Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Den tidligere golfspiller Pryce (Owen Wilson) frister en halvtrist tilværelse med løst arbejde og sporadiske tricks for at tjene penge sammen med sin tidligere caddie og bedste ven Mitts (Marc Maron).

Foto | Apple Studios

Stick

Owen Wilson er en fornøjelse i komedieserie om golf og generationsforskelle, hvor en mørkere understrøm elegant bryder med de muntre toner.

Af Nicki Bruun

Hvorfor er golf fascinerende?

De fleste opfatter det nok mest som en fritidsbeskæftigelse, der giver primært rige, hvide og ældre mennesker en undskyldning for at indgå i et fællesskab.

Det er dog også et spil med dybe historiske rødder og en særdeles engageret fanbase, der dyrker de dygtigste udøvere som en slags superhelte. Man får en smule indblik i mytologien omkring golfsporten i komedieserien Stick, men mest handler det om mennesker og forholdet mellem dem.

Owen Wilson spiller den samme umiddelbart lalleglade og charmerende figur, som man har set ham gestalte i film som Wedding Crashers og Starsky & Hutch. Denne gang hedder han Pryce Cahill og er tidligere professionel golfspiller, hvis karriere stoppede i utide, fordi han havde en nedsmeltning for åbent kamera.

Det ligger mange år tilbage, men Pryce frister stadig en halvtrist tilværelse med løst arbejde og sporadiske tricks for at tjene penge sammen med sin tidligere caddie og bedste ven Mitts. Konen har i flere år kærligt prøvet at få ham til at skrive under på skilsmissepapirerne, og den største glæde i hverdagen kommer om aftenen, hvor Pryce kan åbne en øl og tage et par sug på potpiben.

En dag ser han en knægt, hvis perfekte sving med golfkøllen skaber en hvislende lyd, der får Pryce til at spå ham en stor fremtid og forestille sin egen bedre.

Med sine uimodståelige talegaver og allersidste penge overtaler han den syttenårige Santi (Peter Dager) og hans mor Elena (Mariana Treviño) til at følge ham på en mission: at få Santi ind blandt de professionelle.

Historien er set hundrede gange før, men alligevel er det sjovt at se de meget forskellige personer komme tættere på hinanden, mens de i en autocamper kører til turneringer for at teste og fremvise Santis evner. Tidligt møder de kønsflydende Zero (Lilli Kay), der identificerer sig som ”hun” eller ”de”, og jævnaldrende Santis interesse er straks vakt.

Det flyder med boomer-humor i Stick, især i mødet mellem Mitts – spillet hyggeligt gammelmandsvrissent af podcast-værten Marc Maron – og de unge. Man kan nok diskutere, om ikke morskaben er ved at være feset ud af pronomenforvirring-ballonen. Men det er ganske skægt, når de ældre konstaterer, at Generation Z kan ”lugte frygt”, eller at ordet ”traume” er blevet udvandet af TikTok.

Man slår sig aldrig på lårene af grin, men det er rart med en behagelig feelgood-stemning, hvor alle trods uenigheder vil hinanden det bedste. I den forstand ligner Stick søsterserien Ted Lasso, der gav nyt liv til sportskomedien med historien om en amerikansk træner, som får succes i skiftet fra amerikansk til engelsk fodbold.

Her er meget af komikken bundet op på de kulturforskelle, der trods mange ligheder er mellem de to lande på hver sin side af Atlanten. I Stick er fokus på generationsforskelle, og mens det hele er dybt sympatisk, løber der faktisk en mørkere åre gennem serien, der tilfører hyggen en velgørende tyngde.

Pryce og konen mistede nemlig deres søn som ganske lille for år tilbage, og tabet rider dem stadig som en mare. Det er faktisk grunden til, at Pryce mistede karrieren.

Det tjener serien til ære, at den undervejs finder plads til at dykke ned i sorgen i en ellers meget klassiske fortælling, der af og til tager nogle lidt for nemme smutveje.

Uanset hvor ikoniske The Whos Baba O’Riley og Pixies’ Where Is My Mind er, føles deres placering i seriens lydspor hverken opfindsom eller velbegrundet.

Så får serieskaber Jason Keller – bedst kendt som manuskriptforfatter bag bildramaet Le Mans’66 – mere ud af Simon & Garfunkels udødelige Cecilia, fordi den spiller en dramaturgisk rolle som den sang, der skaber ro i golfspillernes hoveder i pressede situationer.

Det er ikke nogen livsomvæltende oplevelse, men man bliver i godt humør af Stick, fordi det simpelthen er nogle behagelige personer at være i selskab med.

Titel:
Stick

Land:
USA

År:
2025

Instruktør:
Jonathan Dayton, David Dobkin, Valerie Faris, Jaffar Mahmood, MJ Delaney

Manuskript:
Jason Keller, Ryan Hooper, Jimy Shah, Christopher Moynihan Bill Callahan, Kate Fodor, Esti Giordani, Bryan Johnson

Medvirkende:
Owen Wilson, Peter Dager, Marc Maron, Lilli Kay, Mariana Treviño

Spilletid:
Ti afsnit af cirka 30 minutter

Anmeldelse:
Ti afsnit

Premiere:
4. juni på Apple TV+

Relevante artikler

Biografanmeldelse
09. feb. 2022
Marry Me

Marry Me

Serieanmeldelse
12. feb. 2021
Ted Lasso

Ted Lasso

Biografanmeldelse
11. nov. 2019
Le Mans ’66

Le Mans ’66

Biografanmeldelse
16. okt. 2013
Escape Plan

Escape Plan

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Serieanmeldelse
16. maj 2025
Scooter Boys

Scooter Boys

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten