Serieanmeldelse
29. okt. 2020
Sygeplejeskolen – sæson 3
Anna (Molly Egelind) nyder et intimt øjeblik med kæresten Ole (Kasper Dalsgaard), men hun har endnu ikke brudt kontakten med sin ekskæreste. Foto | Mike Kollöffel

Sygeplejeskolen – sæson 3

Tredje sæson af det muntre lægedrama udstiller bedagede kønsnormer, men mangler en ægte interesse for den strukturelle diskrimination.

Af Kjartan Hansen

”Elskede Erik.”

Sådan lyder den indledende replik i tredje sæson af Sygeplejeskolen. Den læses højt fra brevet, som Anna skriver til ekskæresten. I forrige sæson så vi, at Erik forlod hende for en lysere fremtid i Canada.

Siden er hun begyndt at ses med jazzmusikeren Ole (Kasper Dalsgaard). Han spiller jævnligt på hendes medstuderendes stamsted, hvor han trækker hende med op på scenen for at synge duet.

Men Anna savner gnisten i forholdet med den nævenyttige og ofte ustabile Erik. I hele første afsnit går hun med brevet i lommen og er i tvivl om, hvad det vil sige, hvis hun sender det. Noget tyder på, at trekantsdramaet endnu ikke er overstået.

Således samler tredje sæson trådene fra den foregående, samtidig med at vi følger nye udfordringer for de studerende på Fredenslund skolehospital.

De går fremdeles forrest i kampen for en kønsneutral sygeplejeuddannelse, men mødes med hån, forargelse og modgang i de traditionsbundne 1950’ere.

Overlægen for kirurgisk afdeling John Neumann (Jon Lange) er ny på hospitalet og tilføjer spænding til den ellers hyggemuntre serie.

Med sølvgråt hår og et drenget smil vækker han mindelser om George Clooneys figur i lægedramaet Skadestuen. Allerede få minutter efter sin ankomst er han kommet op at toppes med eleven Bjørn og har gjort sygeplejeren Nina blød i knæene.

”Det er min patient. Hun vil giftes,” udbryder mønstereleven Peter (Mikkel Hilgart) til en forbavset Anna (Molly Egelind) i et af afsnittets morsomme scener.

”Med dig?” spørger hun.

Det viser sig imidlertid, at patienten – der er forlovet med en anden – uventet skal føde inden for en uges tid, men ikke ønsker at få barnet uden for ægteskab.

Det er seriens force, at den bruger humor til at udstille gamle normer og idealer som forstokkede. Den formår både at underholde og bekræfte seeren i, at vi har det godt i det moderne Danmark.

Periodedramaet udfolder sig med inspiration fra andre forgængere. Vi ser optagelser af Fredenslund, der med sine grønne omgivelser til forveksling ligner introen til Downton Abbey. Vi møder tilknappede fruer, der ligesom Maude i Matador er rystet over skiftende sociale normer.

Og ligesom i flashback-scenerne i Dansen med Regitze slår serien fast, at vi befinder os i en tid før ungdomsoprøret med besøg på besynderligt renskurede og veloplyste jazzklubber, hvor nydeligt klædte fyre byder kvinder op til dans.

Sygeplejeskolen vender ligestillingsdebatten på hovedet ved at vise mænd træde ind i et traditionelt kvindeligt fag. En omstridt bevægelse, der bliver aktuel, da samtlige af amtets sygeplejeskoler skal lægges sammen.

På Fredenslund hersker en forestilling om, at mændene bliver skolernes nye samlingspunkt og med deres ligestillingsprojekt kan skabe dagsordenen for uddannelsens fremtid.

Men de møder modstand fra den nye amtsrådsformand Hr. Hedegaard, der kun har hån til over for mandlige sygeplejere.

Problemstillingen er spændende, men udfoldes ikke for alvor. Nok ser vi den fremsynede stab på Fredenslund iført retfærdighedens klæder, imens deres modstandere skildres som bedagede misantroper.

Men der mangler en refleksion over strukturel diskrimination, ja, faktisk forherliges strukturen. Hjælpeløse kvinder med opsat hår, nederdel og rød læbestift opvartes af mænd, der pligtopfyldende holder døren og betaler regningen.

Og seriens noble agenda sløres af en række plot-tråde fra forrige sæson, som der endnu ikke er bundet en sløjfe på. Det drejer sig blandt andet om fru Madsens skjulte seksualitet, Ninas skilsmisse med overlægen Bent Neergaard og Annas kærestesorger.

Der sker for meget på kort tid. Især fru Madsens seksualitet forbliver en fodnote i fortællingen. En historie om homofobi har blot til hensigt at tilføre det muntre periodedrama en snert af anspændthed.

Titel:
Sygeplejeskolen

Sæson:
3

Land:
Danmark

År:
2020

Serieskaber:
Claudia Boderke, Lars Mering

Medvirkende:
Molly Egelind, Jesper Groth, Jakob Åkerlind, Mikkel Hilgart, Anna Stokholm, Jon Lange

Spilletid:
Seks afsnit af cirka 45 minutter

Anmeldelse:
Et afsnit

Premiere:
1. november på TV 2 Charlie og TV 2 Play

Relevante artikler

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
23. okt. 2025
Boots

Boots

Serieanmeldelse
15. okt. 2025
Chad Powers

Chad Powers

Biografanmeldelse
09. sep. 2025
Se gennem Aske

Se gennem Aske

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten