Streaminganmeldelse
16. juni 2025
Tag pengene og løb

Jens Haaning har udstillet på både Louisiana og Kunsten i Aalborg, men havnede alligevel i alvorlige økonomiske problemer. 

Foto | Petra Kleis

Tag pengene og løb

Det hjertevarme portræt af den omstridte kunstner, der stak 532.549 støttekroner i lommen, bør få selv de mest rigide, rindalistiske sjæle til at overgive sig.

Af Kristian Ditlev Jensen

Den 59-årige, koncept- og samtidskunstner Jens Haaning fik i 2021 et udlæg fra Kunsten Museum of Modern Art i Aalborg på 532.549 kroner til at genskabe to tidligere værker med.

Det var nemlig pengene, som skulle udstilles for at vise to årsindtægter – altså rent fysisk. Men i stedet for at klistre plovmænd fast på et lærred stoppede Haaning alle pengene i lommen og udstillede to tomme billedrammer med en ny titel: Take the Money and Run. Og det er den titel, som også – oversat til dansk – er titlen på Ole Junckers dokumentar.

For hvis man nogensinde har været i tvivl om, hvorvidt Haanings værk overhovedet er kunst – det var overtegnede faktisk aldrig – må selv de mest rigide, rindalistiske sjæle nok overgive sig, når konteksten kommer på bordet i dokumentaren.

Konceptkunst er en klassisk genre, kendt fra værker som Marcel Duchamps Fountain (1917) – et almindeligt pissoir ophøjet til kunst – og Maurizio Cattelans Comedian (2019), hvor en banan er klistret til en væg med gaffatape.

Læg dertil, at Jens Haaning faktisk er kendt for at lave noget så prisværdigt som kunst med humor. Der er i filmen optagelser af Haaning, som kører rundt i Kreuzberg i Berlin, hvor der tidligere næsten kun boede tyrkiske gæstearbejdere. På taget af hans tyske Mercedes er der højtalere, som brager tyrkiske vittigheder ud over gaderne. De får tyrkerne til at skrige af grin og tyskerne til at undre sig over, hvad tyrkerne griner af.

Det morsomme og meget politiske værk afslører, at indvandrere og urbefolkning måske slet ikke forstår hinanden – heller ikke på et mere overordnet plan.

På samme måde rummede Take the Money and Run en dybere politisk pointe. Værket udsprang ganske vist af, at Haaning var økonomisk presset – og samtidig indlagt på en lukket afdeling med en paranoid psykose, hvor han oplevede sig forfulgt af politiet.

Men det var også en grundlæggende kritik af kunstverdenens økonomiske strukturer. En kommentar til, hvordan man som anerkendt kunstner – med udstillinger på både Louisiana og Kunsten i Aalborg – alligevel kan ende i alvorlige økonomiske problemer.

Portrættet af kunstneren som ældre herre viser en sårbar mand, der arbejder ud fra en stor følsomhed og intuition. Som han siger et sted, arbejder han uden overhovedet at vide, hvad han laver. Og det kommer fornemt frem i filmen. At værket ligesom bliver til undervejs. Ikke som improviseret jazz, men som noget, der vokser frem og samler sig til noget større.

Pludselig er værket, der omgående blev eksponeret for en tredjedel af verdens befolkning, en formue værd. Og som Haaning, med sin karakteristiske frækhed, siger, er det jo egentlig Kunsten i Aalborg, der nu skylder ham penge. Han anslår henkastet, at vi taler om en beløbsramme på mellem fem og 120 millioner kroner.

Ole Juncker lægger mange brikker frem. Haanings bipolaritet, scener, hvor han køber hus på hus, eller hvor han forlanger en mellemfinansiering på 800.000 kroner af sin bank uden sikkerhed af nogen art. Da han afvises, råber han ind i røret: ”Godt, nu skifter vi bank!” 

Han fremstilles som ustabil – som en ulykke i slowmotion. De mange skæve detaljer synes at kredse om det vanvittige: Når han kører bil, mens han taler febrilsk i telefon; når han i panik forsøger at rejse over en halv million på en formiddag, men ikke kan finde sit pas; eller når han blot stirrer ud med åbne, sårbare øjne og ligner et forurettet barn.

Det kan være relevant at vise den skøre side, men det fremstår som en noget flad nuancering, når Haanings værk i sig selv er så klart og kompromisløst.

Under alle omstændigheder kvitteres herfra med næsten topkarakter for et hjertevarmt portræt af en omstridt mand. Tag de fem stjerner – og løb!

Titel:
Tag pengene og løb

Land:
Danmark

År:
2025

Instruktør:
Ole Juncker

Medvirkende:
Jens Haaning

Spilletid:
58 minutter

Premiere:
15. juni på DRTV

Relevante artikler

Tv-anmeldelse
21. dec. 2019
Den anden Dirch

Den anden Dirch

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
04. dec. 2025
Hvem passer på grisene?

Hvem passer på grisene?

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Valdes jul – Vintermiraklet

Valdes jul – Vintermiraklet

Serieanmeldelse
28. nov. 2025
Blossoms Shanghai

Blossoms Shanghai

Serieanmeldelse
24. nov. 2025
The Beast in Me

The Beast in Me

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten