det så stærkt, at ingen af joksene når at miste brodden.

Rons mission er måske nok en storm i et glas vand, men som en af hans allierede siger: Det er det rette at gøre.

Titel:
The Chair Company

Land:
USA

År:
2025

Instruktør:
Andrew DeYoung, Aaron Schimberg

Manuskript:
Zach Kanin, Tim Robinson, Gary Richardson

Medvirkende:
Tim Robinson, Zuleyma Guevara, Eileen Noonan, Moonie Fishburn

Spilletid:
Otte afsnit af cirka 30 minutter

Anmeldelse:
Syv afsnit

Premiere:
12. oktober på HBO Max

Relevante artikler

Serieanmeldelse
20. jan. 2025
Severance – sæson 2

Severance – sæson 2

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
11. dec. 2025
Miss Austen

Miss Austen

Serieanmeldelse
10. dec. 2025
Long Story Short

Long Story Short

Streaminganmeldelse
03. dec. 2025
Sean Combs: The Reckoning

Sean Combs: The Reckoning

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten