Serieanmeldelse
28. nov. 2025
Stranger Things – sæson 5

Den nye sæson har fart over feltet og monsterangreb med jævne mellemrum, men højdepunktet er dialogerne mellem de unge hovedpersoner. 

Foto | Upside Down Pictures

Stranger Things – sæson 5

Gentagelsen har for alvor sneget sig ind, og man savner overraskelser og opfindsomhed i første halvdel af sidste sæson af Netflix’ monsterhit.

Af Anders Vedby Jørgensen

Turen går til Hawkins for sidste gang. Eller det vil sige næsten sidste. For efter mere en tre års ventetid er Duffer-brødrene klar med første halvdel af den sidste sæson på Netflix-serien.

Forrige sæson slutter med en apokalyptisk cliffhanger, hvor jorden åbner sig og skaber en kæmpe flænge gennem byen. Barrieren til mareridtsverdenen, The Upside Down, er brudt ned.

Den totale invasion har imidlertid ladet vente på sig. Flængen er nu blevet lappet med jernplader, og militæret er flyttet ind i byen og har indført lockdown.

Vi møder derfor de velkendte ansigter halvandet år senere. Eleven skjuler sig stadig fra myndighederne, mens hun øver sig på telekinetisk parkour ude i skoven. Resten af vennerne passer skolegangen og den lokale radiostation, og de bruger fritiden på at kortlægge underverdenen med systematiske, hemmelige ekspeditioner gennem den rødglødende portal.

Da Hopper er blevet en regulær actionmand efter opholdet i sibirisk fængsel i forrige sæson, er det selvfølgelig ham, der sendes på de farlige ekskursioner for at lede efter skurken Vecna.

Freden varer dog ikke ved. Da Mike og Nancys søster Holly kidnappes af en demogorgon, må flokken lægge en plan for at redde hende og stoppe Vecna én gang for alle.

Det er efterhånden længe siden, at Will Byers forsvandt og kickstartede streamingsuccesen. Børneskuespillerne er blevet voksne, og for hver sæson er budgettet forøget og effekterne gjort større.

Med sine forvoksede afsnit føles forrige sæson mere som et bundt formløse spillefilm end en traditionel tv-serie. Og den nye sæson fortsætter i samme stil med fart over feltet og monsterangreb med jævne mellemrum.

Nu kan karaktererne også bevæge sig ind og ud af The Upside Down relativt ubesværet. Noget af mystikken og uhyggen er gået fløjten, efterhånden som mytologien er blevet forklaret.

Introduktionen af Vecna gav ganske vist en klar skurk at slås med i det endelige opgør, men menneskeliggørelsen af den overnaturlige trussel har gjort den for håndgribelig. De første sæsoners lovecraftianske motiver er nu erstattet af en næseløs mand, der ligner en krydsning mellem Groot fra Marvel-filmene og The Night King fra Game of Thrones.

Og nu tyder det også på, at Eleven ikke længere er den eneste i slænget, der har superkræfter. Afstanden mellem den normale og den overnaturlige verden er skrumpet med det resultat, at effekten er formindsket.

Man savner i det hele taget overraskelser og opfindsomhed. I seriens begyndelse var mystikken drevet af afdækningen af det hemmelige laboratorie og Elevens forhistorie. Og sæson fire fandt en elegant enhed mellem plot- og følelsesmæssig forløsning, da Kate Bush kom til undsætning i walkmanen.

Allerede halvvejs inde i den sidste sæson føles det, som om vi har set for mange scener, hvor vennerne reddes i sidste øjeblik fra at blive flænset af demogorgon-monstrene.

Heldigvis er der stadig masser af liv i det charmerende persongalleri, og serien er bedst i de scener, hvor personerne får lov til at føre dialoger, der ikke bare har til formål at forklare en ny plan eller fremme plottet.

Samtalerne om identitet og seksualitet mellem Noah Schnapps følsomme Will og Maya Hawkes sprudlende Robin er et klart højdepunkt.

Der er en god portion hygge forbundet med at være tilbage i seriens 80’er-nostalgiske walkie talkie-verden, og Duffer-brødrene gør deres ypperste for at holde underholdningsniveauet oppe med nye konstellationer i persongalleriet og konstant klipning mellem handlingstrådene.

Som endnu en reference til yndlingsårtiet 1980’erne dukker Terminator-stjernenLinda Hamilton op som den bistre Dr. Kay, der leder militærets skumle foretagende.

Men hyggen og monstereffekterne er ikke nok. Gentagelsen har for alvor sneget sig ind, og historien mangler bid og kalorier. Man kan kun håbe på, at der gemmer sig noget nyt i The Upside Down, når de sidste afsnit frigives i juleferien.

Titel:
Stranger Things

Sæson:
5

Land:
USA

År:
2025

Instruktør: 
Matt Duffer, Ross Duffer, Frank Darabont, Shawn Levy

Manuskript:
Matt Duffer, Ross Duffer, Caitlin Schneiderhan, Paul Dichter, Curtis Gwinn, Kate Trefry

Medvirkende:
Winona Ryder, David Harbour, Finn Wolfhard, Millie Bobby Brown, Gaten Matarazzo, Caleb McLaughlin, Noah Schnapp

Spilletid:
Otte afsnit af 60-100 minutter

Anmeldelse:
Fire afsnit

Premiere:
27. november på Netflix

Relevante artikler

Serieanmeldelse
19. juli 2016
Stranger Things

Stranger Things

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
11. dec. 2025
Miss Austen

Miss Austen

Serieanmeldelse
10. dec. 2025
Long Story Short

Long Story Short

Streaminganmeldelse
03. dec. 2025
Sean Combs: The Reckoning

Sean Combs: The Reckoning

Serieanmeldelse
15. nov. 2025
Pluribus

Pluribus

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten