Biografanmeldelse
06. mar. 2025
Svære sandheder

Marianne Jean-Baptistes Pansy spiser med sin martrede ægtemand Curtley (David Webber) og deres sørgelige enebarn Moses (Tuwaine Barrett).

Foto | Film4

Svære sandheder

Englands samfundssatiriker Mike Leigh er tilbage med et forfriskende isbad af en film, hvor frådende vrede Marianne Jean-Baptiste leverer sin bedste præstation siden Hemmeligheder og løgne.

Af Lee Marshall

En overgang så det ud, som om vi havde mistet Mike Leigh til statelige periodedramaer. 

Peterloo fra 2018 flød over med vrede mod den britiske herskerklasse, men føltes også – for første gang i samfundsrevserens karriere – som en underligt konservativ magtkritik. 

Vreden i Svære sandheder er mindre fokuseret og mindre retfærdig. Og derfor mere interessant. 

Den bliver spyet ud af Marianne Jean-Baptistes hovedperson Pansy som lava og kølnes kun en smule af Gary Yershons eftertænksomme underlægningsmusik. Hendes arrighed rammer både komplet fremmede og familiemedlemmer, som hendes martrede ægtemand Curtley eller hendes kærlige, empatiske søster Chantelle. 

Pansy er ikke temperamentsfuld, hun er en vulkan i evigt udbrud. Hun er også dybt fortabt og ulykkelig. 

Svære sandheder handler om hendes depression og om måden, den slider sig ind på hendes nærmeste. Gennem filmens første time banker Pansys ubønhørlige klagesang også publikum mør, indtil et kollaps og en art indrømmelse endelig finder sted. 

Sårbarheden lurer bag udbruddene i Marianne Jean-Baptistes bemærkelsesværdige præstation, måske hendes bedste siden Mike Leighs klassiker Hemmeligheder og løgne fra 1996. 

Mike Leigh har efterhånden et internationalt publikum, men man tør vove den påstand, at engelskhed er hans foretrukne emne. De fleste af hans film er forsøg på at forstå og udfordre den kultur, han er rundet af. 

Der er en slet skjult fryd i måden, Leigh lader Pansy harcelere over en konfliktsky, hyklerisk forstadsverden. Hun er besværlig, ligefrem hadsk, men hendes uhæmmede ærlighed har også en manisk og til tider kostelig energi, fordi hun siger alle de ting, andre nøjes med at tænke. 

For ja, den unge kvinde bag hende i køen i supermarkedet ligner faktisk en struds. 

Miljøet har altid været afgørende i Mike Leighs film. Pansy, Curtley og deres overvægtige, akavede og arbejdsløse enebarn Moses bor i et rækkehus i London møbleret så gennemført intetsigende, at IKEA føles vovet. 

Baghaven er en blomsterløs firkant af græs og beton omringet af høje træstakitter og med et skur i det ene hjørne. Den ligner et fængsel og er en kilde til rædsel for Pansy. Da en flok duer lander – en invasion, som stakittet ikke kan holde ude – får hun et panikanfald. 

Svære sandheder har også den krølle, at alle væsentlige karakterer er sorte – et kunstnerisk valg, som får stadig flere nuancer til at træde frem. 

Chantelle og hendes to kærlige, voksne døtre lader snakken glide fortroligt over i vestindisk slang, mens Pansy udspyr sit kantede cockney som et skjold mod verden. 

Det føles, som om Mike Leigh – en engelsk jøde, der som barn i Manchester var sig sin fremmedhed bevidst – viser en ny refleksion i det spejl, han holder op over for samfundet. 

Han konfronterer tilskuerne, både hvide og sorte, med deres egne antagelser om en samfundsgruppe, der ofte skildres stereotypt som tilbagelænet og social. 

Svære sandheder minder om Mike Leighs mesterlige Naked, der ligeledes var båret af en lind strøm af vitriol fra en utilpasset hovedperson. David Thewlis’ Johnny kaldte menneskeheden ”et revnet æg”. Pansy nærmest spytter, da hun konstaterer: ”Mennesker – jeg kan ikke udstå dem.” 

Men Svære sandheder har ikke den vildskab, der ulmede i Naked, og som forenede filmens Thatcher-kritik med et gribende karakterstudie. Filmen har svært ved at forlene sin metafor for samtiden med et troværdigt drama om en kvindes skrøbelige, mentale helbred. 

Forholdet mellem Pansy og Curtley er så fuldt af åbne spørgsmål, at det føles underudviklet, og en scene, der binder en net sløjfe på den sørgelige, ensomme Moses’ fortælling, føles forceret. 

Ikke desto mindre er Svære sandheder et forfriskende isbad af en film, der til fulde beviser, at Mike Leigh ikke har mistet lysten til at skabe udfordrende, provokerende dramaer for voksne.

Titel:
Svære sandheder

Originaltitel:
Hard Truths

Land:
Storbritannien, Spanien

År:
2024

Instruktør:
Mike Leigh

Manuskript:
Mike Leigh

Medvirkende:
Marianne Jean-Baptiste, Michele Austin, David Webber, Tuwaine Barrett, Ani Nelson, Sophia Brown

Spilletid:
97 minutter

Premiere:
13. marts

Relevante artikler

Cph Pix 2018
02. okt. 2018
In Fabric

In Fabric

Interview
10. okt. 2008
“Der er ingen Mike Leigh-metode”

“Der er ingen Mike Leigh-metode”

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
04. dec. 2025
Den nye bølge

Den nye bølge

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
I’m Still Here

I’m Still Here

Biografanmeldelse
27. okt. 2025
Bugonia

Bugonia

Biografanmeldelse
09. okt. 2024
Lysbrud

Lysbrud

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten