Serieanmeldelse
04. sep. 2025
Task

Mark Ruffalo brillerer som FBI-agenten Tom Brandis (tv.), der har problemer på hjemmefronten, mens Fabien Frankel spiller hans assistent Anthony.

Foto | HBO Max

Task

Mare of Easttown-skaberens nye krimidrama skildrer overbevisende det snuskede, post-covids landlige USA, hvor alle forsøger at bygge deres egen oase midt i kaos.

Af Anders Vedby Jørgensen

Brad Ingelsby høstede roser for HBO-serien Mare of Easttown med Kate Winslet i hovedrollen som træt og halvslidt efterforsker. Nu har han begået endnu et veldrejet krimidrama om politiarbejde i det nordøstlige USA.

I Task sættes FBI-agenten Tom Brandis i spidsen for et efterforskningshold, som skal opklare en række indbrud begået mod huse med tilknytning til narkosalg.

Samtidig følger vi indbrudsbanden. Den viser sig at være anført af den plagede skraldemand og familiefar Robbie, der både har personlige og økonomiske årsager til at begå forbrydelserne. Under et af indbruddene går flere ting grueligt galt, og pludselig befinder Robbie og hans makker sig på meget dybt vand.

Narkohandlen styres nemlig af rockergruppen Dark Hearts, så snart er de forfulgt af både bikere og betjente.

FBI-agenten Tom har også sine problemer på hjemmefronten, hvor en familietragedie og en kommende strafudmåling for hans adoptivsøn har rystet hverdagen. Som tidligere præst kæmper Tom også nu med sin tro, mens han slår sig på flasken.

Setuppet er set før – politimand og røver, der cirkler om hinanden, indtil deres veje uundgåeligt krydses til sidst. Og det er efterhånden kun kriminalkommissær Barnaby, som ikke har et problemfyldt privatliv.

Men det gør ikke noget, at strukturen virker bekendt, når blot udførelsen er god. Og det er den i den grad. Serien består gennemgående af solidt håndværk, og især de stærke skuespilpræstationer giver liv og nerve til det hele.

Mark Ruffalo brillerer som Tom med rigt og nuanceret spil, når han rynker de bekymrede bryn og sætter hovedet på sned. I sidste afsnit leverer han en grådkvalt monolog, som er umulig ikke at blive rørt af. Og Tom Pelphrey spiller lovløse Robbie overbevisende som en frustreret mand, der på nærmest fatalistisk vis graver hullet dybere for sig selv, mens han udstråler stor skrøbelighed bag det bjørneagtige ydre.

Emilia Jones (CODA) er fremragende som Robbies niece Maeve, der er blevet plantet i rollen som hans børnepasser og familiens egentlige holdepunkt, mens hun længes efter et ungdomsliv på egne præmisser.

Det er personskildringer, man tror på, og det samme gælder den verden, de bebor. Alting ser lidt snusket og slidt ud, og både plot og miljø virker formet af de nedadgående økonomiske forhold i post-covids landlige USA.

Det er et sted, hvor det nærmest er forståeligt, når ordensmagten tager imod bestikkelse for at få alle børn gennem college eller sikre en ordentlig ældrebolig til ens gamle mor. En vigtig handlingstråd udløses af, at kommunen ikke længere har råd til ordentlig forsorg for tvangsfjernede børn.

De sociale forhold, der skildres, virker autentiske og føjer en ægthed til persondramaet.

Først og fremmest er det en historie om de mere eller mindre selvforskyldte private fælder, folk er fangede i. Hvad enten man er rocker, der fra øverste hold beordres til at skaffe sin erstatningssøn af vejen, eller om man blot er et offer for omstændighederne under corona-tidens mangel på psykiatrisk medicin.

Flere af personerne handler i desperation og afmagt i forsøget på at ville holde sammen på det hele. De har alle deres egne ønsker om at bygge små oaser i verdens kaos.

En anden rød tråd er personernes higen efter en mening i tilværelsen. Både Tom og Robbie gennemgår meget under jagten, og det munder ultimativt ud i et budskab om tilgivelse og vigtigheden i at kunne give slip. Heldigvis undgår det at glide over i det prædikende eller sentimentale.

Titel:
Task

Land:
USA

År:
2025

Instruktør:
Jeremiah Zagar, Salli Richardson-Whitfield

Manuskript:
Brad Ingelsby

Medvirkende:
Mark Ruffalo, Tom Pelphrey, Emilia Jones, Fabien Frankel, Silvia Dionicio, Jamie McShane

Spilletid:
Syv afsnit af cirka 60 minutter

Anmeldelse:
Syv afsnit

Premiere:
8. september på HBO Max

Relevante artikler

Serieanmeldelse
14. apr. 2021
Mare of Easttown

Mare of Easttown

Streaminganmeldelse
18. feb. 2021
The Way Back

The Way Back

Biografanmeldelse
15. apr. 2015
Run All Night

Run All Night

Biografanmeldelse
11. mar. 2014
Out of the Furnace

Out of the Furnace

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
11. dec. 2025
Miss Austen

Miss Austen

Serieanmeldelse
10. dec. 2025
Long Story Short

Long Story Short

Streaminganmeldelse
03. dec. 2025
Sean Combs: The Reckoning

Sean Combs: The Reckoning

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten