Biografanmeldelse
22. feb. 2015
Teorien om alting
Eddie Redmayne viser, hvad der sker med et menneske, som mister friheden ved en funktionel krop. Men Felicity Jones giver filmens mest gribende præstation som Stephen Hawkings kone. Foto | Aimee Spinks

Teorien om alting

Oscar-vinderen Eddie Redmayne leverer et rammende signalement af Stephen Hawking i en behageligt usentimental film om fysikerens fascinerende liv og ægteskab.

Af Bo Tao Michaëlis

Vi begynder i universitetsbyen Cambridge i starten af 1960’erne. Her mødes ved et gilde nogle kloge nørder i tænksomme tweedjakker og nogle næsten lige så kloge humanistiske studiner med strutskørt og opsat hår.

Nørden over dem alle er den fysikstuderende, overbegavede Stephen Hawking. Han er bestemt ikke nogen pigernes ven, men alligevel tænder han den aften noget hos den smukke Jane Wilde, som studerer fransk sprog og spansk middelalderdigtning – ikke noget match made in heaven, slet ikke da ateisten Hawking kun ser døde stjerner oppe på firmamentet, mens kirkegængeren Jane Wilde aner en Gud oven over det hele. Alligevel er der amoriner i luften.

Men så rammes Hawking af den fatalt galopperende sklerose, som siden skulle sætte ham i en kørestol for altid. Han nægter at se kæresten, men hun nægter at forlade ham, selvom han spås kun at have to år tilbage at leve i.

De gifter sig og får børn, mens han bliver sygere og sygere og mere og mere berømt for sine teorier om tid og rum, universets beskaffenhed, sorte huller og livets opståen.

Teorien om alting er drejet over hustruen Jane Hawkings egen bog om sit liv med sin både svært handicappede, meget charmerende og supergeniale husbond.

Trods den altfavnende titel er filmen først og fremmest et mangefacetteret portræt af et vanskeligt ægteskab, hvor virkelighedens elskende, der overvandt alle forhindringer, anslag og ulykker, alligevel gik fra hinanden med hver sin nye partner i sidste ende.

Ud fra dette tårelabile og følelsesmættede materiale har den engelske instruktør James Marsh, som fik en Oscar i 2009 for sin begavede dokumentarfilm om en linedanser, Man on Wire, sobert holdt tungen lige i munden med hensyn til eventuelle skingre og slibrige scener fra et smadret ægteskab.

I stedet er instruktionen distanceret, innovativ med fine paralleller mellem Hawkings teorier og hans både slidsomme og inspirerende dagligdag med en krop, som gradvist forsvinder – fra de små cirkelbevægelser i hans kaffekop til de store visionære omdrejninger ude i universet. Sådan forsøger filmen at illustrere Hawkings komplicerede teorier, så enhver kan forstå dem.

Men da både Stephen og Jane stadig lever, er der grænser for, hvor kreativt og melodramatisk filmens biopic­-projekt kan realiseres, både med hensyn til den videnskabelige karriere og den lidenskabelige kærlighed.

Teorien om alting bliver da også derefter, hvad angår dramatisk drive og intensitet: nøgtern, redelig, anstændig og langstrakt lagt an på den nysselige britiske facon, hvor to timers spilletid føles som længe.

Heldigvis gør skuespillerne i den grad oplevelsen mindre fad. Eddie Redmayne er løbet med en Oscar for sit rammende signalement af Stephen Hawking som eskalerende krøbling – ikke mindst ud fra Hollywood-­tesen om, at aparte, anderledes, sygdomsramte og excentriske roller er prædestineret til en sådan.

Felicity Jones serverer faktisk filmens fineste præstation som den tvivlrådige hustru, der trodser skæbnen og sygdommen. Hun har netop spillet en anden samspilsramt kvinde og livsvarigt offer for et genis luner i en stærk præstation som Charles Dickens’ hemmelige elskerinde i Den usynlige kvinde. Der burde også snart falde en statuette af til hende.

Stephen Hawkings kontroversielle holdning til religion er nok på filmens dagsorden, men kun lige over punktet ”eventuelt”.

Hans højlydt og indædt erklærede ateisme er pikant og interessant, fordi Jane er helhjertet kristen igennem hele deres forhold. Men hans manglende gudstro er tonet så meget ned, at selv de mest (van)troende kan se filmen uden at gøre korsets tegn for ham, hende eller sig selv.

Titel:
Teorien om alting

Original titel:
The Theory of Everything

Land:
England

År:
2014

Instruktør:
James Marsh

Manuskript:
Anthony McCarten

Medvirkende:
Eddie Redmayne, Filicity Jones, David Thewlis, Emily Watson

Spilletid:
123 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Premiere:
26. februar 2015

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten